Gå til innhold

Valutasystemet og effekt på Norge


Anbefalte innlegg

Jeg etterlyser innspill som kan gi et mer overordnet bilde på hvilke effekter en systemkollaps innen valutasystemet kan ha på Norge.

 

Hvilke implikasjoner vil det har for Norge hvis Kina velger å la yuan flyte mot dollar, og hvilken effekt vil dette ha på Norges handel med verden?

 

Hva skjer for Norges del hvis dollar ikke lenger aksepteres som handelsvaluta?

 

Hvilken effekt vil en systemsvikt i valutamarkedene ha for den norske økonomien?

 

Ekstreme spørsmål om scenarioer med liten til minimal sannsynlighet for å inntreffe, men spørsmål som er "morsomme" å undersøke i et tankeeksperiment?

Endret av Cauldron2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg etterlyser innspill som kan gi et mer overordnet bilde på hvilke effekter en systemkollaps innen valutasystemet kan ha på Norge.

 

Hvilke implikasjoner vil det har for Norge hvis Kina velger å la yen flyte mot dollar, og hvilken effekt vil dette ha på Norges handel med verden?

 

Hva skjer for Norges del hvis dollar ikke lenger aksepteres som handelsvaluta?

 

Hvilken effekt vil en systemsvikt i valutamarkedene ha for den norske økonomien?

 

Ekstreme spørsmål om scenarioer med liten til minimal sannsynlighet for å inntreffe, men spørsmål som er "morsomme" å undersøke i et tankeeksperiment?

 

For det første ang. yuanen så vil import bli dyrere, jeg antar du snakker om å kjøpe varer fra Kina og dette vil da gjøre det dyrere enn idag. Norges handel med Kina kan faktisk bli påvirket i positiv retning tror fordi Olje og gass blir omsatt i dollar.

 

Hvis Norge ikke kan selge oljen sin i dollar vil jeg tro at Euroen eller Yuanen kan bli neste valuta, dette vil da Norge tape på tror jeg fordi Kina kjøper opp Amerikanske dollar og generelt Euro for å holde yuanen lav og vi er avhengig av en høy valuta for å tjene penger, selvfølgelig vil prisen per fat være en faktor, men vi er avhengig av en sterk valuta for å tjene penger, skal sies at Dollaren er lav, men ja.

 

Systemsvikt er ille hvis det inntreffer i handelsparteneres land, altså, USA, kina, europa etc. Jeg antar det er det du leter etter!

 

Mange av disse spørsmålene er litt mer komplekse enn som så, men dette var et forsøk!;)

Endret av cfoslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...