hamiso Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Er det noen som har erfaring med å bruke en bærbar pc tilkoblet en stasjonær? Har liten plass på skrivebordet, behov for kraftig pc, samtidig som det kan være greit å ta med seg ut en bærbar av og til. Vurderer derfor å kjøpe en billig, brukt bærbar, i stedet for flatskjerm og etterhvert en kraftig, stasjonær pc. -Men er det noe problem knyttet til dette? -Er det noe minstekrav i ytelse e.l. til den bærbare for at dette skal fungere? -Kreves det noe ekstrautstyr? Lenke til kommentar
sanmann Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Heisann. Jeg har selv en XP 2000+ maskin som står i nettverk med en gammel P111 500-maskin. Dette går fint som fy, og er uproblematisk. XP-maskinen har internt nettverkskort 100Mbits, mens den bærbare har 100Mbits PCMCIA-kort. Så lenge begge maskinene er på samme arbeidsgruppe, og du har satt opp ip-er korrekt, burde alt gå bra. Min stasjnære er sjef, med 192.168.0.1 og sub nettmask 255.255.255.0, mens bærbar er "slave" med 192.168.0.2. Håper du får satt opp ditt greit! B. Lenke til kommentar
hamiso Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Hei! Takk for svar. Men bør det være noe teknisk krav eller minstekrav til ytelse på den bærbare? Har sett på bruktmarkedet her på "hardware". Og ønsker ikke å bruke mye mer enn det en skjerm koster. Er det bærbare som kan anbefales? Lenke til kommentar
sanmann Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Kravene kommer vel litt an på OS-et du kjører. Personlig mener jeg du bør ha minst 256Mb til Win 98. Har selv Windows 2000 Pro på min bærbare, og der hjalp det utrolig mye å oppgradere fra 256 til 512Mb. Noen videre oppgradering over dette er nok lite vits i. CPU'n min er P3 500/Celeron 500, og den klarer fint å svelge unna det meste jeg trykker igjennom systemet. Gjelder bare å ha 100Mbits nettverkskort. Skal du flytte filer fra stasjonær (S) til bærbar (B), har jeg selv erfart at det er lurest å la den kraftigste maskinen gjøre jobben. DVS: Flytt fil på 100Mb fra S til B, ved å gå inn på S, velg kopier og så lim inn inne i B. Samme ved henting på B. Gå via S. Du kan nok få mange greie bærbare til en billig penge i dag. Lenke til kommentar
sinnataggen Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Er det sånn å skjønne at du skal bruke den bærbare som skjerm på den stasjonere? Er det mulig få til gjennom LAN? Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Kravene kommer vel litt an på OS-et du kjører. Personlig mener jeg du bør ha minst 256Mb til Win 98. den var god, trenger nå ikke mer en 16mb ram på win98 da... :wink: men jeg anbefaler 64mb elller mer til 98! :smile: Ikke kjøp en bærbar med mindre en 64 mb ram og 400mhz... Bærbare går så mye seinere en stasjonære, spesielt pga av hden.... Lenke til kommentar
hamiso Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Er det sånn å skjønne at du skal bruke den bærbare som skjerm på den stasjonere? Er det mulig få til gjennom LAN? Ja, tenkte å bruke den bærbare som skjerm. Vet ikke om lan er en løsning. Ellers takk for alle råd. Lenke til kommentar
sinnataggen Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Det er i tilfellet det sanmann skriver om. Vet ikke om dette er mulig via LAN eller om det er mulig i det hele tatt. Har hvertfall ikke hørt om det. Om du skal koble opp to pc'er i nettverk(LAN) må du i tillfellet enten bruke en krysset kabel eller linke de sammen via en hub evt switch. Resten går så å si automatisk i windows, trenger ikke tenke på ip adresser o.l. Bare gå inn på kontrollpanel/network connections. Men som sagt; om det er mulig å benytte den bærbare som skjerm på den stasjonære vet jeg ikke... Kansje noen andre som vet? Lenke til kommentar
Handlekurv Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Det er mulig å bruke en bærbar som skjerm for en stasjonær over LAN, ved hjelp av programmer som VNC, NetOp og en rekke andre programmer. Det krever riktignok, eller, man burde ha 100mbits nettverk og forholdsvis kraftige maskinløsninger. Uansett vil man aldri oppnå samme "feel" som om skjermen er koblet direkte til maskinen, men det sier seg vel selv. VNC er forøvrig gratis, og kan lastes ned her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå