Gå til innhold

Hva er din oppetid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

23:49:52 up 1 day, 6:32, 2 users, load average: 0.15, 0.26, 0.31

 

Tok en reboot når jeg stresset med det trådløse nettverket. Det viste seg at det var routeren det var noe galt med, mens jeg drev å nappet ut ledninger fra usb-portene for å få det til å virke igjen :whistle:

 

Filserveren har en del lengre oppetid - har den gjerne på en uke i strekk, men det hender jeg skrur den av. Det er ikke så kritisk med høy oppetid på denne, da det bare er jeg som bruker den, og da for å avlaste harddiskene på "hovedmaskinen".

Lenke til kommentar

Har et gammelt treskeverk av en HP/UX maskin på jobben:

 

[cesium:ecef]$ uptime

  1:12pm  up 260 days,  6:07,  2 users,  load average: 5.04, 5.07, 4.83

Jaja, så nå har jeg altså sittet 260 dager på dette kontoret siden jeg flyttet sist.:D

 

Tror maskinen har vært nede tilsammen 20 timer siden 1995, det er da noen oppdateringer av sentrale OS ting + at den har vært flyttet noen ganger :)

 

Linuxmaskinene hjemme har ikke så mye til oppetid, siden jeg slo av alt sammen i juleferien. Men jeg har vel fortsatt til gode å måtte boote om noen av dem annet enn for å oppdatere kjerne (slikt gjør man da bare ikke! (boote av noen annen grunn, mener jeg) :no: )

 

Kan nevne en windows-dbadministrator jeg kjenner til som rebooter maskinen hver natt for at den skal funke skikkelig... :no:

 

M.

Edit: La til linux info...

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Hehe, men vi er vel ikkje så interessert i oppetider på Windows.

 

BTW: Du kan jo ikkje ha køyrd Windows Update på 232 dagar, og då er vel den rimeleg usikker?

 

Så høg oppetid i Windows vitnar vel berre om at ein ikkje tenker på sikkerheiten.

Oppdateringer sendt via Ms SMS (eneste verdige programmet fra den fronten...), og trenger ikke omstart.

 

Serveren hjemme har vel en måne eller to tenker jeg (gentoo) men når naboen begynner å sveise igjen blir det nok fort slutt på det.

 

Workstation'en hjemme hadde og en god oppetid, da før operamotifwrapper spiste opp alt minnet og swappen min. (1gb minne og 2gb swap!) Håper de har fixet den minnelekasjen i versjon 8.

 

MvH [ Infected ]

Lenke til kommentar
Hehe, men vi er vel ikkje så interessert i oppetider på Windows.

 

BTW: Du kan jo ikkje ha køyrd Windows Update på 232 dagar, og då er vel den rimeleg usikker?

 

Så høg oppetid i Windows vitnar vel berre om at ein ikkje tenker på sikkerheiten.

Akkurat det samme gjelder for linux. Har du en oppetid på over ~100 dager, sier sjansene at du også har et par u-patchet hull i kjernen. Sikkerhet ligger ikke bare hvor mange hull du måtte ha, du må legge det lagvis.

Endret av Bøb
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har skrevet oppetiden min i denne posten nå (juni 2003):

 

Web/Mail/shellserver for datapartyet mitt (100Mbit Inett):

20:18:21 up 143 days, 17:33, 16 users,  load average: 0.09, 0.33, 0.35

 

Og det var vel RAMen som gikk. Ser at det burde vært tatt en kerneloppgradering der snart, men...

 

Også var det min private shell/utviklings/testserver (og så tar den også å gjør endel jobbing i form av bittorrent..... linuxdistroer... :whistle: ):

20:21:01 up 42 days, 22:24,  8 users,  load average: 0.11, 0.07, 0.02

 

Arbeidsstasjona:

20:23:03 up  5:59,  4 users,  load average: 2.29, 1.83, 1.66

 

Merkelig feil på den gitt. Nappa ut USB-pennen min i stad, og så restarta den seg selv; fikk tydeligvis sjokk av spenningsforskjellen..... *merkelig*. Bruker å ha oppetid på 2-3 uker før jeg drar på ett-eller-annet dataparty :p

 

Filserver:

20:22:25 up 44 days,  2:33,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Lenke til kommentar
Akkurat det samme gjelder for linux. Har du en oppetid på over ~100 dager, sier sjansene at du også har et par u-patchet hull i kjernen.

Jeg er ikke noen fan av å ha masse upatchede hull i kernelen, men vi snakker om local exploits her. Sålenge man ikke gir shelltilgang, men bare kjører ftp, web osv. er ikke dette kritisk i seg selv. Jeg kan ihvertfall ikke huske siste remote exploit i kernelen.

 

I Windows er det dessverre så mange patcher som krever full restart.

Lenke til kommentar

mmw@yme:~$ uptime
06:21:20 up 364 days, 21:59,  8 users,  load average: 0.83, 0.82, 0.66

 

Yey, nesten et år:) Nå må det riktignok sies at dette ikke er min boks, men nettverksgruppa på skolen sin, men jeg har da i alle fall root på den:)

 

Så til icecast og webserveren for Radio-PX - Studentradioen i Molde, som leder der kan jeg vel si at boksen i alle fall nesten er min:)

 

mmw@px:~$ uptime
08:08:50 up 55 days, 18:24,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Endret av McMort
Lenke til kommentar
Akkurat det samme gjelder for linux. Har du en oppetid på over ~100 dager, sier sjansene at du også har et par u-patchet hull i kjernen.

Jeg er ikke noen fan av å ha masse upatchede hull i kernelen, men vi snakker om local exploits her. Sålenge man ikke gir shelltilgang, men bare kjører ftp, web osv. er ikke dette kritisk i seg selv. Jeg kan ihvertfall ikke huske siste remote exploit i kernelen.

Og hvis man i tillegg kjører en god stabil 2.4-kjerne, vil det nok ikke komme store oppdateringene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...