Gå til innhold

Makeover av meg selv


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er da 17 år og har alltid kledd meg litt slapt/avslappende. Jeg har ikke giddet å bry meg om hva alle andre sier og har på meg, men vil gjøre noen justeringer! Jeg har ikke stort å velge mellom i klesskapet heller for tiden siden jeg har vokst så mye, så nå må det handles!

 

Så jeg lurte på om det var noen som kunne hjulpet meg med 1-2 antrekk ca. ? Enkelte plagg bør kunne brukes med andre klær enn akkurat dette antrekket også. Jeg tenker nå på casual. Sånn man bruker på skolen og ellers... Er lei av hettegensere bl.a. Og vil helst ikke gå i joggebukse på skolen!

 

Tenkt litt på cardigan, hvis det er det det heter? Sånn strikkeaktig "genser" som er lang i halsen med knapper nede... Det syns jeg er fint. Det kan vel kombineres med masse forskjellige trøyer? Er ikke helt på stadiet der jeg er keen på å bruke frakk enda though... Går som regel i mørke jeans hittil.

 

Har ikke akkurat MASSE penger å bruke nå heller i og med at jeg har store summer for meg å betale i og med at jeg er utvekslingsstudent neste år, samt. at jeg ikke har fått meg jobb enda, så vil ta det til betraktning.

 

Hadde satt stor pris på litt hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står ikke noe om hvor du er fra, men om du skal begynne å bygge en garderobe er det en del basisplagg du bør ha i skapet ditt.

 

Finnes en tråd om dette her.

 

I og med at du ikke har mye penger til disposisjon som du sier vil butikkene du kan starte på være HM og Zara. De har en del bra plagg til en hyggelig pris. Cardigan kan brukes til mye, skjorte, t-skjorte, jeans, chinos osv.

 

Et par mørke jeans som du sa er ikke et dumt valg, men et par beige chinos er også å anbefale. Vet ikke hva slags sko du har, men klassiske joggesko og Lacoste-sko bør du unngå. Det er sjeldent pent. Mange av de større skokjedene fører billige merker som lager de klassiske modellene som aldri går av moten. Være seg chelsea boots, seilersko, loafers osv. osv.

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en ordentlig makeover så holder det egentlig ikke med et par antrekk.

Å bygge en god garderobe tar tid, og ikke minst penger. Jeg begynner å bli ganske fornøyd med det jeg har, har en del basisplagg, og når det kommer nye kolleksjoner kan jeg kjøpe enkeltplagg jeg lett kan kombinere.

 

Uansett, si gjerne litt om budsjett.

Det første du trenger, er bukser som sitter godt og ser bra ut. Hold deg unna de som er slappe, bootcut er sjeldent pent. Kjøp slimme, mørke bukser som ikke er ferdigslitt. La de heller slites naturlig.

Neste steg er å skaffe seg noen overdeler. Du kommer også til å trenge noen helt hvite og sorte t-skjorter, H&M har noen til 50/100 kroner per stykk. Ikke store investeringen, kjøp et par. Når du skal handle overdeler, legg gjerne litt penger i det. Ikke gå for det billigste, men du trenger ikke å kjøpe gensere til 2500 heller. Finn noen pene, nå er det fortsatt litt salg igjen, kanskje du klarer å finne noe du liker som er nedsatt. Merker du kan se på er Polo Ralph Lauren, Lacoste, J. Lindeberg, Filippa K, Acne og Tiger of Sweden. Finnes veldig mye annet også, men det et greit startpunkt der du finner mye pent.

Hold deg unna plaggene med store logoer, gå for noe enkelt og pent. Du bør handle et par v-halser, gjerne i farger som rød, (mørke)blå, grå. Da har du enkle plagg som ikke er altfor skrikende, og de er lette å kombinere. Samme gjelder med cardigans, både de som er tynne og de som er tykke, i mangel på bedre ordvalg.

Så kommer du til å trenge noen skjorter. Jeg er veldig fornøyd med Acne og Filippa K, men det finnes også billigere alternativer. H&M har noen som er slim-fit som skal sitte nokså godt, og hvis du har muligheten til å besøke en Zara-butikk har de mye bra.

Sorte sokker trenger du også, men det har du kanskje fra før.

 

Jeg har også en tråd her på forumet, der brukerne har hjulpet til med å finne "must-haves" i en herregarderobe.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179896

 

Nå ser jeg at Fredrik har sagt mye av det jeg har sagt, men han hadde ikke postet når jeg startet å svare!

 

Forøvrig støttes Zara, men jeg ville tatt turen innom en butikk som fører litt dyrere klær, om ikke bare for å se hva du liker, og så prøve å finne tilsvarende produkter i butikker som ligger i ditt ønskede prissjikt.

Lenke til kommentar

Er fra Hamar området... Ikke store byen! Har beige vans vintersko med for oppi hvis du har sett dem?

 

Er på utkikk etter et par beige jeans! Men er vanskelig å finne her! Jeg bruker aldri joggesko eller lacoste. Lacoste blir litt "wannabe" og showoff spør du meg... Og det lyyser av at det står lacoste på dem.

 

Men takk for hjelp sålangt!

Lenke til kommentar

Takk for et fyldig innlegg, Henrik! Jeg var på kjøpesenteret i dag og så det var salg overalt! Butikker som brandstad, J&J, H&M, Dressmann, Carlings og et par butikker til. Det er stort sett de mest brukte butikkene her, men fant faktisk en del cardigans! Skal ta turen ned etterpå eller i morgen for å finne noe til å starte med! Det var både ensfarga og med flere farger. Når det gjelder jeans, må jeg ha ei mørk bukse til og finne ei beig bukse, for det er faktisk veldig fint synes jeg også!

 

Budsjettet er ikke stort for øyeblikket. Det blir litt etter litt og bygger heller på etterhvert, for jeg får regninger regelmessig ang. USA neste år, samt. at jeg har noe idretter å betale for osv osv. Så jeg kjøper for det jeg har. Nå blir det vel 1-2 tusenlapper til å starte med, men som sagt, bygger på, ukesvis.

 

Men da tror jeg at jeg starter med et par bukser, cardigans, hvite/svarte trøyer og V-halser. Så holder jeg utkikk hele tiden, for å fylle opp skapet. For nå kan jeg nesten tømme halve skapet for for små klær!

Lenke til kommentar

Hvis du har rundt 2000 er nok Zara veien å gå, eventuelt Brandstad og Carlings på salg. De har ikke allverdens, men de har noe som kan være brukbart. Finn noe som sitter godt, vet at Carlings fører Nudie, og hvis det er 50% salg er det vel rundt 5-600 for de, og da har du råd til kanskje 2 stk. Såvidt jeg vet har Carlings også noen cardigans som er ganske brukbare, og hvis du får samme rabatter på de er de nede i 300-400. Da klarer du også å presse inn en v-hals fra H&M/Zara, samt et par t-skjorter.

Lenke til kommentar

Jeg ville hodt meg unna Dressmann. Passformen der ser sjeldent bra ut på tenåringer. Du kommer et stykke med et par tusen. Bare kjøp mesteparten på H&M. Det jeg ville lagt litt penger i er et par gode jeans. Carlings har gode tilbud på Diesel, Nudie, Levis osv. Men vær litt obs på at de som jobber der ikke alltid er ærlige. Forøvrig heter de beige jeansene chinos, noe som kan være greit å huske på når du spør etter det :)

Lenke til kommentar

Var akkurat en tur på senteret bare for å starte... Kjøpte da 4 pk. svarte sokker, 2 stk. hvite trøyer (V og rund hals), en V-hals genser (svart, hvit og grå poco loco), en cardigan aktig "genser" (?) Det er som en tynn langermet med rett knepping opp mot halsen (rød og svart stripete), cardigan (marineblå med et par hvite striper rundt armene, poco loco).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Var akkurat en tur på senteret bare for å starte... Kjøpte da 4 pk. svarte sokker, 2 stk. hvite trøyer (V og rund hals), en V-hals genser (svart, hvit og grå poco loco), en cardigan aktig "genser" (?) Det er som en tynn langermet med rett knepping opp mot halsen (rød og svart stripete), cardigan (marineblå med et par hvite striper rundt armene, poco loco).

Høres fint ut. Legg inn bilder i bildetråden da vel :)

Lenke til kommentar
Var akkurat en tur på senteret bare for å starte... Kjøpte da 4 pk. svarte sokker, 2 stk. hvite trøyer (V og rund hals), en V-hals genser (svart, hvit og grå poco loco), en cardigan aktig "genser" (?) Det er som en tynn langermet med rett knepping opp mot halsen (rød og svart stripete), cardigan (marineblå med et par hvite striper rundt armene, poco loco).

Høres fint ut. Legg inn bilder i bildetråden da vel :)

 

Kan se om jeg får til noe i morgen! :) Må finne kameraet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...