DenGuleAnd Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hei! I februar skal jeg og dama fly ned til spania på ferie! Jeg har vært ute å reist flere ganger, men da har alltid foreldre tatt seg av alt på flyplasser. Så nå når vi skal ut hadde det vært fint om noen kunne ramset opp all nytting info når det gjelder flyplasser, i rekkefølgen ting skjer og hva som skjer hvor. Viss noen faktisk hadde giddi å hjulpet med detta hadde jeg blitt langt mindre nervøs når det kommer til stykket. Det jeg gruer meg mest til er om vi finner tilbake til bagasje og kommer oss til buss e.l. nede der. Å viss noen har noen tips om noe kult, spennende eller noe vi burde fått med oss runt Alicante hadde det vært knall. Takk på forhond; DenGuleAnd Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Flyplasser er egentlig ikke noe særlig stress, selv om det virker komplisert. Skulle du slite så er det mange på flyplassen du kan spør om hjelp. Rutinen sånn ca.: - Sjekk på skjermene hvor på flyplassen du skal sjekke inn (terminal, sone, selskap, destinasjon osv) - Sjekk inn, send avgårde bagasjen, få boardingkort og alt dette - Finn sikkerhetskontrollen, gå gjennom den - Gå til utland - Kos deg i taxfree, spis eller gjør hva du vil - Følg med på skjermene etter status på flighten din og gatenr. når det kommer - Gå til gate - Gå på flyet - Fly - Når du er kommet fram og går av flyet kan du egentlig bare følge etter folkemassen siden så og si alle andre også skal hente bagasje. Du må kanskje også gjennom passkontroll før du kommer til bagasjen. Bagasjehentingen er uansett skiltet så du greier å finne den selv også ved å følge alle skilt. - Se på skjermene ved bagasjeplassen hvilket bånd din bagasje kommer på, hent den. - Følg skilting til utgang, du går da gjennom tollen og kan regne med at du kanskje også må ha et stopp her om de er interessert i deg, ikke farlig med mindre du har med deg for mye av alkohol eller røyk eller andre farlige stoffer. - Du er nå ute i ankomsthallen, her er det videre å bare følge skiltingen til der du skal - ut, tog, buss, etc. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 generelt sett er det veldig begrenset med engelskkunnskaper hos de som jobber på spanske flyplasser (som i Spania generelt) og dette kan bli den største utfordringen. jeg har selv vært på endel spanske flyplasser og det har altid gått fint. Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Uff ja, sier noe der. Nå spurte jeg aldri noen om noe på Barajas-flyplassen da jeg var i Madrid, men jeg husker godt at det ikke var én eneste taxisjåfør, og svært få restaurant/butikkmedarbeidere jeg kom over som kunne engelsk. På Mallorca kunne "alle" engelsk, men så er jo det pur turiststed da. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 generelt sett er det veldig begrenset med engelskkunnskaper hos de som jobber på spanske flyplasser (som i Spania generelt) og dette kan bli den største utfordringen. jeg har selv vært på endel spanske flyplasser og det har altid gått fint. Etter min erfaring er ikke Alicante den værste flyplassen i Spania. Område lever av engelsspråklige turister og pensjonister og jeg tror at de fleste kan litt engelsk. Men det kan være en ide og starte med hola, buenas tardes, e.l. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Man bør planlegge på forhånd hvordan man skal komme fra flyplass dit man skal bo. Jeg lurer på om trådstarter har planlagt dette. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 ...... Å viss noen har noen tips om noe kult, spennende eller noe vi burde fått med oss runt Alicante hadde det vært knall. Takk på forhond; DenGuleAnd Hvor skal du bo? Man bør planlegge på forhånd hvordan man skal komme fra flyplass dit man skal bo. Jeg lurer på om trådstarter har planlagt dette. Dette er jo veldig viktig og da viser jeg også til spørsmålet over. Skal TS være i Alicante eller i en annen nærligende by eller tettsted. Skal TS videre til f.eks. Albir, så finnes det busser som bl.a. drives av nordmenn/kvinner. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Det er også flybilletter Murcia-San Javier som blir solgt som billetter til Alicante. Greit også å vite om hvilken flyplass han faktisk skal til. Busser fra MJV til Alicante er det heller dårlig med. Lenke til kommentar
DenGuleAnd Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Tror ikke reisen fra flyplassen nede der blir noe problem, fikser så noen henter oss der. Vi skal bo i Albir, kjenner jeg gleder meg til litt tid borte med min kjære! Takk for alle svar! Edit: Hadde det blitt letter å ta med bagasjen på flyet? Kanskje ikke så kult om jeg skal ha med ett par flasker ekstra fra nede der? Endret 20. januar 2010 av DenGuleAnd Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Reiste alene til Alicante igår. Null stress! Tok flyet fra Torp og landet 30 min foer beregnet tid. Det eneste jeg "dreit" meg ut på, var at jeg ventet ved feil bagasjebaend. Sae husk; det tar ca 10-15 min fra flyet har landet (kanskje mer) foer bagasjebaendet tilhoerende flyet ditt setter igang å spy ut bagasje. Sae proev ae kjenn igjen folk fra flyet ditt som ogsae staer og venter på bagasjen og still deg sammen med de. Eller sae kan du bare snakke med noen som er rundt der, som venter. De fleste er gamlinger som er veldig, veldig inn i rutinene sae... Ikke noe problem! Og naer du har hentet kofferten din sae gaer du ut døren til venstre for baendene, og ut til hovedinngangen. Sae gaer du ned en "flat trapp" til underetasjen, hvor du vil finne doeren ut. Der staer bussene og venter... Endret 21. januar 2010 av Gjest Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Tok flyet fra Torp og landet 30 min foer beregnet tid. alle gangene jeg har fløyet til Spania har flyet kommet før beregnet tid av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå