JackBauer014 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg bor/leier nå i en kjeller, og er i tvil på om jeg bor lovlig. Hvordan kan jeg finne ut om jeg boplassen min er registrert og lovlig å bo i? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 gå til kommunen og forklar hva du er ute etter så vil nok de kunne hjelpe deg. ellers kan du jo se om du har nok rømmingsveier og takhøyden er høy nok Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Se i døråpningen etter et bolignummer. http://www.bolignummer.no/ Endret 19. januar 2010 av Flodec Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Her må du nesten ta kontakt med kommunen, nå veit eg svært lite om leiligheita/hybelen du bor i men det enklaste er å ringe teknisk etat, kart og oppmålingsetaten eller brannvesenet å spørre kor mange bueinheitar som er registrert på din adresse. Om du har meir konkret informasjon om byggningsmessige ting som du er usikker på så er det berre å beskrive dei enten for kommunen eller her på forumet. Det meste er forholdsvis enkelt å finne i plan og byggningsloven eventuellt i teknisk forskrift til plan og byggningsloven om du veit kva du skal slå opp på. Lenke til kommentar
JackBauer014 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Tusen takk for svar! Jeg sjekket karmen på døren, og ingen bolignummrer stod der. Er det slik at dersom adressen bare er registrert med 1 boligenhet, så er loft/kjeller ulovlig å leie ut? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Tusen takk for svar! Jeg sjekket karmen på døren, og ingen bolignummrer stod der. Er det slik at dersom adressen bare er registrert med 1 boligenhet, så er loft/kjeller ulovlig å leie ut? Om det ikkje er automatikk i dette så er det i alle fall svært sannsynlig at hybel/kjellerleiligheit ikkje er godkjent om kommunen ikkje veit at det er meir en ei boeinheit i huset. Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Er det slik at dersom adressen bare er registrert med 1 boligenhet, så er loft/kjeller ulovlig å leie ut? Da er det i så fall utrolig mange hybelutleiere som bryter loven. Det avgjørende for å bruke kjeller eller loft som bolig er vel primært rømningsveier. Du skal ha andre muligheter til å komme deg ut ved f.eks. brann enn bare hoveddøren din. Et 25 cm høyt kjellervindu holder ikke. Endret 20. januar 2010 av Transponder79 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg bor/leier nå i en kjeller, og er i tvil på om jeg bor lovlig.Hvordan kan jeg finne ut om jeg boplassen min er registrert og lovlig å bo i? Det er vel ikke nødvendig å ha boplassen din registrert for at den skal være lovlig å bo i. Men det stilles som det nevnes her en del krav til blant annet rømningsveier, og det er diverse krav om vindusareal ift romstørrelse for oppholdsrom, osv. En kjellerleilighet vil ha ekstra utfordringer med store nok vinduer, men det er vanskelig å bedømme uten at du beskriver leiligheten nærmere. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Stemmer det ja Transponder79, rømningssikkerheita er svært avgjerande for om ein bolig blir godkjent eller ikkje. I tillegg så er det ein rekke miljøkrav, deriblandt krav om kor mykje dagslys som er tilgjengelig inne i boligen samt varme og ventilasjonskrav. Kjellerleiligheiter er ofte vanskelige å få godkjente sidan eventelle vindu på soverommet er for små og at det ofte er for mørkt inne i boligen på grunn av mangel på vindu. I tillegg er det ofte problemer med fukt og mugg i kjellerleiligheiter. Lenke til kommentar
JackBauer014 Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg bor/leier nå i en kjeller, og er i tvil på om jeg bor lovlig.Hvordan kan jeg finne ut om jeg boplassen min er registrert og lovlig å bo i? Det er vel ikke nødvendig å ha boplassen din registrert for at den skal være lovlig å bo i. Men det stilles som det nevnes her en del krav til blant annet rømningsveier, og det er diverse krav om vindusareal ift romstørrelse for oppholdsrom, osv. En kjellerleilighet vil ha ekstra utfordringer med store nok vinduer, men det er vanskelig å bedømme uten at du beskriver leiligheten nærmere. Jeg har sjekket en del av rømningskravene osv. Og det ser ut til at det meste jeg har sjekket tilfredstiller. Er den en nettside elns alle kravene til kjeller er samlet? Jeg har hørt at for at en boenhet skal være lovlig å bo i, så må den også være registrert hos kommunen. Er dette da feil?? Lenke til kommentar
JackBauer014 Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Bump Prøver meg igjen. Noen som kan bekrefte at det er slik at en boenhet må være registrert hos kommunen for at det skal være lovlig å leie ut? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Kan ikke bekrefte noe, men kanskje du finner hjelp her: http://www.aftenposten.no/bolig/article2032760.ece Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Bump Prøver meg igjen. Noen som kan bekrefte at det er slik at en boenhet må være registrert hos kommunen for at det skal være lovlig å leie ut? Det er kommunen som bestemmer så det er vanskelig å si 100% utan å vite kva kommune det er snakk om her. Stort sett så har kommunen 3 valg i slike saker: 1) Huseiger må søke om å etablere utleigeleiligheiter som du må få positivt svar på. 2) Alt huseier trenger å gjøre er å sende en melding til kommunen. 3) Huseier treng ikkje å gi beskjed til kommunen, men må ta ansvaret for at leiligheiten er lovleg. Når det gjeld lover og regler så finnest det ingen kortfatta oversikt som kun omtaler kjellerleiligheiter, men det meste kan du finne i Plan- og bygningsloven samt Forskrift om krav til byggverk og produkter til byggverk (TEK). Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hva er årsaken til posten? Prøver du å få ned husleien? Er du missfornøyd med boforholdene dine?.. Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Hva er årsaken til posten? Prøver du å få ned husleien? Er du missfornøyd med boforholdene dine?.. Akkurat det lurer jeg en del på også. Hvis alt er såre vel og rømningsveier er tilstede så er det vel ikke noen grunn til å lete etter feil hos utleier - det vil jo bare gå utover en selv hvis huseier ryker på en eller annen filleting som han/hun kanskje ikke er klar over engang. Endret 25. januar 2010 av Transponder79 Lenke til kommentar
JackBauer014 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Poenget med posten er at jeg ikke orker å bo i en leilighet der jeg risikerer å bli kastet ut på dagen dersom kommunen kommer på døren og ikke finner leiligheten tilfredstillende nok. Å bo i en ulovlig leilighet innebærer som leietaker en risiko, som jeg ikke er villig til å ta for den husleien jeg betaler. Jeg er ikke ute etter lavere husleie osv. Er bare ute etter å ikke bli utnyttet fordi jeg er en "dum" student. Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) dersom kommunen kommer på døren og ikke finner leiligheten tilfredstillende nok Akkurat *det* tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Har aldri hørt at noen i det offentlige bruker tid på å sjekke standarden på hybelleiligheter som er en del av en privatbolig - det måtte i så fall være brannvesenet som sjekker at rømningsveier o.l. er i orden, men det er nok noe som skjer ekstremt sjelden. Det virker som om du er ganske sikker på at det er 'noe galt', så istedet for å leve i uvisshet bør du se deg om etter et annet sted å bo. Endret 25. januar 2010 av Transponder79 Lenke til kommentar
JackBauer014 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Ringte foresten kommunen idag, som bekreftet at jeg bor ulovlig. For meg er dette først og fremst en prinsippiel sak. Tusen takk for alle svar. Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Lykke til i boligjakten Synes forøvrig det var en merkelig måte å sabotere seg selv på midt i skoleåret (hvis du går på skole da) og greier. Endret 25. januar 2010 av Transponder79 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg forstår godt hvorfor du lurer når jeg vet årsaken Men mener at den 3 mnd oppsigelse er gjeldene så lenge du betaler leie, dvs at hus eier må stå for ly mens han utbedrer/du finner nytt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå