Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Kjeller - lovlig bolig?

JackBauer014

Anbefalte innlegg

Her var det da veldig mye rart!

Her følger noen avklaringer:

ellers kan du jo se om du har nok rømmingsveier og takhøyden er høy nok

Det er adskillig mer enn det som skal tilfredsstilles - bl.a. krav til dagslys, utsyn, uteoppholds- og parkeringsareal, ventilasjon osv. Du finner kravene i Teknisk forskrift (TEK) - se på http://www.be.no/beweb/regler/veil/tekveil...ilinnh2007.html

Prøver meg igjen. Noen som kan bekrefte at det er slik at en boenhet må være registrert hos kommunen for at det skal være lovlig å leie ut?
.

Enhver boenhet SKAL være godkjent hos kommunen for at den skal være lovlig. Dette er det eier som har ansvaret for.

Synes forøvrig det var en merkelig måte å sabotere seg selv på midt i skoleåret (hvis du går på skole da) og greier.

Han/hun har all mulig grunn til å stille spørsmål - for det dreier seg jo om sikkerheten til vedkommende. Hvis jeg var deg, ville jeg faktisk ha krevd å fått alt du har betalt i leie tilbake, fordi utleier har satt din helse og sikkerhet på spill. Hvis du f.eks. hadde strøket med i en brann, så ville utleier kunne blitt siktet for drap!

Det er kommunen som bestemmer så det er vanskelig å si 100% utan å vite kva kommune det er snakk om her. Stort sett så har kommunen 3 valg i slike saker:

1) Huseiger må søke om å etablere utleigeleiligheiter som du må få positivt svar på.

2) Alt huseier trenger å gjøre er å sende en melding til kommunen.

3) Huseier treng ikkje å gi beskjed til kommunen, men må ta ansvaret for at leiligheiten er lovleg.

Egen boenhet er ALLTID søknadspliktig. Det finnes ingen unntak.

Forøvrig må man skille mellom leilighet og hybel. Leiligheten har alle bofunskjoner, mens hybel deler f.eks. kjøkken eller bad med hovedhuset. Hybel er ikke søknadspliktig, mens leilighet krever "full pakke".

Vær så snill folkens - ikke skriv bastant om ting dere tydelig ikke har noen greie på. Jeg jobber som byggesaksbehandler i en kommune og har slike saker daglig. Slike saker kan få svært alvorlige konsekvenser - spesielt for leietaker som kommer helt uforskylt inn i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra svar kjelle392!

Tusen takk for tiden du tok til innlegget.

Alle spørsmål jeg har stilt meg fikk jeg svar på i innlegget ditt.

Til opplysning har jeg fått meg ny plass og bo, og sagt til huseier at han får ordne opp til eventuelle nye leietagere kommer på plass..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...