Gå til innhold

Ac/Dc til Noreg 30.5.2010 @ Valle Hovin


Wackee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd å se at konserten ble amputert såpass. De har vel ikke lov til å spille på Valle etter klokka 23.30. Hadde vel blitt mange sinte beboere om det hadde kommet kanonskudd i 12-tida på natten. Men var der i fjor og vet hva AC/DC er i stand til å skape på scenen. Så kondolerer til de som var på sin første i går. Tviler på at gutta ikke kommer til Norge igjen.

Lenke til kommentar

De har hvertfall ingen grunn til ikke å komme tilbake såvidt jeg kan se. Og ja, får håpe på fire ekstra sanger som plaster på såret for de som var der igår. Det hadde jo vært fantastisk.

 

Som Armageddon sa: kondolerer til de som hadde sin første konsert igår. Får håpe det ikke er lenge til neste gang.

Lenke til kommentar

Selve konserten har jeg lite å utsette på, bortsett fra lengden, og der jeg sto var det plenty med publikumsaktivitet (hopping, klapping, synging osv). Var ikke lengst frem, men rett foran det fremste hvite teltet, kanskje 20 meter foran det fremste lystårnet.

 

Men VH-crewet gjorde en ræva jobb med å ikke annonsere noenting, og bare sette på en blues-CD med uendelige låter på.

Like før konserten startet kom jo pokker meg "Mustang Sally" på nytt igjen før de avbrøt og starta tog-animasjonen.

 

Men kudos til AC/DC som tok det på strak arm og kom rett på scenen fra flyplassen, istedet for å avlyse.

 

Valle Hovin har ikke lov å spille lengre enn 23:30 nei. Har vært på 4 konserter der og alle var ferdige litt over 23. Passer bra for meg, siden siste tog til Drammen går 00:17 og det er lang kø på t-banen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

En annen ting jeg reagerer på er hvordan VG skriver at vi ventet i halvannen time. Joa, vi ventet i tilsammen halvannen time. Men AC/DC sto jo for "bare", underkant, en time venting. Ifølge skjemaet til en vakt skulle dem ha vært på scenen 20:55. Ventingen mellom support og headliner blir det jo tullete å ta med. Da vil det jo si at feks Metallica er ca en time forsinket HVER konsert. For vi står jo å venter i ca en time mellom siste support og Metallica :roll:

 

Synes musikken var bra jeg. Elsker blues. Men må inrømme at jeg ikke betalte en liten formue for å høre på blues i en slik setting. Så ja, må nok inrømme at jeg var ganske møkk lei etter ca en time.

 

Jeg hadde faktisk min første i går, og jeg sitter igjen med en god opplevelse.

Det der faktisk den beste konserten jeg har vært på( og eneste) :tease:

 

Kjempe bra du er fornøyd med konserten. Og AC/DC er jo ingen dårlig første konsert :)

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Jeg bare spør dere som var der, var lyden ekstrem høy? Kanskje veldig høy bass? Jeg bor ca 2,5 km fra Valle Hovin og jeg hørte konserten veldig godt, selv når vinduer og dører var lukket. Jeg har også hørt flere andre som bor lengre unna har klaget over det også.

 

Jeg har aldri før blitt plaget at høy lyd fra Valle, og da Metallica spilte var det bare koselig å høre dem litt lavt ute på balkongen. Vel koseslig å koselig, det fikk meg til å angre på at jeg ikke kjøpte billett. Men lydnivået derfra var mye lavere. Jeg lurer bare.

Lenke til kommentar

Lyden var skjærende høy noen ganger, men de justerte det hele tiden. Oppvarmingsbandet hadde så mye bass at vi knapt hørte vokalisten, men lyden ellers var så lav at vi kunne stå og snakke med hverandre.

Kanskje det var det du hørte.

 

AC/DC bare skrudde alle amp'ene til 11 :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg gikk ut av stadion like før Highway to Hell, noe jeg er utrolig glad for siden ventetiden kunne blir uendelig lang. Men det gjorde ikke noe for musikken sin del. Hørte det kjempegodt.

 

Ellers er jeg fornøyd med låtutvalget! Dirty Deeds for faen. For Those About to Rock... jaja, litt synd siden det er en sinnsykt fet låt. Ellers var det kanon!

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at lyden var, som nevnt ovenfor, skjærende høy til tider. Lyden under Metallica konserten var, så vidt jeg kan huske, utrolig bra. Så at det var mer behagelig under den konserten har jeg ikke vanskelig for å tro.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Jeg gikk ut av stadion like før Highway to Hell, noe jeg er utrolig glad for siden ventetiden kunne blir uendelig lang. Men det gjorde ikke noe for musikken sin del. Hørte det kjempegodt.

 

Ellers er jeg fornøyd med låtutvalget! Dirty Deeds for faen. For Those About to Rock... jaja, litt synd siden det er en sinnsykt fet låt. Ellers var det kanon!

 

:dontgetit:

 

Synes det var litt lite stemning blant publikum, og håper de kommer til Bergen neste gang (evnt. dødens dal!). Valle Hovin er en latterlig plass. Helt flatt, og lyden forsvinner i alle retninger.

 

AC/DC leverte på det jevne, men det manglet et par sanger (også synes jeg faktisk at soloen til Young var litt kort!).

Lenke til kommentar

Var sikkert ikke hæla i taket over hele stadion. Jeg sto med gjerde mellom meg og midtgangen (sånn ca midt på, på høyre side) og der var det god stemning gjennom hele konserten. Hvertfall blant de som sto rundt meg.

 

Jeg har vært på Valle Hovin fire ganger (Metallica, Maiden og 2 x AC/DC). Jeg sto ved gjerdet på venstre side under Metallica og lyden var veldig bra. Og da lyden har vært best basert på erfaringene jeg har fra den arenaen. Så lyden kan være veldig bra. Klart at ute er ikke optimalt da lyden som du sier har mange rømningsveier.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sammenligningsgrunnlag fra samme arena. Har vært i spektrum en gang, med god lyd og bra trykk fra publikum. Et par konserter i dødens dal i Trondheim med bra trøkk (ute, men med telt), og et par på kooengen i Bergen. Av utekonsertene synes jeg dette var den dårligste jeg har vært på, om jeg kun ser på lyd og sikt for publikum (kom litt sent, men det har jeg gjort på koengen også).

 

Forklaringen på at konserten var så kort er grei nok, "problemet" er at konserter legges til steder som bare kan ha lyd på til 23:15..

Lenke til kommentar

Grunnen til at publikum høres dårlig på utekonserter er at lyden forsvinner rett ut i lufta, så folk som står 20 meter bak hører ikke de foran seg som jubler. Innendørs reflekteres lyden tilbake i salen fra veggene og taket, så vi hører publikum mye bedre.

 

Det er dette som er grunnen for det berømte "Wembley Roar", veggene og VIP-båsene der er vinklet slik at lyden fra publikum reflekteres ned i publikum igjen, litt forsinket, så det blir en slags romklang-effekt.

 

Vi kan jo være glad det ikke var Guns'n'Roses vi venta på, hvertfall. De starta ikke før 23:10 i bergen igår.

 

Det vi hører i profesjonelle liveopptak er tatt opp med mikrofoner som henger over publikum. Men siden alle konserter ikke er live-DVD-opptak, blir det sånn.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg når det gjelder Koengen (kom meg desverre ikke på Metallica konserten) eller Dødens Dal. Spektrum og Valle Hovin er helt ok. Det kommer helt ann på bandet som spiller da lyden varierer. Noen får det til så det låter bra, andre klarer ikke å få det til så lyden blir totalt ubrukelig.

 

Publikum varierer veldig. Jeg står alltid ved gjerde (med ekstremt få unntak) og der er det som regel helt ok. Sjelden det tar helt av.

Lenke til kommentar

Det er vel mest lydteknikerne sin skyld hvis lyden er rævva på en stadionkonsert. Stadion er egentlig de minst egnede stedene å spille musikk, fordi de ikke er bygget for akustikk og bare sender lyden rett ut i lufta så det blir helt flatt.

 

Det kreves egne skills for å skru bra stadionlyd ift bra innendørslyd. Du kan ikke bare kopiere EQ-instillingene fra stua hjemme (litt høy bass, kurve nedover, og kurve oppover igjen på diskanten).

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...