Lucho Gonzalez Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Jeg går på vg2.. har veldig store interesser for å bli spansklærer... akkurat nå ligger jeg rund 5/6 i snitt i faget. men jeg er veldig dårlig til andre fag, som matte, norsk, historie osv. men jeg er god i Kultur og kumminikasjon også, og sefølgelig jeg overlever i engelsk .. Men vet dere hva som skal til for å bli spansklærer.. må jeg bli god på andre ting og.. f.eks historie eller norsk eller matte.. hva har det med spansk å gjøre egentlig, når man underviser i klassen, jeg hopper at det holder med bare spansken.. og en annen ting. spansklærerne, hvis man underviser 4 klasser i uken, liksom jobbe hverdag, kan man få bra lønn, liksom leve av det.. eller har de fleste en annen fag og i tilleg. ?? jeg vet at jeg kan lærer meg språket veldig fort og kan liksom ha kontroll over en klasse, allerede nå!! Endret 19. januar 2010 av justlikethat4rd Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Fullfør videregående, studer pedagogikk som er ett-årig, studer så spansk via en høyskole eller universitet. Tenke på innland eller utland? Bachelorgrad eller Master? Eneste som du må ha først er generell studiekompetanse, og ståkarakter i alle fag, så får du bare se hvor du kommer inn etter å ha søkt. Om du gjør dette er du hvertfall godt nok kvalifisert! Det skjer ikke på en-to-tre. Ellers kan du utdanne deg som lektor og lett få en lærerjobb. Men spansk kun fra vgs er nok ikke nok.. Studer eller bosett deg i et spansktalende land et par år først, så kan du også få en vikarjobb og kanskje videre over til fast stilling etterhvert. Btw. ångående om du kan leve av det, så spørs det. Om du utdanner deg som lektor og kan språket kan du få en månedslønn på opptil 40 k, men dette krever Master, som er en 5 årig studie + ett år pedagogikk.. Endret 19. januar 2010 av bluechamp Lenke til kommentar
Lucho Gonzalez Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Fullfør videregående, studer pedagogikk som er ett-årig, studer så spansk via en høyskole eller universitet. Tenke på innland eller utland? Bachelorgrad eller Master? Eneste som du må ha først er generell studiekompetanse, og ståkarakter i alle fag, så får du bare se hvor du kommer inn etter å ha søkt. Om du gjør dette er du hvertfall godt nok kvalifisert! Det skjer ikke på en-to-tre. Ellers kan du utdanne deg som lektor og lett få en lærerjobb. Men spansk kun fra vgs er nok ikke nok.. Studer eller bosett deg i et spansktalende land et par år først, så kan du også få en vikarjobb og kanskje videre over til fast stilling etterhvert. Btw. ångående om du kan leve av det, så spørs det. Om du utdanner deg som lektor og kan språket kan du få en månedslønn på opptil 40 k, men dette krever Master, som er en 5 årig studie + ett år pedagogikk.. takk, det var bra forklaring.. men jeg vil bare bli vgs lærer i Norge.. liksom ikke noe master eller hva det er. kan du forklare hva pedagogikk er.. angår det bare spansk eller alle fag?... jeg vil studere på et universitet eller høyskole ja.. og ta et studie år eller hva det er i Spania. det forventet jeg men hva mener du med studiekompetanse ( er det rett etter vgs 3år) ståkarakter i alle fag( hvor mye tenker du på ) ca. 2-3 i alle fag i snitt etter 3vgs.. det for å få plass i høyskole ? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Pedagogikk er et ett årig studiekurs der du lærer å lære, utvikle og undervise, så det angår det å være selve en lærer. Studiekompetanse får du om du går media 3 år, studiespes 3 år, elektro/mekk/bygg 2 år + almenn påbygg et år. Så det kommer helt an på linjen du går på om du får generell studiekompetanse. For å studere pedagogikkstudie tror jeg du trenger minimum 3 i matte og norsk, det er vel det som er kravet.. + generell studiekompetanse da. Ellers er det ikke mye konkurranse om plassene. Deretter kan du ta et språkstudie der du fordyper deg i spansk. Lenke til kommentar
Lucho Gonzalez Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Pedagogikk er et ett årig studiekurs der du lærer å lære, utvikle og undervise, så det angår det å være selve en lærer. Studiekompetanse får du om du går media 3 år, studiespes 3 år, elektro/mekk/bygg 2 år + almenn påbygg et år. Så det kommer helt an på linjen du går på om du får generell studiekompetanse. For å studere pedagogikkstudie tror jeg du trenger minimum 3 i matte og norsk, det er vel det som er kravet.. + generell studiekompetanse da. Ellers er det ikke mye konkurranse om plassene. Deretter kan du ta et språkstudie der du fordyper deg i spansk. hmmmmm:P får det ikke helt på plass enda. studiekompetanse, er det etter vgs? jeg gikk på studiespesialisering i fjor, og valgte studiesp.. samfunn, språk og økonomi i år. det blir det samme til neste år.. så jeg må bestå i alle fag med minst ( 3 i snitt ) for å få studiekompetanse, og etterpå om jeg skal bli spansklærer, ta et år pedagogikkstudie der jeg lærer å lære. etter det ta et språkstudie der jeg fordyper med i spansk ( men hva mener du med språkstudie, er det, det at jeg skal studere et år i et spansktalende land ) etter det er bare å søke jobb som spansklærer ?? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 siden du går studiespes får du generell studiekompetanse, så ikke tenk på det. for å ta pedagogikk må du ha minst 3 i norsk og matte. det er kravet, snittet teller ikke så mye siden det mest sannsynlig er masse ledig plasser. du vil bli språklærer, og da tenker jeg at du ikke vil bli almennlærer. derfor er det bare nødvendig å studere pedagogikk og språket ditt. om du vil bli almennlærer må du studere på en lærerskole i ca 5 år + kanskje pedagogikk. da får du en mastergrad i almennlæring. men siden du kun vil bli språklærer i spansk, så - Studer pedagogikk, det trengs uansett. - Studer spansk. Dette kan du gjøre ved universitet i Bergen om du vil, eller ta hele utdannelsen utenlands. - Deretter skal du være kvalifisert til å bli språklærer, men jeg lover deg ingen jobb umiddelbart, for det kan være mer attraktivt for skoler å ansette lærere som kan undervise i flere fag, altså gått på NTNU lærerhøyskolen eller en annen lærerskole og har kompetanse til å egentlig undervise i "alt". Men du stiller bra om du får studert spansk + har pedagogikkutdanning. Skjønte du alt? Lenke til kommentar
Lucho Gonzalez Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 siden du går studiespes får du generell studiekompetanse, så ikke tenk på det. for å ta pedagogikk må du ha minst 3 i norsk og matte. det er kravet, snittet teller ikke så mye siden det mest sannsynlig er masse ledig plasser. du vil bli språklærer, og da tenker jeg at du ikke vil bli almennlærer. derfor er det bare nødvendig å studere pedagogikk og språket ditt. om du vil bli almennlærer må du studere på en lærerskole i ca 5 år + kanskje pedagogikk. da får du en mastergrad i almennlæring. men siden du kun vil bli språklærer i spansk, så - Studer pedagogikk, det trengs uansett. - Studer spansk. Dette kan du gjøre ved universitet i Bergen om du vil, eller ta hele utdannelsen utenlands. - Deretter skal du være kvalifisert til å bli språklærer, men jeg lover deg ingen jobb umiddelbart, for det kan være mer attraktivt for skoler å ansette lærere som kan undervise i flere fag, altså gått på NTNU lærerhøyskolen eller en annen lærerskole og har kompetanse til å egentlig undervise i "alt". Men du stiller bra om du får studert spansk + har pedagogikkutdanning. Skjønte du alt? kjempebra men du tror at det vil ikke være noe jobb dersom jeg kan bare undervise i spansk. hvis man er blir almennlærer og studere i 5 år, ( det er vel snakk om bare spansken) da får jeg mastergrad i almenlæring.. tror du da jeg får jobb med en gang etter det,, eller burde liksom fått jobb ?? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jojo, du kan nok få jobb dersom du gjør det jeg nevnte, men kanskje lettere på en ungdomskole enn vgs. Og det er vel vgs du sikter etter. Om det er veldig mye du lurer på så er det bare å avtale et møte med rådgiver på skolen, som kan fortelle deg mye:) Ellers vil du neste år få veldig mye informasjon om dette, og hva du kan gjøre. Lenke til kommentar
Lucho Gonzalez Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Jojo, du kan nok få jobb dersom du gjør det jeg nevnte, men kanskje lettere på en ungdomskole enn vgs. Og det er vel vgs du sikter etter. Om det er veldig mye du lurer på så er det bare å avtale et møte med rådgiver på skolen, som kan fortelle deg mye:) Ellers vil du neste år få veldig mye informasjon om dette, og hva du kan gjøre. ok, tusen takk for å være så modig .. jeg var heldig at du les innleget mit og svarte på den Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Studiet du velger er PPU - Praktisk pedagogisk utdanning. (Info fra Høyskolen i Østfold LINK) Kombinerer du en bachelor med dette studiet, vil du få undervisningskompetanse i faget, og tittelen adjunkt. Merk at dette året med praktisk pedagogikk tar man etter man har anskaffet seg ønsket kompetanse eller grad. (Denne utdanningen er for de som har en akademisk grad ( bachelor -, mastergrad, osv.) eller som har minst 180 studiepoeng fra høyere utdanning, fortrinnsvis med minimum ett fag på 60 studiepoeng, og ett annet fag på 90 studiepoeng, og som er relevante for det aktuelle skoleslaget en utdanner seg til lærer i (Http://hiof.no)). "Adjunkt blir man enten gjennom en bachelorgrad med praktisk-pedagogisk tilleggsutdanning, eller grunnskolelærerutdanning" (Gnist: http://hardudetideg.no) Ellers lykke til. Gode lærere trengs. Lenke til kommentar
Porcelina Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Det er mange veier til å bli spansklærer Du kan: - Ta en bachelor i spansk ved et av studiestedene i Norge som tilbyr det, kanskje ta et fag til og bygge på med praktisk-pedagogisk utdanning. Da blir du adjunkt. - Ta allmennlærerutdanning og et årskurs i spansk. Da blir du også adjunkt, muligens med opprykk siden du har tatt spansk etterpå. -Ta femårig integrert lektorutdanning. Da ender du opp med en mastergrad, undervisningskompetanse i to fag (spansk og ett fag til, som du velger selv)god pedagogisk opplæring og du blir lønnet som lektor når du er ferdig. ... jeg vil definitivt anbefale det siste alternativet, mest fordi det er den type kompetanse du blir å konkurrere med om du skal jobbe på vgs. Flesteparten der er lektorer, og om du stiller med "bare" adjunkt, så havner du fort lengre bak i køen når du skal søke jobb. Endret 21. januar 2010 av Porcelina Lenke til kommentar
Brotherhood Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Snittet for å bli mattelærer i norge er 3 så jeg tror ikke spansklærer er så mye høyere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå