Gå til innhold

Religion for agnostikere?

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år og har i noen år nå gått litt frem og tilbake med tanke på tro, det var en periode jeg trodde jeg var kristen og trodde på Gud, jeg begynte å lese litt i Bibelen osv. Etter hvert som jeg fikk innsyn i noe av det som sto i Bibelen og andre typiske kristne synspunkter ellers fant jeg ut at jeg ikke ønsket å være i en religion basert på slik litteratur.

Er stor "fan" av vitenskap og gikk etter hvert over til å kalle meg selv ateist, evolusjon og andre vitenskapelige begrep er noe jeg har stor fascinasjon for også den dag i dag, og det er noe som interesserer meg veldig. Dog kan jeg ikke legge skjul på at jeg tror det er noe mer. Jeg tror heller ikke jeg er den eneste.

Jeg kaller meg per i dag agnostiker. Jeg tror, og håper, at det er noe mer, noe åndelig, en grunn, en betydning. Meningen med livet og alt dette. Buddhisme er også noe som tiltaler meg litt basert på det lille jeg vet om den. Men jeg vet altså ikke svaret.

Jeg finner også trygghet og "sjelefred" i det å be en bønn til ja, Gud. Nå nylig har det slått meg at jeg har lyst å ta troen med meg, f.eks. i form av et smykke. Men jeg ønsker ikke å gå med et kors, da det symboliserer kristen tro.

Så, til trådens tema, fins det en religion for oss som tror det er noe mer, men som ikke har bestemt seg?

- trådstarter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frimurere. Riktignok ikke en religion per definisjon men siden du ikke tror på noe teologisk kommer du ikke under denne uansett. Frimurere tror på noe større enn mennesket men har ingen krav til at du må tro på deres gud. Å bli medlem er ikke lett da. :D

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Jeg innser at dette antaglig ikke er svaret du er ute etter, men det er i hvertfall min mening:

Jeg synes din søken etter en religion (for agnostiskere) er ganske idiotisk. Jeg mener ikke dette som en kritikk mot deg personlig, men som en generell kritikk av folk som "tror det er noe mer" OG dermed går ut for å finne seg en trosretning som passer seg selv.

Dette har egentlig ingen ting med religionene i seg selv å gjøre, selv om jeg kunne sagt mye om dem, men om det faktum at det du egentlig sier er: det er ting jeg ikke vet! Dette er en nydelig KONKLUSJON, som stiller deg åpen for all viten som måtte komme din vei. Dette er (i mine øyne) den filosofiske kronjuvel av konklusjoner.

Problemet dukker opp med en gang man leter etter en religion, med sitt særegne sett absolutter, og bytter ut den orginalt så nydelige konklusjonen med følgende setning: Jeg vet! Dette gjør at potensielt lukker deg for ny viten.

Punktet over er selvsagt bare et problem dersom du faktisk TROR på religionen du måtte velge, noe som jeg ville tro er ganske vanskelig, da du kort og godt ønsker å velge deg ut en tro blant mange.

Oppsummert anbefaler jeg å oppsøke den filosofiske retningene "Det er ting jeg ikke vet" og "det kan hende jeg tar feil".

Lenke til kommentar

Høres egentlig ikke ut som du helt tror på alt dette, men at du kanskje bare har lyst at det skal være sant? To svært forskjellige ting.

Det eneste du egentlig sier om overtroen din er at du vil ha en slags type overtro. Og at du ikke er helt sikker på hva slags overtro det er. Men det skal være en slags mening med livet bak det. Helst ha smykker og man bør kunne be til en gud (Selv om man ikke tror på guden?)

Du er alt for lite spesifikk til å kunne plasseres i en religion.

Det nærmeste jeg hører er agnostisk ateisme/agnostisisme. Men jeg er usikker på om du tror på faktisk tror på guder eller ikke? Eller om du tror på en skapende gud, ikke nødvendigvis en personlig hjelpene gud som passer på oss. Dog denne bønne greia blir en konflikt der.

Husk og at buddhisme er en ateistisk religion. Og evolusjon og vitenskap ikke har noe med ateisme å gjøre.

Hvis det hjelper så bruker jeg Tors Hammer smykke, men jeg tror ikke på Tor :)

Lenke til kommentar

Det jeg har kommet fram til er at jeg ikke vet om det finnes høyere makter, men det jeg har slått meg til ro med er at den høyere makt hverken er Javhe, Vishnu eller noen andre. Kanskje finnes det en høyere makt, kanskje ikke, men den er nok ikke noe av det vi mennesker har klart å koke opp. Tenk på dette: Hvis gud er allmektig, hvorfor tror ikke da alle på han hvis han vil det? Svaret er enkelt: Denne høyere makten har ingen behov for å stå i sentrum og lar derfor oss mennesker drive som vi selv vil, hvis det da i det hele tatt finnes. Who knows.

Lenke til kommentar
Du er alt for lite spesifikk til å kunne plasseres i en religion.

Helt enig her.

Hvis du bare "lurer på" en religion, så i de fleste tilfeller vil de fleste store religioner ha mye bagasje med seg som du er uenig i.

Det var hovedgrunnen til at jeg forlot organisert religion i sin tid - kristendommen som et eksempel har mye gode læresetninger om levesett (de 8 dødssyndene synes jeg er mest relevant i vår tid), men ... også mye dumt. De fleste av de 10 budene er for gammeldagse, treenigheten og syndefallet krever tro som er litt ut over det jeg føler jeg kan gi. Og religiøse ekstremister virker ikke akkurat overbevisende heller.

Noe skikkelig svar får du dermed ikke :p

I mitt tilfelle så jeg etter en religion, eller filosofi, som ville gjør hverdagen lettere - både for meg og de rundt meg. De fleste religioner har et "regelsett" i sine skrifter, som er likt i de fleste moderne religioner.

Jeg landet dermed på Buddhismen til slutt - den dekker akkurat det jeg vil ha ut av en "religion", uten å trekke inn alt for mye overnaturlig - og den er så pass ullen at den passer meg perfekt :)

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Du sier du selv er en agnostiker. At du tror at det kanskje finnes noe der ute, utenfor vår forståelse. Frimurerne som Bloodwake er en mulighet, men som sagt er det vanskelig å komme inn. Hvis de kjører samme opptakskravene som Tempelridderne, så må det være minst 2 eller 3 personer som går god for deg, også må det vurderes om du kan komme inn. Angående en spesifikk religion, så blir det ganske vanskelig å gjøre det enkelt. Det er ikke bare bare og kjøre den enkle veien og plassere deg i en religion, spesielt med dette "kanskje" inne i bildet.

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Deism

Kanskje noe slikt er din ting?

Deism er ikke noe mer en religion enn agnostisism, det finnes ingen church of deism,

Er du agnostisker tror du ikke på gud, men du vet ikke om det finnes noen eller ikke, men du tar tatt valget om å ikke være religøs

Viss du bare er tvilende, får man gå på søken etter en religion, en søken som godt kan ende i at man blir agnostisk eller ateist

Lenke til kommentar

Jeg synes også, som en av dere skrev, at det er idiotisk å liksom kaste seg på en religion, det er jo ikke om å gjøre. Det å "ikke vite", men være "åpen for forslag" er jo egentlig ekstremt positivt på mange måter.

Det er bare det at jeg finner stor styrke i å be til Gud, men jeg ønsker ikke å på en måte underlegge meg den kristne tro. Uansett, buddhisme er kanskje veien å gå, jeg har lest litt og det er veldig mye der som passer meg ganske bra. Takker uansett for tips fra folk, troen min osv kommer nok aldri til å bli helt "stabilt", noe jeg egentlig er glad for. Leit med folk som har bestemt seg for noe og ikke er villig til å høre andre synspunkter, selv om det er i deres rett.

Det har aldri vært om å gjøre å kunne kalle meg noe, så frimureri er ikke noe jeg synes blir aktuelt egentlig. Det samme gjelder deisme, som blir det samme som det jeg er nå. Deisme er noe jeg ser på som en fin teori om noe som, for alt jeg vet, kan være sant. Men jeg vet ikke. Jeg synes også det ville vært idiotisk om jeg blindt sa til meg selv og andre at "deisme er slik det hele skjedde og det er dette jeg tror på", til tross for at det da er en tro og per definisjon ikke trenger bevis. Uff, vanskelig dette her. Har lenge lurt på om jeg skal ta kontakt med buddhister og få litt mer innsyn i hva de tror/mener og hvordan de har det. Kanskje jeg burde ta det siste steget snart.

Lenke til kommentar
Det er bare det at jeg finner stor styrke i å be til Gud, men jeg ønsker ikke å på en måte underlegge meg den kristne tro. Uansett, buddhisme er kanskje veien å gå, jeg har lest litt og det er veldig mye der som passer meg ganske bra.

Umiddelbart virker det som en motsigelse? Budhismen har vel ingen gudsforestilling.

Men du er jo konkret i måten du sier det på. En forestilling (et håp?) om at Gud faktisk er i andre enden og hører deg når du ber? Om det er dette du setter sentralt, vil jeg foreslå at du lærer Gud bedre å kjenne? Hvem han er?

Romeren

Lenke til kommentar

Se Avatar og følg Ewya, som Na'vi'ene tror på (Vet...). Den guden kan du ta og føle på, da alt som ånder og lever er en del av den "guddommen" og er ikke bare kjedelig og åndelig slik de vi har funnet på....

Nå gjenstår bare å finne Pandora..... :)

Lenke til kommentar
Det er bare det at jeg finner stor styrke i å be til Gud, men jeg ønsker ikke å på en måte underlegge meg den kristne tro. Uansett, buddhisme er kanskje veien å gå, jeg har lest litt og det er veldig mye der som passer meg ganske bra.

Umiddelbart virker det som en motsigelse? Budhismen har vel ingen gudsforestilling.

Men du er jo konkret i måten du sier det på. En forestilling (et håp?) om at Gud faktisk er i andre enden og hører deg når du ber? Om det er dette du setter sentralt, vil jeg foreslå at du lærer Gud bedre å kjenne? Hvem han er?

Romeren

Det finnes mange Guder innenfor buddhismen. Men det er kortere vei mellom mennesker og guder enn i ørkenreligionene hvor det er en absolutt gud. Østlige religioner blir også presentert mer som filosofier enn religioner for vesten. Grunnen til dette skyldes i stor grad et ønske om å unngå konflikt med kristendommen, islam og jødedommen for en tid tilbake. Men hvis du leser om troen til buddhister vil du finne ut at det er mye magi og guder på gang.

Lenke til kommentar

Nå tar du vel litt hardt i her christdi. Religion trenger ikke å være lenker.

TrondH86, jeg har ingenting imot å være en person med egne synspunkter på saker og ting, det er jo nettopp det jeg er. Mitt synspunkt er at hvilken som helst av religionene (om noen av dem) kan ha rett, og jeg er åpen for forslag. Opprinnelig lurte jeg jo på om det fantes en religion for slike som meg, noe vi fort fant ut at det ikke gjør.

Jeg tror dette i bunn og grunn er en søken etter tilhørighet fra min side, noe jeg ikke finner i særlig stor grad som agnostiker. Skal så klart ikke bare kaste meg på en bølge for å finne denne tilhørigheten. Jeg var en periode veldig involvert i et kristent miljø der jeg bodde før, og jeg tror jeg satt veldig stor pris på samholdet og fellesskapet deres, og det de hadde gjennom troen sin. Jeg var nesten en troende som dem selv ved ett tidspunkt, men jeg ble etter hvert mer og mer skeptisk, til bibelen spesielt, etter hvert som jeg begynte å studere den. Noe som fikk meg til å miste troen og tja, sende meg hvor jeg er i dag. Jeg tror på vitenskap, fri vilje og et håp om at det fins godhet blant mennesker. Tror litt på karma, tror litt på skjebnen. Ønsker at det skal fins noe mer mellom himmel og jord.

Forstår ikke helt dem som har sagt "DET tror jeg på" når det fins så mye rart.. :S Men jeg misunner dem, pga dette med samholdet og tilhørigheten det medfører å være en del av en religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...