dan83 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Har en trådløs ruter rett utenfor soverommet mitt(ca 3meter unda senga). Det eneste som er imellom er en tynn vegg. Kan dette være skadelig tro? Har blant annet hørt at man ikke skal ha trådløsere rutere på soverommet eller i nærheten? Er egentlig ingen andre steder som det passer å sette denne rutern, uten å legge nettverkskabel tvers over stua(som ikke er så populært) Lenke til kommentar
xqus Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Sist jeg ble oppdatert på feltet var skader fra RF stråling i seg selv ikke sansynlig. Men dette er det egentlig ingen som har noe godt svar på. Den eneste skadevirkningen som er påvist av RF bølger (som fra din Wifi router) er brannskader ved berøring av jordede objekter i nærheten, men da snakker vi mye høyere effekter. Det som er beskymringsverdig er jo (for de som husker KNM Kvikk, eller ikke husker: http://www.tu.no/nyheter/forsvar/article3133.ece) at det er ingen som klarer å påvise om dette er ting som er skadelig eller ikke. Endret 19. januar 2010 av xqus Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Nærfeltet på wlan slutter bare noen cm unna antennen. Er du 3 meter unna så er det bare enda et tilfeldig svakt signal i luften på noen millivolt. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Nærfeltet på wlan slutter bare noen cm unna antennen. Er du 3 meter unna så er det bare enda et tilfeldig svakt signal i luften på noen millivolt. så om jeg er 3 meter eller 10 meter unda gjør liten forskjell, mener du? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Kan du ikke skru den av om natten, evt med en timer? Da sover i alle fall jeg mye bedre. Ole Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 om dan83 sin router forstyrrer ole3 sin søvn såpass at han vil sove bedre slår du den av høres den rimelig skadelig ut. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) om dan83 sin router forstyrrer ole3 sin søvn såpass at han vil sove bedre slår du den av høres den rimelig skadelig ut. ha hahahahahhhaa....morsom du Vi får vell starte å koble ut rutern om natta da, er ikke noe av eller på knapp på den visst nok!? Endret 19. januar 2010 av dan83 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg bruker en slik: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136185876 Ole Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 så om jeg er 3 meter eller 10 meter unda gjør liten forskjell, mener du? Ja det er jo et signal som ikke er målbart uten antenne og mottaker. Det er jo radiobølger overalt i lufta, men det er nærfeltet som er interessant pga signalstyrken. WLAN sender normalt med 0,028W som ikke er nok til å skade noe som helst. Studier på mikrobølgestråling gir ingen indikasjon på at det er skadelig. Når man ser alle menneskene som går med mobiler ved kraniet så skulle man hatt en økning i sykdom ...xxx..., men det har ikke skjedd. Lenke til kommentar
Burud Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 http://www.techdirt.com/articles/20061212/080748.shtml Så det store spørsmålet her er jo, hvor mange minutter bruker du i mobilen i året ? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Nærfeltet på wlan slutter bare noen cm unna antennen. Er du 3 meter unna så er det bare enda et tilfeldig svakt signal i luften på noen millivolt. så om jeg er 3 meter eller 10 meter unda gjør liten forskjell, mener du? Riktig. Feltet blir raskt eksponensiellt lavere styrke på etterhvert som du beveger deg lenger og lenger vekk fra senderen, så forskjellen mellom 3 og 10 meter er som forskjellen mellom utrolig lite og fantastisk lite... Generellt sett er de trådløse signalene fra datautstyr veldig svake i forhold til mange andre typer signaler som allerede går frem og tilbake gjennom husene våre - elektromagnetisk støy, telefonsignaler, TVsignaler, natrurlig bakgrunnstråling osv. Hvis WLAN nettverk var skadelige så ville du allerede vært dau av disse andre strålingskildene som tross alt er mye sterkere og mer prevalente. Kort sagt: All logikk tilsier at det ikke er noe å bekymre seg over. Ingen studier så langt har heller greid å påvise noen betydelig negativ effekt fra slike nettverk (av denne styrkegraden ihvertfall). -Stigma Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Kort sagt: All logikk tilsier at det ikke er noe å bekymre seg over. Ingen studier så langt har heller greid å påvise noen betydelig negativ effekt fra slike nettverk (av denne styrkegraden ihvertfall).-Stigma Som om det er nok for folk flest... Ingen studier har heller klart å påvise at gud finnes, alikevel tror milliarder av mennesker jorden rundt på det. For å være seriøs, så tror jeg ikke faren er så stor (for skade fra wi-fi). Som Stigma sier avtar feltstyrken raskt som følge av økt avstand til antennen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Har en trådløs ruter rett utenfor soverommet mitt(ca 3meter unda senga). Det eneste som er imellom er en tynn vegg. Kan dette være skadelig tro? Har blant annet hørt at man ikke skal ha trådløsere rutere på soverommet eller i nærheten? Er egentlig ingen andre steder som det passer å sette denne rutern, uten å legge nettverkskabel tvers over stua(som ikke er så populært) Det er ikke skadelig i det hele tatt. Selvsag kan det hendre at det er skadelig til tross for at man aldri har klart å vise det i en seriøs undersøkelse, men det er absolutt ingenting som tyder på at det er skadelig. AtW Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Noen mennesker reagerer dog på "frekvensen" med hodepine , kvalme eller andre symptomer , noe en vennine av meg opplever med noen type trådløse rutere. Vanskelig å si hvorfor det er sånn, men feks når hun var på besøk til meg like etter jeg hadde fått tak i en trådløs ruter så reagerte hun uten at hun kunne se ruteren eller spurte meg om jeg hadde en , så det var ikke direkte psykosomatisk heller. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Noen mennesker reagerer dog på "frekvensen" med hodepine , kvalme eller andre symptomer , noe en vennine av meg opplever med noen type trådløse rutere.Vanskelig å si hvorfor det er sånn, men feks når hun var på besøk til meg like etter jeg hadde fått tak i en trådløs ruter så reagerte hun uten at hun kunne se ruteren eller spurte meg om jeg hadde en , så det var ikke direkte psykosomatisk heller. Det der er en anekdotisk bevis, man har vel såvidt meg bekjent ikke klart å finne noen sammenheng mellom denne typen stråling og slike symptomer heller, ei heller blant folk som anser seg selv som overfølsomme. En er det nacebo, elelr andre ting som forårsaker symptomene. AtW Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Det der er en anekdotisk bevis, man har vel såvidt meg bekjent ikke klart å finne noen sammenheng mellom denne typen stråling og slike symptomer heller, ei heller blant folk som anser seg selv som overfølsomme. En er det nacebo, elelr andre ting som forårsaker symptomene.AtW Det er fremdeles 1 million dollar i premie til den som klarer å kjenne om en sender er av eller på. James Randy har hatt denne premien utlovd i mange år uten at noen har greid testen. Det samme gjelder forøvrig å høre forskjell på høyttalerkabler som enkelte påstår de greier :-) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Atwindsor : Selvsagt så kan det være helt andre ting som slo ut hos henne,som feks migrene , men vi må også være åpen for at noen personer kan reagere på slike ting mer enn andre. Er jo kanskje ikke rart at feks personer som hørte stemmer i hodet sitt senere viste seg at det var pga metalplate eller tannfyllinger som gjorde at man fikk inn radioen. Sånn sett så bør man også være klar over at visse kombinasjoner av faktorer kan kanskje føre til økt følsomhet hos noen personer. Jeg er i alle fall åpen for det. Endret 20. januar 2010 av Malvado Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Atwindsor : Selvsagt så kan det være helt andre ting som slo ut hos henne,som feks migrene , men vi må også være åpen for at noen personer kan reagere på slike ting mer enn andre. Er jo kanskje ikke rart at feks personer som hørte stemmer i hodet sitt senere viste seg at det var pga metalplate eller tannfyllinger som gjorde at man fikk inn radioen. Sånn sett så bør man også være klar over at visse kombinasjoner av faktorer kan kanskje føre til økt følsomhet hos noen personer. Jeg er i alle fall åpen for det. Spørs jo hva du legger i åpen, jeg er åpeni den forstand at jeg er åpen for at mine holdnigner kan endre seg om det kommer ny kunnskap på bordet som tyder på at vi har tatt feil. Å være åpen i forstand å tro på ting som ingenting tyder på er riktig er jeg nok ikke. Det finner jeg ikke særlig god grunn til å være. Ellers trodde jeg også det med å få inn radio i fyllingene var en myte, uten at jeg har undersøkt akkurat det så nøye? AtW Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Kanskje om man har en FM demultiplexer i hodet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Ellers trodde jeg også det med å få inn radio i fyllingene var en myte, uten at jeg har undersøkt akkurat det så nøye? AtW " Such is the extremely rare case when a person's mouth acts as a receiver. The electrical conductivity of the human body can act as an antenna. A metallic filling in a tooth, reacting just so with saliva, can act as a semiconductor to detect the audio signal. The speaker in this case could be anything that vibrates within the mouth enough to produce noise, such as bridgework or maybe a loose filling." I alle fall sånn var forklaringen jeg husker for flere år siden , så lenge man har visse gitte parametre så er det mye som er mulig. Så det forundrer meg ikke at mennesker kan bli påvirket av forskjellige frekvenser og stråling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå