Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Reklamasjon på Hp laptop.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte en hp bærbarpc for 2,5 år siden, den har vært på verksted 2 ganger det første året, de byttet batteriet, og skjermen første gangen, hovedkortet andre gangen. Nå har den streiket igjen:( power lyset, og multimediaknappene lyser, men det kommer ikke noe på skjermen, ser også at hardisk indikator er helt stille også, så det er sikkert hovedkortet som har tatt kvelden igjen. Det har bestandig vært problemer med pcen. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg kreve pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 3 reperasjoner med samme problem har du rett til heving av kjøpet.

[/quote

 

Så jeg kan ikke kreve pengene tilbake? Kan jeg kreve en tilsvarende ny pc? har hatt problemer med denne pcen fra dag en, kjøpte den med tanke på støy,(må ha en stille pc pga jobben) men etter siste oppgraderingen har vifta på pcen gått konstant, de har opppgradert biosen, og hp har fikset biosen slikt at vifta går heletiden (de fant ut at det var vamreproblemer med denne modellen)

Lenke til kommentar
bare vist det den samme feilen. ellers så kan de reparere den 3ganger, men etter det skal kjøpet heves.
Det her er bare tull - du finner ikke noe sånt i Forbrukerkjøpsloven.

 

nomore har rett: Den tredje gangen du opplever samme feil (sett fra bruker), er det hevingsgrunnlag.

Skal vi vedde? dette er jobben min. 3gang samme feil så får du hevet kjøpet. 3gang med forskjellige feil så kommer den til og bli reparert.

Btw så sier jeg jo egentlig akurat det samme som nomore... og nei det er ikke sett fra bruker, infocare som HP bruker ser på om det er samme del som er blitt byttet.

Endret av Otern
Lenke til kommentar

Det er mulig vi snakker om hverandre her, men det er hvordan kunden opplever feilen som er avgjørende for om det er tredje gang samme feil oppstår. For eks om kunden leverer inn en død maskin tre ganger og det er hovedkortet en gang, skjermen en annen gang og tredje gang batteriet, så opplever fortsatt kunden det som samme feil, og har hevingsrett.

Lenke til kommentar

jeg sier bare lykke til med og få det igjenom. da er det grunnet velviljen til saksbehandler. står ingen ting i forbrukerkjøpsloven om at det bare trenger og virke som samme feil for kunden.

 

sitat loverket:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

altså 2 ganger samme feil, vist du da får samme feil engang til så vil du få nytt produkt.

2 ganger forskjellige feil så vil den bli reparert.

4 gang du da får feil så vil du få nytt produkt.

Det er ingen plass det står at man har krav på og få pengene igjen.

 

Sitat fra loven:

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

som sagt jeg jobber med dette, og det er slik HP/DELL/ACER/ASUS og PB legger sine retningslinjer.

 

link til lovdata

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30

Lenke til kommentar

Takk for lykkeønsket, men eg tror ikke det trengs :)

 

FTU har slått fast akkurat dette i minst to saker:

- 08/752

- 08/927

 

For at feilen skal anses som to forskjellige mangler, stilles det som krav at den manglende

sammenhengen mellom feilene er synbar også for en uprofesjonell part.

 

Generelt bør det, for at selgeren skal kunne nå fram med

at det ikke dreier seg om avhjelp av samme mangel,

kunne forlanges at manglende sammenheng mellom

feilene er synbar selv for en uprofesjonell kjøper.

 

Som du kan se i den siste saken så har verkstedet byttet harddisk, deksel, tastatur, skjerm og CPU, på forskjellige tidspunkt. Men allikevel fremsto feilen som den samme for forbrukeren(i tillegg til andre ting) og går dermed under "tredje gang samme feil"-regelen.

 

Så, som du kan se, med utdrag i fra drøfting av lovverket, så legges det vekt på at forbrukeren er en uprofesjonell part. For en tekniker vil det være en klar forskjell mellom ikke-fungerende skjerm og en skjerm som mangler bakgrunnsbelysning. Men, for forbrukeren, den uprofesjonelle part, så kan begge se likt ut. Dermed fremstår de som samme mangel. Det hadde tross alt vært serdeles tidkrevende og vanskelig om selger i tillegg skal vurdere kunnskapsnivået på kunden for å se om vedkommende klarer å skille mellom disse. Derfor legges heller lista på det nivået at kunden ikke trenger denne kunnskapen, og at tante Olga dermed kan kjøpe seg en maskin på lik linje med andre og samtidig ha de samme rettighetene i behold.

 

Glemte en sak. Det er flott at HP og andre produsenter har retningslinjer som dere følger, men forbrukerkjøpsloven er et minstekrav. Så om retningslinjene sier at forbrukeren ikke har krav på noe, men forbrukerkjøpsloven sier noe annet, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Avviket mellom forbrukerkjøpsloven og retningslinjene er en sak mellom produsent/verksted og butikk.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Mån gjør som regel ikke det major, man lever den der man kjøpte den. men du kan altids ringe HP og få de til og rekvirere pickup for deg til Infocare.

 

Nomore: FTU har lagt linjen ja i sin tolkning av loven, men hva de enkelte produsentene gjør er noe annet. og de fleste service verksted følger det, de trenger ikke ha 1st kontakt med kunden og bryr seg ikke. Det er det salgs stedet som må ta, i dette tilfellet Datakjeden.

Men får du ikke et positivt utfall Remekboy så vet du hva du må gjøre.

Lenke til kommentar

MPX sier ring HP bare i mail sin

og jeg har mobil med kontant abonemang

 

finnes det en epost eg kan bruke?

 

er en 9074 men tror den er over 3 år gammel men tok ikkke HP og utvida garanti på disse?

 

Mån gjør som regel ikke det major, man lever den der man kjøpte den. men du kan altids ringe HP og få de til og rekvirere pickup for deg til Infocare.

 

Nomore: FTU har lagt linjen ja i sin tolkning av loven, men hva de enkelte produsentene gjør er noe annet. og de fleste service verksted følger det, de trenger ikke ha 1st kontakt med kunden og bryr seg ikke. Det er det salgs stedet som må ta, i dette tilfellet Datakjeden.

Men får du ikke et positivt utfall Remekboy så vet du hva du må gjøre.

Endret av majorkira
Lenke til kommentar

Det er godt mulig de enkelte produsentene gjør noe annet, men selger må som et minimum følge forbrukerkjøpsloven. Når forarbeidet, drøftelser og avgjørelser i FTU "definerer" noe på denne måten så er det rimelig sannsynlig hvilket utfall tilsvarende saker får om de klages inn for FTU. Så om verkstedet ikke følger lovverket, så er det selger som står med svarteper. Om selger heller ikke følger lovverket så kan forbrukeren klage selger inn for FTU(og evnt videre til høyesterett for den del) og få en dom i saken. Endelig dom må selger følge opp, uavhengig av hva verkstedet tilbyr.

 

Å behandle en sak for FTU er ressurskrevende, både for forbruker og selger, men som regel koster det mer for selger. Dersom selger ønsker å ta en sak inn for FTU til tross for at det finnes en dom på lignende sak så bør selger enten ha en vanntett sak eller så er selger dum.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
MPX sier ring HP bare i mail sin

og jeg har mobil med kontant abonemang

 

finnes det en epost eg kan bruke?

 

er en 9074 men tror den er over 3 år gammel men tok ikkke HP og utvida garanti på disse?

 

Garanti er noe produsent selv velger å gi. Om hp velger å ha en garanti på 1 dag eller 7 år har ingenting å si.

 

Det er lovfestet at alt skal ha en reklamasjonsperiode på 2 eller 5 år. Hvis det er meningen at noe skal vare mer enn 2 år, har det 5 års reklamasjonstid. En bærbar pc er ment å vare i mer enn 2 år, og har derfor 5års reklamasjonsfrist.

Lenke til kommentar
MPX sier ring HP bare i mail sin

og jeg har mobil med kontant abonemang

 

finnes det en epost eg kan bruke?

 

Fortell MPX at du ønsker å forholde deg til de ang. reklamasjonen (f.eks pga kontantkortet ditt) - De kan godt henvise deg til HP, men det er du som forbruker som velger hvilket salgsledd du ønsker å forholde deg tl, så hvis du sier at du ikek vil snakke med HP men med MPX så må de godta det.

Lenke til kommentar
Skal vi vedde? dette er jobben min. 3gang samme feil så får du hevet kjøpet. 3gang med forskjellige feil så kommer den til og bli reparert.

Btw så sier jeg jo egentlig akurat det samme som nomore... og nei det er ikke sett fra bruker, infocare som HP bruker ser på om det er samme del som er blitt byttet.

Det er ikke InfoCare som bestemmer hvorvidt HP-kunden får hevet kjøpet eller ikke, så hva InfoCare ser på er fullstendig irrelevant. Det er forøvrig symptomet som avgjør hvorvidt HP ser på det som samme type feil eller ikke.

 

som sagt jeg jobber med dette, og det er slik HP/DELL/ACER/ASUS og PB legger sine retningslinjer.

Ikke noe personlig mot deg, men jeg føler at jeg med ganske god autoritet på området kan si at HP ikke praktiserer det slik du sier. Om noen sier noe annet har de ikke fått med seg hvilke endringer det har vært på retningslinjene de skal følge det siste året.

 

Om du jobber med dette opp mot HP i dag, anbefaler jeg deg å oppdatere deg litt på hvordan du skal behandle kunder slik at det ikke er så altfor mange som får feil svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...