ignavus Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg kjøpte nå nylig viften som er nevnt i overskriften til min noe gamle cpu - AMD Socket A Duron 3DNOW! 850MHz OEM CPU (200MHz bus). Hovedkortet er et Abit KT7A VIAKT133A, ATA/100. Såvidt jeg kunne se, skulle det ikke være noe problem for denne viften å fungere i dette oppsettet, men når jeg slår på maskinen mottar jeg kun en vedvarende pipelyd fra speakeren. Jeg har sjekket diverse lister for Award beep-codes og slikt, for å se om pipelydene kunne ha noen sammenheng med evt. feil, men klarte ikke å finne noe som tilsvarte lyden jeg fikk (iom at den er vedvarende). Noen som har tips til hva som kan være galt, eller bør jeg rett og slett bare kjøpe nytt hovedkort? (har i tillegg en tilsvarende prosessor liggende, som har en noe høyere klokkefrekvens - 1,2GHz - så det vil ikke være noe stort tap for min del om jeg vil måtte kjøpe et nytt hovedkort). I tillegg lurer jeg på om det er noen som vet om noen vifter som vil fungere på hovedkortet, og med prosessoren, jeg nevnte i innledningen, da den viften jeg har nå (Coolermaster ettellerannet, billigskrap) har begynt å lage en del rare lyder. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 enkelte hovedkort "liker" ikke vifte med lavt turtall,du må disable det i bios og så kan du bruke den nye. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 hmm, kan du ha satt viftekontakten på feil header ? Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Som Danny sa, så kan det være at det i BIOS'en din er oppgitt en minste frekvens for at systemet ditt skal boote. Det du gjør, er at du kobler i den gamle vifta di, og så disabler du, (tror det i de fleste tilfeller heter CPU-fan protection), denne funksjonen. Lenke til kommentar
ignavus Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 hmm, kan du ha satt viftekontakten på feil header ? Du mener feilplassert tilkoblingen til hovedkortet fra viften? Isåfall kan det vel bare være snakk om to forskjellige alternativer, og jeg prøvde begge to med samme resultat. Skal kikke litt i BIOS'en ang. lavt turtall og slikt, takk for tipset iallefall. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Du mener feilplassert tilkoblingen til hovedkortet fra viften? Isåfall kan det vel bare være snakk om to forskjellige alternativer, og jeg prøvde begge to med samme resultat. OK - bortsett fra det de andre sier over her, et tips: da jeg satte samme vifta på et Epox-kort, så var den ganske hard å feste og kan komme ut av stilling, spesielt hvis kortet sitter i kabinettet - har den god kontakt med CPU ? Lenke til kommentar
ignavus Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 OK - bortsett fra det de andre sier over her, et tips: da jeg satte samme vifta på et Epox-kort, så var den ganske hard å feste og kan komme ut av stilling, spesielt hvis kortet sitter i kabinettet - har den god kontakt med CPU ? Det tror jeg da, men jeg kan alltids sjekke en gang til samtidig som jeg gir den andre løsningen et forsøk. Skal gi tilbakemelding her så snart jeg har prøvd litt. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Det tror jeg da, men jeg kan alltids sjekke en gang til samtidig som jeg gir den andre løsningen et forsøk. Skal gi tilbakemelding her så snart jeg har prøvd litt. Ja, prøv dette. Du skal se avtrykk av kjølepasta som dekker hele coren på CPU, hvis du bruker kjølepasta da. Hvis du bruker termal pad som satt på kjøleren, så kan det være uheldig å ta den av/på for mange ganger, kontakten mot core kan bli dårlig. Kjøp deg Artic Silver 3 eller noe lignende. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Det er fort gjort å sette denne viften på feil vei Klarte det på første gang Lenke til kommentar
ignavus Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2003 Ja, prøv dette. Du skal se avtrykk av kjølepasta som dekker hele coren på CPU, hvis du bruker kjølepasta da. Hvis du bruker termal pad som satt på kjøleren, så kan det være uheldig å ta den av/på for mange ganger, kontakten mot core kan bli dårlig. Thermal pad er den lille flekken pasta med en film over? Det satt en slik på når jeg tok kjøleren ut av pakningen, men den har sklidd noe ut etterhvert, iom at jeg har hatt kjøleren av og på socketen et par ganger. Kan det være årsaken til at den ikke vil fungere? Isåfall, hvorfor fungerte den ikke første gangen heller da? Kan uansett bestille den kjølepastaen du nevner, og prøve pånytt med den. Ang. å sette viften på feil vei, så tror jeg det bare er én logisk vei å sette den på (flaten på ribben fordypes på ene siden, der jeg regner med kanten av socketen skal passe inn). Selvfølgelig, for å være på den sikre siden kunne jeg vel prøve andre veien også, medmindre det vil skade utstyret mitt? Også var det siste løsningen som ble nevnt her et sted; turtallet på viften. Jeg klarte ikke å finne noen instillinger i BIOS'en som nevnte dette, noen som har et lignende hovedkort som kan gi meg noen tips? Har ikke oppgradert BIOS'en siden jeg kjøpte kortet, men det bør jeg kanskje gjøre? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Thermal pad er den lille flekken pasta med en film over? Det satt en slik på når jeg tok kjøleren ut av pakningen, men den har sklidd noe ut etterhvert, iom at jeg har hatt kjøleren av og på socketen et par ganger. Kan det være årsaken til at den ikke vil fungere? Isåfall, hvorfor fungerte den ikke første gangen heller da? Kan uansett bestille den kjølepastaen du nevner, og prøve pånytt med den. Ang. å sette viften på feil vei, så tror jeg det bare er én logisk vei å sette den på (flaten på ribben fordypes på ene siden, der jeg regner med kanten av socketen skal passe inn). Selvfølgelig, for å være på den sikre siden kunne jeg vel prøve andre veien også, medmindre det vil skade utstyret mitt? Nei, ikke prøv å sette viften "feil" vei, det er bare en vei som er rett. Du ser hvor forhøyningene passer sammen. Det er dog mulig å sette viften slik at den ikke klemmer helt rett, men dette avhenger helt av festemekanismen. Gå for ny kjølepasta du. Nå den ankommer, så renser du core på CPU og kjøleren med rødsprit eller isopropanol, gjerne med q-tips. Kjølepastaen legger du på et syltynt lag på CPU core, gjerne med q-tips det også. Lenke til kommentar
ignavus Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2003 Gå for ny kjølepasta du. Nå den ankommer, så renser du core på CPU og kjøleren med rødsprit eller isopropanol, gjerne med q-tips. Kjølepastaen legger du på et syltynt lag på CPU core, gjerne med q-tips det også. Det skal jeg gjøre. Sist jeg drev med overklokking og slikt, ble det anbefalt å bruke tynne flater for å føre på pastaen - slikt som barberblader. Vil det holde med q-tips, mener du? Uansett er jeg noe skeptisk til at dette skal løse problemet. Skal gjøre et par forsøk til iløpet av helgen, så får jeg komme tilbake til denne tråden etterpå. Takk for tips, iallefall Lenke til kommentar
Zink Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 ...når jeg slår på maskinen mottar jeg kun en vedvarende pipelyd fra speakeren. Jeg har sjekket diverse lister for Award beep-codes og slikt, for å se om pipelydene kunne ha noen sammenheng med evt. feil, men klarte ikke å finne noe som tilsvarte lyden jeg fikk (iom at den er vedvarende). Forrige dagen jeg mekka på en maskin, starta med et vedvarende piiip - slo av og satte rambrikkene godt nedi, da gikk den fint igjen. Hadde såvidt kommet borti, det var nok... Lenke til kommentar
ignavus Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Forrige dagen jeg mekka på en maskin, starta med et vedvarende piiip - slo av og satte rambrikkene godt nedi, da gikk den fint igjen. Hadde såvidt kommet borti, det var nok... Ok. Nå lå jeg og tenkte på den saken igår før jeg sovna, og kom til å tenke på at "vedvarende piiip" faktisk ikke er den fulle og hele sannheten (er et par uker siden jeg prøvde sist, nemlig). Det jeg husker er følgende: jeg trykker på på-knappen, alle vifter starter samtidig som speakeren gir fra seg støtvise vedvarende pipelyder på ett sekund hver (altså at den neste pipelyden starter straks den forrige er avsluttet - fire ganger). Deretter stopper alt, og maskinen slår seg av. Dette vil vel antyde at det faktisk kan være dårlig kontakt mellom vifte og cpu, slik at maskinen slår seg av for å unngå at cpu'en blir fysisk skadet ved overoppheting - sånn som du(?) foreslo tidligere i tråden. Iallefall. Skal som sagt prøve meg litt fra iløpet av helgen, mens jeg venter på Arctic Silver-pastaen. Så får jeg se hvor langt jeg kommer. Lenke til kommentar
ignavus Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 Ja ok. Da har jeg fått kjølepastaen, og som det ble antydet her i tråden var det nok kontakten mellom kjøleribbe og cpu-core som var problemet. Maskinen ruller og går fint nå, bortsett fra at jeg har problemer med å sette egendefinert hastighet på prosessoren (er ikke helt sikker på om hovedkortet støtter 1.2GHz, nemlig). Om jeg ikke tukler noe i BIOS'en, går det derimot fint, og maskinen surrer lykkelig uviten om at den ikke er i stand til å klare den hastigheten den faktisk kjører (?). Jaja, jeg klager ikke iallefall, men om noen skulle ha en fin løsning på "problemet", så må dere gjerne si ifra. Lenke til kommentar
HEE Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 hei ignavus her har du site bios støtter opp til 1,4 ?? er ikke sikker så ikke så veldig nøye på den men. ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae/kt7a9.exe Lenke til kommentar
ignavus Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 hei ignavusher har du site bios støtter opp til 1,4 ?? er ikke sikker så ikke så veldig nøye på den men. Jah, den har jeg allerede oppgradert til, men siden prosessoren min er en Duron (ikke en Tbird) støtter hovedkortet hastigheter til og med 950MHz - ifølge websiden til Abit. Synd det, men jeg behøver jo egentlig bare å kjøpe meg et til hovedkort, samt litt ekstra RAM, så har jeg jo en ekstra maskin jeg kan bruke til litt av hvert. Takk for tipset uansett :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå