Minus Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Heisann! Etter noen dagers diskusjon med venner og bekjente står fortsatt spørsmålet mitt ubesvart. Når er "neste helg"? Flere mener det er førstkommende helg og andre mener det er helgen som kommer etter førstkommende helg. Ser også at ordbøkene krangler litt om dette, så hva mener dere? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Neste helg = helga etter den førstkomande Til helga = førstkomande helg Er du i helga blir neste helg, helga som kjem neste veke. Endret 19. januar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det blir vel den helgen som kommer. Som da blir din neste helg Men om det er på en fredag og noen sier "neste helg" da tolker jeg det som helgen etter Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Neste helg = helga etter den førstkomandeTil helga = førstkomande helg Er du i helga blir neste helg, helga som kjem neste veke. Fasiten Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Også enig med Zeph Ich auch- Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Her mener jeg begge ting funker jeg da. Neste helg kan både bety helgen etter førstkommende eller førstkommende. Kommer litt ann på hvor nærme helga man er.. Men heller nok på at skal en ting være rett blir det Zeph som har fasiten. Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Spør du meg er "til helgen" og "neste helg" det samme. Neste helg blir jo som jeg sier, din neste helg. Derfor blir neste helg også førstkommende helg Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Neste helg = helga etter den førstkomandeTil helga = førstkomande helg Er du i helga blir neste helg, helga som kjem neste veke. Fasiten. Lenke til kommentar
martita Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 enig me zeph. til helga og neste helg er ikke det samme... Lenke til kommentar
martingee Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Neste helg = helga etter den førstkomandeTil helga = førstkomande helg Er du i helga blir neste helg, helga som kjem neste veke. Fasiten. Enig. Punktum finale! Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det er ikke det samme, eig med zeph Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Enig med Zeph også. Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Ja for min del kan dere si hva dere vil. Jeg sier neste helg. Punktum finale! Lenke til kommentar
martingee Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Ja for min del kan dere si hva dere vil. Jeg sier neste helg. Punktum finale! Så hvis du på en fredagsmorgen sier at du skal på fjellet neste helg så mener du at du skal på fjellet dagen etter? Eller enda bedre.. Hvis du skal reise på fjellet fredagskveld så sier du på fredagsmorgen at du skal på fjellet NESTE HELG? Siden fredagskveld regnes som helg for veldige mange, mener jeg. Det blir jo helt feil Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Som jeg sa: Om noen på en fredag sier neste helg så tolker jeg jo det som ikke helgen i morgen, men neste helg. Kommer an på hvor langt ut i uka det er. Men uansett, så lenge folk jeg sier det til forstår hva jeg mener så er det ett fett hva jeg sier Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Neste helg er førstkommende helg helt til du legger deg om søndagen. Da blir det plutselig den etter førstkommende. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Heisann! Etter noen dagers diskusjon med venner og bekjente står fortsatt spørsmålet mitt ubesvart. Når er "neste helg"? Flere mener det er førstkommende helg og andre mener det er helgen som kommer etter førstkommende helg. Ser også at ordbøkene krangler litt om dette, så hva mener dere? "Førstkommende helg" (eller "til helga") er førstkommende helg. "Neste helg" er den påfølgende helga, altså en uke etter førstkommende helg. Den samme diskusjonen har man i trafikken. Hva er neste kryss/rundkjøring? Er det den første man kommer til, eller er det den etterpå? Rent språklig sett er det ingen tvil om at det ikke er den første, men den neste, men i virkelighetens verden byr det ofte på misforståelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå