Sam40 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hei Har 2 distroer med Linux Live CD'er jeg bruker for å hente ut data mm. etter systemkrasj i windows. Knoppix (fulgte med DebianGNU/Linux 3.1) og Dam Small Linux versjon 2.3. Det har gått greit å hente ut datafiler og lagre på eksterne disker, men alle forsøk på å lagre noe (legge tilbake filer) på intern HD har sålang misslyktes. På DSL'en får jeg bare skrive til root katalog... På Knoppix'en endrer jeg tilsynelatende rettigheter, men den nekter å skrive til egen HD. På Knoppix'en finner jeg en filbehandler for "supernbruker", men blir avkrevd passord som jeg ikke har, og har heller ikke sett noe slikt i hjelpefiler. Noen som kjenner til en av disse og kan gi meg et råd??? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Tipper dette har noe med ntfs-3g å gjøre. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Tipper dette har noe med ntfs-3g å gjøre. ntfs-3g, høres ut som et filsystem, uten at jeg husker endelsen -3g? Opprindelig OS på maskinen jeg plages med nå er XP pro formatert til ntfs, ette eller annet. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 operativsystemene har sikkert bare støtte for lesing av NTFS. NTFS-3G er en fri-programvaredriver for NTFS som kjører i FUSE. med den kan man også skrive til NTFS-systemer. du må med andre ord finne et eller annet live OS som har NTFS-3G. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 operativsystemene har sikkert bare støtte for lesing av NTFS. NTFS-3G er en fri-programvaredriver for NTFS som kjører i FUSE. med den kan man også skrive til NTFS-systemer. du må med andre ord finne et eller annet live OS som har NTFS-3G. Er som dere sikker skjønner ikke helt oppe og går på Linux, så spør liker godt først som sist; hva er FUSE da? Har hatt Linuxen som sambaserver i nett med en annen XP maskin og det går som sagt greit til XP'en, men ikke mot Linux'en. Kan kikke etter nyere versjoner av DSL og Knoppix om NTFS-3G er relativt nytt. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Filesystem in USErspace. poenget er, for å være minst mulig teknisk på det, at med NTFS-3G får du skrevet til Windowspartisjonen. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Hei igjen Har googlet litt på FUSE og og fant ett annet forum hvor det også var problemer med å skrive til en NTFS partisjon. I ett av svarene ble man frarådet å skrive til NTFS med Linux generelt, men anbefalt å prøve "BartPE" Skjekker ut denne litt siden jeg ikke aner hvilke Live Linux CD som støtter dette. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 UBUNTU/Mint skal fungere pent. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Et annet godt alternativ er Parted Magic LiveCD. Godt verktøy for slike situasjoner og kun 73 MB stor. atlef. Lenke til kommentar
Sam40 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Et annet godt alternativ er Parted Magic LiveCD. Godt verktøy for slike situasjoner og kun 73 MB stor. atlef. Parted Magic LiveCD.Ser ut som det er denne jeg trenger. Prøver den jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå