Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Reklamasjon på Hp laptop.


Anbefalte innlegg

Nomore: FTU har lagt linjen ja i sin tolkning av loven, men hva de enkelte produsentene gjør er noe annet. og de fleste service verksted følger det, de trenger ikke ha 1st kontakt med kunden og bryr seg ikke. Det er det salgs stedet som må ta, i dette tilfellet Datakjeden.

Men får du ikke et positivt utfall Remekboy så vet du hva du må gjøre.

Vil anbefale deg å lytte til TEE og nomore. Ta gjerne et søk i forumet, og du ser hvilken tyngde de har når de svarer deg. Du må ikke forveksle dine retningslinjer fra din posisjon i systemet med at det er gjeldende rett uansett ståsted. De retningslinjer og avtaler som inngås mellom forhandler og leverandør er i ytterste grad knakendes likegyldig for forbruker. Forhandler må forholde seg til forbruker jfr. forbrukerkjøpsloven. Forhandler og leverandør må forholde seg til hverandre etter kjøpsloven og inngåtte avtaler dem i mellom. Det at en leverandør velger å kreditere en maskin for forhandler etter tre eller fire reparasjonsforsøk, er uavhengig av hva forbruker kan kreve av forhandler. Samme hva feilen måtte skyldes eller hvordan mangelen manifester seg. Forhandler har ofte andre forpliktelser ovenfor forbruker enn det leverandør har for forhandler. Nettopp fordi det er to forskjellige lover som regulerer dette avhengig av hvilken part det gjelder (les: forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven).

 

Forhandler kan tenkes og nekte å heve kjøpet eller rette mangelen fordi leverandør ikke godkjenner kostnaden/krediteringen på vegne av forhandler. Da får forhandler velge andre leverandører å handle fra i fremtiden, eller å lage bedre avtaler med sine leverandører, men forhandler kan ikke nekte forbruker gjeldene rett. I slike saker vil de tape gang på gang i FTU og hos domstolene. De kan spille på det fordi de vet at de færreste kunder tar saken videre, og forhandler dermed unngår et kortsiktig tap. Derimot vil forhandler lide et langsiktig tap dersom dette blir vanlig praksis. Bedriften vil opparbeide seg et dårlig rykte på å nekte sine kunder medhold i saker der rettspraksis er helt klar.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...