Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilbakevirkende kraft ved regulering av husleie. Leietakers rettigheter?

BadFurDay

Anbefalte innlegg

I år som i fjor fikk jeg og min samboer brev om regulering av husleie. Vi reagerte begge to på innholdet i brevet, og jeg tenkte jeg skulle forhøre meg her inne om våre rettigheter før jeg kontakter utleier og sier i fra.

Jeg siterer her innholdet i brevet.

*********** 16.01.2010

Regulering av husleien.

I samsvar med husleieavtalen har vi regulert din husleie som følger:

Konsumprisindeksen 15.12.09: 124,4

Konsumprisindeksen 15.11.08: 126,9

Ny husleie per måned fra 01.01.10: 7 666 x 126,9/124,4 = kr 7 820,-

Kabel TV, uendret kr 100,-

Totalt kr 7 920,-

Fakturaer med giro vil bli oversendt en av de første dagene.

Vi ser av vårt brev til deg 02.02.2009, at det ble gjort en banal feil i beregningen av husleien for 2009. Kr 100 for kabel TV ble ikke lagt til, slik at 7 666 + 100 ble 7 666 i stedet for 7 766.

Vi ber om at differansen, kr 100 x 12 = 1 200 betales inn sammen med neste måneds husleie.

Du har betalt husleie for januar med kr 7 666. Differansen til ny husleie,

7 920 - 7 666 = 254, bes betalt samtidig.

Samlet innbetaling blir da kr 9 374.

Det vi lurer på da er om utleier kan komme ett år etter feilen med kabel TV ble gjort og kreve dette tilbakebetalt da det var hans egen feil.

Det står i loven (husker ikke hva den heter) at man skal ha skriftlig varsel en måned før regulering av husleien. Vil dette da si at reguleringen av husleien ikke vil være gjeldende før 01.03.? Eller vil det være gjeldende fra 01.02.? -Med tanke på at brevet er datert 16.01.

En ting er vi begge ganske sikre på, han kan ikke kreve tilbakebetalt differansen på husleien for januar!

Noen som vet noe om dette og kan hjelpe oss litt med noen raske svar? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html

§ 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a)endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b)endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c)den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Lenke til kommentar
*snip*

Dette har vi lest selv, men det gir oss ikke svar på om reguleringen skal gjøres gjeldende fra 01.02 eller 01.03?

Hva står i leiekontrakten?

Under avsnittet "Regulering av leie og abonnement kabel TV" i leiekontrakten står det:

Partene kan, med en måneds skriftlig varsel, kreve leien regulert i takt med endringene i konsumprinsindekseni tiden etter siste leiefastsetting.

Regulering skjer per 01.01. årlig. Første regulering er per 01.01.09. Utganspunktet for reguleringen er henholdsvis konsumprisindeksene per siste kjente indeks ved undertegning av kontrakt, og indeks for november måned, som bekjentgjøres 15.12.

Dersom leieforholdet har vart i minst to år og seks måneder uten annen leieregulering enn etter konsumprisindeksen, kan begge parter, uten oppsigelse men med seks måneders skriftlig varsel, kreve at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende bolig på liknende avtalevilkår. Iverksettingstidspunktet kan tidligst settes til ett år etter siste regulering, og ved leiefastsettelsen skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Betaling for abonnement på kabel TV reguleres i samsvar med det Sameiet belaster utleier. Grunnlag per 2008 er 1/100 av sameiets års kostnad på kr 117 000 (for 100 seksjoner).

Lenke til kommentar
Konsumprisindeksen 15.12.09: 124,4

Konsumprisindeksen 15.11.08: 126,9

Ny husleie per måned fra 01.01.10: 7 666 x 126,9/124,4 = kr 7 820,-

Kabel TV, uendret kr 100,-

Totalt kr 7 920,-

Uhm.. Kan være jeg forstår dette feil, men iom. at konsumprisindeksen har gått ned fra forrige år, burde ikke den nye husleien bli beregnet som:

Ny husleie per måned fra 01.01.10: 7 666 x 124,4/126,9 = kr 7 515,-

Altså ny konsumprisindeks delt på gammel konsumpisindeks?

Kan være det er noe jeg ikke ser her, jeg er heller ingen jurist.

Lenke til kommentar
Dette har vi lest selv, men det gir oss ikke svar på om reguleringen skal gjøres gjeldende fra 01.02 eller 01.03?

Ihvertfall ikke fra 01.02. I beste fall fra 16.02.. (én måned fra 16.01). Den naturlige og enkle måten å gjøre det på, er at det blir fra og med mars måned, i og med at man normalt regner husleie pr hele måned.

Lenke til kommentar

Dette kabel-TV tillegget virker også litt på kanten.

Husleieloven § 3-7:

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Er leiens størrelse ikke avtalt, kan utleieren kreve en leie som svarer til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Blir partene ikke enige om leiens størrelse, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...