Gå til innhold

Voksenutdanning i forsvaret

toy_man

Anbefalte innlegg

Så bare lurer på om det er noen som har hatt det eller vet noe om det?

Skal inn Mars 2010. Og det kom litt feil ut med planlagt skolegang, men så leste jeg om voksenutdanning. Og da så jeg på en måte lyset i tunnelen.

Planen er å få generell studiekompetanse mens jeg har fgt. Og tenker sånn at det er lettere å lese hvis jeg på en måte "går" på skole og det er flere som leser. Har tenkt å ta de fagene jeg må ha for studiekompetanse + fysikk.

Er det helt sikkert at jeg får mulighet til det hvis jeg går inn i militæret? Ta de fagene jeg har planlagt, gir de meg den muligheten?

Eller er det sånn at det må være nok folk som søker, og at det er usikkert om jeg får tatt alle de fagene jeg har planlagt å ta?

Og hvordan melder man seg opp til det? Skal jeg si ifra i løpet av innrykksdagen eller i løpet av rekrutten?

Allmenne fag

Tilbudet i allmenne fag vil variere mye i de ulike leire da Voksenopplæringens tilbud baserer seg på interessen og behovet hos de vernepliktige. I leire med mange soldater og lærlinger vil tilbudet være bedre enn i små leire. Dersom det ikke tilbys undervisning i faget du ønsker finnes det fjernundervisningsopplegg i alle allmenne fag i videregående skole. Slike tilbud ordnes via VO.

Under finner du ei liste over kurs som blir arrangert i Voksenopplæringen i Forsvaret, men du må ta kontakt med din leir for å finne ut hvilke som går akkurat der.

* Matematikk (1P/1T, R1+R2, S1+S2)

* Nyere historie

* Engelsk

* Naturfag

* Norsk

* Samfunnslære

* Fysikk (Fysikk 1, Fysikk 2)

* Kjemi (Kjemi 1, Kjemi 2)

* Biologi (Biologi 1, Biologi 2)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vel neppe tatt alle fagene du trenger for studiekompetanse gjennom VO.

Jeg har hørt fra dem som går/har gått påbygging at det året er ganske mye mer hektisk enn yrkesskolen de har gått tidligere. Nå har du førstegangstjenesten i tillegg. I den grad du hadde fått tilbudt alle fagene du trengte gjennom VO, ville du ikke hatt tid til å ta dem alle.

Dessuten varierer VO-tilbudet fra leir til leir. Fysikk er vel ihvertfall et veldig vanlig fag som meg bekjent tilbys ved de fleste VO-avdelinger, så dette vil du bl.a. trolig kunne ta.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å ta mest mulig av fagene. Selv om du ikke kan ta alt, vil du dermed lettere kunne jobbe ved siden av de fagene du tar etter endt fgtj. meld interesse for VO under rekrutten. Dere får garantert opplysninger om hvem å gå til og når dere kan gjøre dette. Hvis ikke, spør etter time hos VO-konsulent.

Lenke til kommentar

Her i Bardufoss har du mulighet til å ta alle fag du trenger, men det blir kun undervisning i faget om mange nok tar de aktuelle fagene. Her blir det undervisning ved 3 eller flere tror jeg, er ikke helt sikker.. Hvis ikke må du lese på egenhånd.

Jeg jobber i Fokus(Voksenopplæringen) btw, så om det er mer du lurer på er det bare å spørre. :)

Lenke til kommentar
Her i Bardufoss har du mulighet til å ta alle fag du trenger, men det blir kun undervisning i faget om mange nok tar de aktuelle fagene. Her blir det undervisning ved 3 eller flere tror jeg, er ikke helt sikker.. Hvis ikke må du lese på egenhånd.

Jeg jobber i Fokus(Voksenopplæringen) btw, så om det er mer du lurer på er det bare å spørre. :)

Så det er helt tilfeldig hvilke fag jeg kan få?

Men da har jeg et spørmål til :)

Hvordan funker det med tanke på eksamen. Må vi selv melde oss opp som privatist eller melder forsvaret deg opp ?

Og kan du si med sikkerhet om jeg slipper å ta samfunnsfag og engelsk? Har gått elektro og noen sier at jeg slipper å ta de fagene, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...