Gå til innhold

Rimelig tid når det gjelder heving?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Returnerte i forrige uke en SSD disk til en norsk nettbutikk. Pga feilens art så vil ikke avhjelp la seg gjøre (dette innrømmer produsenten, da de vet om problemet, men det ikke finnes en løsning), videre vil omlevering være tilsvarende nytteløst da det er en feil mellom disken og min Mac, altså vil en ny gi samme problem.

 

Eneste løsningen jeg da ser på denne mangelen er heving, og jeg lurer på hva som vil være å regne som "rimelig tid" for dette, jeg skummet relevante paragrafer i fkjl, men kunne ikke finne noe. Produktet er altså stilt til nettbutikkens disposisjon, komplett med esken.

 

Takker for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar :)

 

Mener derimot at det blir helt feil med 4-6 uker i dette tilfellet, det er det som er satt som øvre grense for avhjelp. Her vet man allerede fra dag 0 (før nettbutikken mottar varen) at den ikke vil kunne repareres, ingen delevent etc.

 

Jeg ønsker heller ikke tilgodelapp/gavekort, da jeg ikke ser grunnen til at jeg skal godta dette kontra pengene tilbake. En tilsvarende disk eksiterer ikke, i alle fall ikke den første perioden. Når en alternativ disk kommer på markedet har jeg ingen garantier for at 'min' nettbutikk vil ta inn varen, eller få denne tidlig :)

Lenke til kommentar

Uansett hva du mener om at det blir feil å vente i 4 uker her så er det nok slik det vil bli. Du benytter deg ikke av angreretten (den regulerer denne tiden til maks 2 uker) men altså reklamasjonsretten i fkjl. Når man reklamerer har selger undersøkelsesrett, uansett om feilen er triviell eller ikke reparerbar. Bransjen har en norm som blir godtatt av Forbrukerrådet på ~4 uker.

 

Du kan selvfølgelig være heldig og få pengene tilbake med en gang, men det er ingen vits å sende en formell klage til Forbrukerrådet før det har gått minst 4 uker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det en generell feil på denne serien uavhengig av maskin eller plattform den brukes på, eller er det bare din Mac-modell som ikke støtter den? I så fall er den kjøpt fra en Apple-forhandler, og/eller ble den kjøpt sammen med maskinen? Det er nokså relevant å vite for oss som prøver å svare på innlegget ditt.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...