Gå til innhold

14 år, styrke

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 14 år som var litt lubben før jul, var vel oppe i 64 kg, og har plutselig gått ned til 58 kg nå i januar, har ikke trent spesielt i jula, bare 20 timer omtrent.

Jeg trener hockey mandag, onsdag og fredag + styrke annenhver da, altså på mandag.

Selv tar jeg situps for å få fram sixpack til sommeren.

men, hvor mye burde jeg løfte i benk o.l på mandager?

benk: makser nå på 45 kg - tror jeg, vi gikk rett opp til 52 hvor jeg ikke klarte, og klarer 12 rep på 35 kg.

knebøy: klarer fint 40 kg, har ikke makset- er forsiktig grunnet kneskade.

vekter: Vet ikke, 7-8 kg kanskje, på 12 rep?

det er i hovedsak det jeg tar, + litt brutalbenk.

Tar alle rep ganger 3.

jeg merker at jeg får sterkere muskler, jeg har også sluttet å spise så mye godteri som før, nå er det nesten ingeting, og kontoen min er over 1500 igjen.

så hovedspørsmål:

Hvordan burde jeg trene videre for å mest effektivt få den sixpacken min til sommeren? brutalbenk og situps er det jeg kjører nå.

Hvilke andre størrelse burde jeg kjøre for å få om ikke større muskler, men sterkere?

Edit: Kunne sikkert ikke skadet å fått ned fettprosenten litt :) noen som har øvelser? edit slutt

Skjønner at jeg burde ikke trene meg gigantisk, og løfte for mye nå som jeg bare er 14 - men takk for alle svar :)

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv tar jeg situps for å få fram sixpack til sommeren.

Hva er det med gutter og six pack? Det er ikke noe kult å ha en six pack når du ikke har noen særlig svære muskler. Jeg hadde anbefalt deg å bli stor (70-90kg) før i det heletatt tenke på six pack, og når du først gjør det så sitter du allefall igjen med muskler og six pack enn ingenting og six pack.

Og en annen ting, du får ikke six pack av situps og du får heller ikke bryst av benkpress. Disse musklene finnes fra før av. Og har du lyst å vite hvordan få synlig six pack, så er det fettprosentenen som teller..

Lenke til kommentar

Det er ikke hovedsak for å få sixpack, det er en av bonusene, jeg vil ha alle andre muskler store og :)

Har relativt store muskler i bena, da jeg går veldig mye på skøyter, men vil gjerne trene mer.

Har vært på et treningstudio, men fikk beskjed om at jeg var for ung?

Lenke til kommentar

hehe, men hvilke muskler burde jeg bygge opp? jobber for øyeblikket med armene, og noenganger brystet, brutalbenk som går på magen, og litt benene.

Noen øvelser for nakken muligens, sterke nakkemuskler burde man ha, for å kunne tåle mer av taklinger o.l :)

men jeg har gått ned veldig mye nå, på 2 mnd, nesten 6-7 kg faktisk, det er vel VELDIG mye når jeg bare er 14? har ikke spist så mye mindre enn jeg pleier, men har blitt tynnere.

Lenke til kommentar

ALLE MUSKLENE! Jeg elsker ryggen, skuldrene og lårene <3

Jeg er selv 14 år gammel, gikk fra 50kg til 80kg på rundt 8 månder med mannetrening, altså knebøy, benkpress og markløft. Trenger ikke noe mer enn det.

Men joda, du kan godt trene bare armene og brystet men vet du hvor jævlig det kommer til å se ut? Har selv en kamarat som har gjort det i snart 1år, før jeg begynte så var det bare full fokusjon på bryst og armene. Etter jeg hadde gått der 6 månder og han merket at armene, skuldrene hadde blitt MYE større enn hans og at jeg hadde fått v-form, noe ikke han hadde. Nå trener han det samme som meg og har aldri sett tilbake.

Jeg har aldri trent med isolasjons øvelser (har seff prøvd ut) og noe du heller ikke burde gjøre.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Fordi den gjør enkelt og greit vondt, om man blir LITT sliten, og får en liten "knekk" i ryggen - og jeg vil ikke risikere det.

Knekk i ryggen? Mener du at man kan få skader i ryggen? Jeg vi gjerne at du henviser deg til noe før du kommer med en slik påstand.

Hvis du syntes planken er slitsomt vedder jeg jeg på at du ikke hadde klart 5 repitisjoner i knebøy. Mann deg opp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...