Gå til innhold

Omtale av Enter The Matrix (PC/PS2)

Anbefalte innlegg

Fint om du kunne sitere skikkelig, ikke godt å nøste dette.

Aasgaard: 1: alt

...og ingenting. Skal ikke kommentere eksempelet ditt, da kommer jeg til å få begge nevnte partier på nakken. Kunne sikkert vært artig, men ikke her og nå.

2: leste du hva jeg skrev?

Absolutt. Fristende å be deg lese mine kommentarer bedre også, men glem det. Denne diskusjonen kommer ikke til å komme noen vei uansett. Dessuten har den ingen ting under denne tråden å gjøre.

3: nei, men du kan vel legge hva du vil i det bare du prøve hardt nok (du har jo greid dette flere ganger allerede)

Jeg la ingen ting i det, spurte bare hva du siktet til.

5: Uff, må du være et slikt ******** petimeter. Jeg håper virkelig at du skjønner hva jeg mener????!??

Hovorfor reagerer du på dette? Det jeg skriver er i grunn det samme som Erling også gjorde. Det er ingen sammenheng mellom aksept av jordas form og kristendom.

6: gi meg eksempler??? PS. det finnes forskere som hevder at vi kanskje lever i en dataskapt verden (lik matrix) -> se illustrert vitenskap (april eller mai-utgaven)

Har lest om dette tidligere i en eller annen vitenskaplig titsskrift, for lenge siden til at jeg husker hvor og når. Du får tro meg eller la være, opp til deg. Tviler ikke på at noen forskere kan tro på en "Matrix-verden", selv om Ukkustrert Vitenskap ikke akkurat er toppen av troverdighet,

7:det sistat var ment humoristisk, noe du tydeligvis IKKE forsto siden det var en smilie der, eller?

Jeg så/forstod det, ja. Regnet likevel med du mente det var noe i det.

8: det var du som snakket om at "Dette med Gud er (og blir) spørsmål om tro, og har således ingenting med saken å gjøre."

Det sa jeg, ja, men det var som et svar til din provokasjon: "Før var jo alle sikre på at jorda var flat. Alle visste at "Gud" fantes, alle skjønte at uten "Gud" ville det ikke vært noe liv på jorda."

Som du selv sier: "Å begynne å trekke inn tro er litt drygt spør du meg. Greit, jeg respekterer andres tro, men er man ikke "troende" (noe som gjelder for 58 % av norges befolkning (deprimerende tall)) så begynner man i alle fall ikke å bable om tro. Det tyder på at man kun er ute etter å provosere!"

Uansett hva du måtte mener er det _kun_ et spørsmål om tro hvorvidt man mener det finnes en gud eller ikke. Det er definitivt mer provoserende å sammenligne det å tro på Gud med at folk før trodde jorden var flat enn å konstantere at det kun er snakk om tro.

Og jeg liker heller å vite enn å tro, derav sitatet. Skal JEG tror at det finnes en gud der ute som sitter og styrer all jævelskapen som foregår på denne planeten? Jeg tror ikke at jeg har lyst til å tro det ;-)

Jeg mener ikke at du skal tro verken det ene eller det andre, men tro må du pent gjøre uansett. Du kan være "overbevist" om at det ikke finnes en gud, men vite? Nei!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
, de (ubevisst) holder batteriene og dermed the matrix i stand, derfor er the matrix avhengig av zion og de menneskene der,

men zion kan bare påfylle batteriene et par år,

Jeg vet det er litt off-topic nå, men jeg har letet lenge på nettet etter en god forklaring på hva som egentlig skjer i denne filmen. Jeg skjønte alt utenom disse to setningene.

Hva mener du med at de holder batteriene i stand? Hvordan?

Kan bare påfylle batteriene et par år? Er dette derfor de resetter/oppgraderer Matrix ved å sende The One. Hvorfor kan de bare gjøre det i noen år?

Takker veldig dersom du klarer å svare meg på disse spørsmålene.

Du har ikke tilfeldigvis noen teorier om hvorfor Neo stopper de robotene i slutten da?

Lenke til kommentar
, de (ubevisst) holder batteriene og dermed the matrix i stand, derfor er the matrix avhengig av zion og de menneskene der,

men zion kan bare påfylle batteriene et par år,

Jeg vet det er litt off-topic nå, men jeg har letet lenge på nettet etter en god forklaring på hva som egentlig skjer i denne filmen. Jeg skjønte alt utenom disse to setningene.

Hva mener du med at de holder batteriene i stand? Hvordan?

Kan bare påfylle batteriene et par år? Er dette derfor de resetter/oppgraderer Matrix ved å sende The One. Hvorfor kan de bare gjøre det i noen år?

Takker veldig dersom du klarer å svare meg på disse spørsmålene.

Du har ikke tilfeldigvis noen teorier om hvorfor Neo stopper de robotene i slutten da?

Hver gang the one får velge 23 mennesker til å gjenoppbygge zion så kan man si at zion "reseter" seg med ny energi og alt. Vil jeg tro. Arkitekten sa jo at om han gikk ut den venstre døren ville alt utenfor the matrix bli helt utryddet, ergo ville ikke matrix fungert, så alt 'liv' derinne ville også bli utryddet.

Angående det siste; (veldig vanskelig faktisk) kanskje hver the one fikk en plugg i hode (work with me) når de ble skapt, de viste ikke om den pluggen, og fikk aldri vite det heller, men noe skjedde med neo da han gikk ut den venstre døren, plutselig kunne han føle maskinene, for så å ødelegge de selv utenfor the matrix. Han sa jo:"something is different".

Eller kanskje, som så mange andre tror, at det er en matrix utenfor THE matrix, for å kontrolere zion folkan som ikke likte hovedsystemet. Men da kan man jo spørre seg (om batteri teorien er riktig) hvordan "matrixen utenfor The matrix" får energien sin fra, kanskje det er et helt annet program.

Mye å lure på fram til den neste filmen.

Men ikke frykt å gå off-topic, det har hele gamer.no crewe ++ allerede gjort med å bynne å prate om Gud å masse jalla :)

Lenke til kommentar
Du vet de åkrene som fungerer som "batteriene" til The Matrix, ja, alle batteri må bli ladet opp nu og da, der kommer zion inn, de (ubevisst) holder batteriene og dermed the matrix i stand, derfor er the matrix avhengig av zion og de menneskene der,

men zion kan bare påfylle batteriene et par år, så derfor måtte oraklet og arkitekten skape "syklusen", der hver "the one" kom og til slutt endte opp hos arkitekten, for så å ta døren til høyre, redde matrix og få 23 mennesker til å bygge opp zion igjen.

Såe, jeg tror matrix er avhenig av både zion og "syklusen" som inneholder 'the one'.

derfor handler også filmene om den 6 the one, siden han valgte å ta døren til venstre når han var inne hos arkitekten

Jeg tror du har misforstått det hele en del.

For det første:

Du vet de åkrene som fungerer som "batteriene" til The Matrix, ja, alle batteri må bli ladet opp nu og da, der kommer zion inn, de (ubevisst) holder batteriene og dermed the matrix i stand, derfor er the matrix avhengig av zion og de menneskene der,

men zion kan bare påfylle batteriene et par år, så derfor måtte oraklet og arkitekten skape "syklusen", der hver "the one" kom og til slutt endte opp hos arkitekten, for så å ta døren til høyre, redde matrix og få 23 mennesker til å bygge opp zion igjen.

Det er IKKE Zion som "fyller batteriene" (som du så pent sa det), og de må heller ikke bli påfylt hvert andre år. Det du videre sier at:

så derfor måtte oraklet og arkitekten skape "syklusen", der hver "the one" kom og til slutt endte opp hos arkitekten, for så å ta døren til høyre, redde matrix og få 23 mennesker til å bygge opp zion igjen.

...er og helt feil.

Dette er fordi:

Se for deg maskinene lager the matrix. Som en del folk vet, har alle ligninger en "abnormaly" iseg, det vil lett si, før eller siden "fucker den seg opp". Altså det hele kræsjer. Det er akkurat det samme som skjer i the matrix. Det hele er et komplekst system som baserer seg på lover og regler innen dataverdenen, og alle vet at et så kompleks system er UMULIG å lage, selv for en AI (kunstig intelligens), som kùn er designet på logikk, men alikavel kan handle som et menneske, eller tilnærmet et menneske, den eneste forskjellen er at maskiner ikke har psyke, og det er her det hele kommer inn med hvorfor matrix er NØDT å bli startet på nytt. ok, here we go... Det første Matrixet som ble designet, var perfekt.

Alt var fryd og gammen og mennesker levde som i Guds himmel.

(det får vi vite igjennom første og andre film)

Men siden maskiner ikke har noen mennesklig psyke hadde de ingen mulighet til å få innsikt i hvordan nettop menneskets psyke foregår. Nemmelig, strebelse etter tilfredstillelse. Det var derfor alt rettere sagt gikk til helvete med det første matrixet, mennesker fikk overflod med nytelse og "entire crops were lost", mennesket godtok ikke matrixet, det var rett og slett fòr perfekt. Siden menneskets egentlig skjebne og liv kommer igjennom ødeleggelse og lidelse godtok svært få mennsker matrix 1.0(...)

På nytt lagde arkitekten et nytt matrix som var helt perfekt, eller ihvertfall nesten. Arkitekten la inn en "abnormaly" som gjør at i løpet av en hvis tid vil hele programmet (som i denne sammenheng er Matrix) bli ødelagt, det er dermed ikke perfekt. (Det hele er ganske komplisert og forklare) Og den "abnormalyen" er the One, the One er bare en ugjevnhet i matrixet, men hver gang matrix blir starte på nytt kommer denne abnormalyen eller The One om du vil. Og hver gang skjer det samme, The One kommer til kilden (the Source) som er arkitekten og får valget mellom to dører, den ene til ødeleggelse av menneskeheten, den andre til at matrix blir startet på nytt, det er derfor det har vært 5 The One`s før ham. De har alle valgt døren der menneskeheten blir spart, og matrix blir startet på nytt. Men Neo er annerledes, han har et sterkt begjær for Trinity, og han velger da døren som ifølge Arkitekten fører til utslettelse av alle "batteriene". Men noe som tydlighvis ikke skjer, derfor kommer Neo tilbake i nestefilm og, da når han kilden igjen og blir den 6 the One. Den siste.

Angående det siste; (veldig vanskelig faktisk) kanskje hver the one fikk en plugg i hode (work with me) når de ble skapt, de viste ikke om den pluggen, og fikk aldri vite det heller, men noe skjedde med neo da han gikk ut den venstre døren, plutselig kunne han føle maskinene, for så å ødelegge de selv utenfor the matrix. Han sa jo:"something is different".

Det er brent tøv. Grunnen til at han kan føle maskinene er at han er blitt infisert av Smith, på samme måte som Bane, på slutten av filmen får man høre at ei gruppe med skip var blitt slaket av maskinene, og at èn var blitt funnet overlevende, Bane. Nettop fordi han har Smith inne iseg på samme måte som Neo har. Puh! :wink:

Lenke til kommentar

Såe, jeg tror matrix er avhenig av både zion og "syklusen" som inneholder 'the one'.

derfor handler også filmene om den 6 the one, siden han valgte å ta døren til venstre når han var inne hos arkitekten

Jeg tror du har misforstått det hele en del.

For det første:

Det er IKKE Zion som "fyller batteriene" (som du så pent sa det), og de må heller ikke bli påfylt hvert andre år. Det du videre sier at:

så derfor måtte oraklet og arkitekten skape "syklusen", der hver "the one" kom og til slutt endte opp hos arkitekten, for så å ta døren til høyre, redde matrix og få 23 mennesker til å bygge opp zion igjen.

...er og helt feil.

Dette er fordi:

Se for deg maskinene lager the matrix. Som en del folk vet, har alle ligninger en "abnormaly" iseg, det vil lett si, før eller siden "fucker den seg opp". Altså det hele kræsjer. Det er akkurat det samme som skjer i the matrix. Det hele er et komplekst system som baserer seg på lover og regler innen dataverdenen, og alle vet at et så kompleks system er UMULIG å lage, selv for en AI (kunstig intelligens), som kùn er designet på logikk, men alikavel kan handle som et menneske, eller tilnærmet et menneske, den eneste forskjellen er at maskiner ikke har psyke, og det er her det hele kommer inn med hvorfor matrix er NØDT å bli startet på nytt. ok, here we go... Det første Matrixet som ble designet, var perfekt.

Alt var fryd og gammen og mennesker levde som i Guds himmel.

(det får vi vite igjennom første og andre film)

Men siden maskiner ikke har noen mennesklig psyke hadde de ingen mulighet til å få innsikt i hvordan nettop menneskets psyke foregår. Nemmelig, strebelse etter tilfredstillelse. Det var derfor alt rettere sagt gikk til helvete med det første matrixet, mennesker fikk overflod med nytelse og "entire crops were lost", mennesket godtok ikke matrixet, det var rett og slett fòr perfekt. Siden menneskets egentlig skjebne og liv kommer igjennom ødeleggelse og lidelse godtok svært få mennsker matrix 1.0(...)

På nytt lagde arkitekten et nytt matrix som var helt perfekt, eller ihvertfall nesten. Arkitekten la inn en "abnormaly" som gjør at i løpet av en hvis tid vil hele programmet (som i denne sammenheng er Matrix) bli ødelagt, det er dermed ikke perfekt. (Det hele er ganske komplisert og forklare) Og den "abnormalyen" er the One, the One er bare en ugjevnhet i matrixet, men hver gang matrix blir starte på nytt kommer denne abnormalyen eller The One om du vil. Og hver gang skjer det samme, The One kommer til kilden (the Source) som er arkitekten og får valget mellom to dører, den ene til ødeleggelse av menneskeheten, den andre til at matrix blir startet på nytt, det er derfor det har vært 5 The One`s før ham. De har alle valgt døren der menneskeheten blir spart, og matrix blir startet på nytt. Men Neo er annerledes, han har et sterkt begjær for Trinity, og han velger da døren som ifølge Arkitekten fører til utslettelse av alle "batteriene". Men noe som tydlighvis ikke skjer, derfor kommer Neo tilbake i nestefilm og, da når han kilden igjen og blir den 6 the One. Den siste.

Det er brent tøv. Grunnen til at han kan føle maskinene er at han er blitt infisert av Smith, på samme måte som Bane, på slutten av filmen får man høre at ei gruppe med skip var blitt slaket av maskinene, og at èn var blitt funnet overlevende, Bane. Nettop fordi han har Smith inne iseg på samme måte som Neo har. Puh! :wink:

hehe, joda...

Menne, for at Matrix skulle bli perfekt måtte de risikere feil i de såkalte "ufeilbarlige mattematiske ligningene", jeg tror ikke det er the one som forårsaker disse feilene. matrix trengte en slik "the one" som kunne gjøre mye overnaturlige ting og klare å overbevise en del mennesker om at matrix var galt, og få de til å lage zion. Zion sin hovedrolle er å holde matrix igang, det perfekte matrix er avhengig av zion for å overleve...

men men, om noe er tøv eller ikke vet ingen, ikke før Revolutions i hvert fall...

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er latterlig av dere. Sitte å kritisere at en anmelder ikke reklamerer for et spill, bare anmelder selveste spillet. Er det ikke slikt at en anmelder skal gi oss hans synspunkter, selvfølgelig saklig og begrunnet, slik at vi da kan bygge opp en mening om det er noe point i å skaffe seg spillet? :roll:

Dette er isåfall ikke første gangen det skjer.. Flere film-anmeldere som slakter filmer, som deretter faller i smak hos publikum. F.eks Jackass 8) (jeg lo vanvittig mye iallfall..)

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er latterlig av dere. Sitte å kritisere at en anmelder ikke reklamerer for et spill, bare anmelder selveste spillet. Er det ikke slikt at en anmelder skal gi oss hans synspunkter, selvfølgelig saklig og begrunnet, slik at vi da kan bygge opp en mening om det er noe point i å skaffe seg spillet?  :roll:  

Dette er isåfall ikke første gangen det skjer.. Flere film-anmeldere som slakter filmer, som deretter faller i smak hos publikum. F.eks Jackass  8)  (jeg lo vanvittig mye iallfall..)

ja, jackass filmen var utrolig skøy. Særlig den sekvensen me krokodillene, haha. :D

husker To Tårn fikk en dårlig kritikk en plass, så sa en jeg kjente: "He, rebeller", og jeg er enig me han, folk som gir filmer som ringenes herre og reloaded dårlig kritikk er rebeller fordi de har ikke løst til å følge flyten :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Først og fremst vil jeg si at jeg synes det er dumt at det er så vanskelig å holde seg til sak. Jeg har derfor ikke orket og lest alt som står i denne tråden.

Jeg spilte selv gjennom Enter The Matrix som Niobe i julen, og her er mine kommentarer til omtalen, samt erfaringer med spillet:

Å basere spill på gode filmer er ille nok...

Dette er ikke en dårlig ting i mine øyne, og hvertfall ikke så lenge resultatet blir bra.

Det mest irriterende er likevel fancy animasjoner som er flettet inn for syns skyld. Hver gang et spill skal loades vises for eksempel en grusom snutt som ikke engang er på sin plass...

Jeg antar anmelderen sikter til animasjonen hvor man kobles til The Matrix, og det er jo både i tråd med tittelen på spillet, samt at det er i The Matrix stort sett all spilling foregår.

Dessuten burde det være elementært for alle utviklere at sekvenser som i beste fall fremkaller kvalme og/eller epilepsi gjør seg bedre i søppeldunken enn foran hver load, men det har tydeligvis ikke Shiny tatt så tungt på.

Det står hvertfall en advarsel angående dette i manualen. Uten å mene det som et personangrep, så kunne det kanskje være smart å gøre noe annet enn å anmelde spill...

Ettersom "cd" ikke eksisterer har du ikke annet valg enn å bli stående i rota på "a:", for å se innholdet i katalogen EttEllerAnnet på "b:"...

Man skifter ikke katalog til en annen stasjon gjør man vel (cd = Change Directory)? Det er i Unix og kloner man gjør det. Jeg skjønner likevel problemet, men kanskje man bare kan skrive b: uten at jeg selv har testet det...

Manglende multiplayer gjør også sitt til å begrense levetiden.

Dette er kanskje en grovere feil, så jeg håper ikke at dette telte for sterkt i karaktergivingen av varigheten (sitatet er fra en walkthrough jeg fant link til på gamespot.com):

Q: How do I unlock the multiplayer game?

A: Enter the cheat (D5C55D1E) in the hacking menu. Once this is done

save your work and go to the loading screen. Load the save you just

hacked the code for and look to the far left of the level select menu

to find the multiplayer levels. Note that you need two controllers

plugged into your system for the multiplayer levels to show up.

Det jeg plutselig la merke til er likheter i denne omtalen med den du finner på gamespot.com her. Det virker som om det er noen direkte oversettelser, og noen omskrivinger uten at jeg orker å se nærmere på det. Det er meget mulig at dette er tilfeldig. Jeg håper uansett at dette ikke gjelder mange av omtalene her på gamer.no. La meg ta et eksempel:

Den er imidlertid ikke sterk nok til å kunne stå på egne ben.

mot

... the game's story isn't strong enough to stand on its own...

Karakterene i de to omtalene var forbausende like også. Ellers var det en del skrivefeil, inkonsekvent ordbruk og andre rare ting i anmeldelsen. Hvert skjermbilde kommer for eksempel dobbelt opp.

Jeg er ellers ganske enig i mye av det som sies i omtalen. Enter The Matrix føltes ikke veldig gjennomført som følge av blant annet en del clipping-feil, men alt i alt syntes jeg at spillet var underholdende. Det som gjorde det spesielt artig var de fete moves'ene og at du kunne få tiden til å gå sakte alá bullet time i Max Payne. Noen moves er de samme som i Max Payne, men Enter The Matrix har flere.

Grafikkmessig var omgivelsene releativt lite detaljerte, skjønt et godt stykke fra Oni som jeg spesielt husker. Textures'ene var jevnt over relativt dårlige, men grafikken bedret seg utover spillet. Spesielt så The Chateau bra ut. Menneskemodellene er bra, men våpenmodellene er dårlig.

For meg virket dessuten meningen med førstehjelpsskrin helt unødvendig ettersom helsen regenereres.

Det var artig å ta del i Matrixuniverset ved å spille Niobe, og å møte på de andre karakterene fra trilogien som for eksempel Seraph, The Oracle, Morpheus, Persephone og Agent Smith. Noen høydepunkter var filmklippene, samt å fly sveveskipet Logos gjennom tunnelene med sentinels etter seg.

Dessverre hadde jeg ikke tid til å få testet hackingfunksjonen, samt å spille gjennom som Ghost da jeg var hos en kamerat. :/ Det skal gå an å få et sverd i spillet.

Lenke til kommentar
Ganske ille omtale da :O Har ikke fått med meg denne før og kan ikke si den var så veldig rettferdig akkurat :O

Selv er jeg enig i omtalen, jeg har selv kjøpt Matrix og spillt gjennom det.

Utrolig til dårlig det var, og jeg grøsser når jeg tenker på bil verdenen(husker ikke om det var en eller to).

Det som jeg syntes var litt bra med Matrix var den levelen når vi slåss mot de vampyrfolkene, masse slossing, lite våpen

Lenke til kommentar

Hadde egentlig tenkt å la denne ligge, ettersom det begynner å bli et par år siden både spill og omtale. Begge ligger godt i glemmeboken, så noen diskusjon føler jeg ikke for. Vil bare på det sterkeste påpeke at det (selvsagt) ikke er verken stjålet eller lånt noe som helst fra andre omtaler.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...