Gå til innhold

Hvordan tar jeg bilde av en alpinist i flomlys?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å ta bilde av en som hopper i alpinbakken om kvelden og det er flomlys i bakken.

Jeg benytter et CANON EOS 500D med 18-55mm linse (standard)

Jeg skal ta bilde med blitz, men får ikke bestemme øyeblikket bilde skal tas...

Er det noen som har tips til hvilke innstilling jeg skal bruke for å få til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at du ikke kan bestemme når bildet skal tas? Tar ikke kamera bildet når du trykker inn utløseren?

Om det er det, så slår det meg, at på mitt (1000D) så fyrer blizten av noen ganger før bildet blir tatt i grønnskollingmodus (grønn firkant) for å hjelpe autofokusen.

Solution:

Sett kamera i enten blender eller lukkerprioritet, og fyr på.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Sett kamera i lukkerprioritert modus (Tv på programhjulet), sett lukkerhastigheten til maks sync speed (1/200 sekund på 500D), ta noen prøvebilder og se om du må justere eksponeringen på kameraet (hold inne 'Av+/-'-knappen og vri på hjulet på kameraet) for å få bakgrunnen mørkere eller lysere, juster eksponeringen på blitsen (vri på hjulet på blitsen) for å få forgrunnen (alpinisten) mørkere eller lysere.

Skal du ta bilde på forholdsvis vid brennvidde (under 30mm) er det en fordel å holde kameraet litt opp fra bakken, ellers gir blitslyset lett litt mye overeksponert snø nærmest kamera (og undereksponert alpinist).

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvordan type apinist det er snakk om, så kan det hende du bør forhåndsfokusere. Det betyr at du stiller fokus og så skrur av autofokus. Slett ikke sikkert at autofokus er kjapp nok til å følge en alpinist.

Hvitbalanse kan være en utfordring i flomlys, spesielt hvis flomlyset har en farge. Du kan ta en manuell måling i snøen, noe som nok gir riktigere farger. Men det blir jo ikke det samme du ser når du står der hvis for eksempel flomlyset er gult. Du må ta et valg.

Rekkevidde på blitsen er jo begrenset, kanskje bare opp til 20 meter på de kraftigste, men det er du sikker klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...