MrQuiet Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Hei alle! Jeg tenkte å dele med dere et lite hobbyprosjekt jeg har gående. Og kanskje få noen tips underveis. Jeg å fikler litt med å sette opp en liten server til hjemmemail, FTP, torrent og kanskje web. Planen er å la den stå på 24/7, koblet til omverdenen via hjemmets ADSL-linje. Serveren må stå på et rom som til tider også brukes som soverom, så absulutt stillhet er et krav. Det blir derfor ingen bevegelige deler. Den skal stort sett tjene meg og madammen. Jeg er rimelig fersk som Linux-bruker, men har tidligere satt opp m0n0wall og ClarkConnect i tillegg til en håndfull Windows-bokser, så litt erfaring har jeg. Men det å lære seg å bruke et nytt system er en del av hobbyaktiviteten. Følgende software er planlagt: > Ubuntu Hardy server > Apache > vsftpd > Webmin > Samba > SSH > rTorrent (Kommandolinje torrent-klient) > ruTorrent (Web front-end til rTorrent) Jeg har satt opp en virtuel maskin på Windows-boksen hjemme (VirtualBox) og har testet ut det meste. Det mest utfordrende problemet er at de ferdige pakkene med rTorrent er kompilert med noen eldre tillegg, som gir utslag i negative verdier på store datamengder i ruTorrent. Jeg må altså få lært meg å kompilere fra kildekode. Foreløpig hardware-spekk er som følger: > Via Epia MS10000e mini-itx hovedkort (Vifteløst, 1GHz, kun ATA) > 256Mb DDR SODIMM > 4Gb ATA DoM SSD > 80w PicoPSU + en laptop "brick" > 64Gb Kingston S-ATA SSD > SATA > IDE adapter > Mini-Box M350 kabinett Jeg plukket opp Epia-kortet for 200,- på finn.no, men vurderer å bytte ut dette med et nytt Intel D510MO, da miniatyriserings- og energieffektiviseringstrenden endelig har kommet dit at man får tak i rimelige, vifteløse hovedkort. Et D510MO kommer vel på 650,- til 700,- i de norske nettbutikkene. Har 1Gb minne liggende som passer til dette. Akkurat nå så venter jeg på DoM'en, så skal jeg få installert litt programvare. Kommer tilbake med oppdatering etterhvert. MrQuiet Endret 19. januar 2010 av MrQuiet Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 64 GB disk på en server, regner med at du skal kunne ta backups til den og da blir det fort lite. Jeg ville heller tatt en 1TB 2.5" disk i stedet for SSD. Den er nesten lydløs. Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 64 GB disk på en server, regner med at du skal kunne ta backups til den og da blir det fort lite. Jeg ville heller tatt en 1TB 2.5" disk i stedet for SSD. Den er nesten lydløs. Nja! Det er plass til to 2.5" disker, men jeg hadde ikke tenkt at den skal fungere som filserver. Stort sett ligger alle filene våre på den stasjonære hjemmeboksen, som ofte står på når vi er hjemme. Backup kjøres mot ekstern HD fra denne. Tanken med miniserveren er at denne kun skal håndtere tjenester som bør gå 24/7, slik som mail, web og torrent. Hvis jeg evt. setter inn en disk med bevegelige deler, så bør denne kunne spinnes ned når det ikke er behov, da rommet den må stå i til tider også brukes som soverom. Lenke til kommentar
Octanium Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Dette høres kult ut, jeg holder på med et lignende prosjekt selv. Jeg har kjøpt et lignende itx-kort med en Via C7 1Ghz prosessor og denne drar ubuntu og diverse tjenester uten å generere noen systemlast. Jeg har også bestilt en picopsu for å sette denne på batteri+strøm fra veggen, der batteriet tar over når strømmen går(eller rettere sagt spenningen forsvinner ) for å "sikre" oppetid 24/7. Lykke til Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Jeg har også bestilt en picopsu for å sette denne på batteri+strøm fra veggen, der batteriet tar over når strømmen går(eller rettere sagt spenningen forsvinner ) for å "sikre" oppetid 24/7. Hvilken type linje har du mot Internett? Selv har jeg som nevnt ADSL. For å evt. sikre oppetid på en slik hjemmeserver så måtte jeg i så fall hatt UPS på serveren, switchen, brannmuren og ADSL-boksen. Jeg velger i stedet å bruke webhotell/epostleverandør som backup for mail'en, dersom server og/eller linje er nede av en eller annen grunn. Endret 20. januar 2010 av MrQuiet Lenke til kommentar
Octanium Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg har òg ADSL, og har ganske ustabil linje, mye på grunn av veldig gammel kabel(typ 30-40 år på noen strekk) fra meg til xDSL-sentralen(over 3 km unna) Foreløpig har jeg all mail og slikt på en leid server i utlandet, men jeg har også servere hjemme som tar seg av mange andre oppgaver. Det jeg planlegger er slik at serveren ikke slås av under strømbrudd, men også sånn at jeg kan ta med meg serveren uten å måtte skru den av. Også er det morro å nå litt gode oppetider i OS'et også Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Når det gjelder mail, bør man alltid ha minst 2 servere som håndterer dette. En primær og en backup. Har selv primær mailserver på en VPS jeg leier, og backup på hjemmeserveren. Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Når det gjelder mail, bør man alltid ha minst 2 servere som håndterer dette. En primær og en backup. Har du noen gode tips til noen guider eller how-to's som beskriver oppsett av DNS/MX for å få til dette? Jeg tenker å sette opp backup hos en ekstern leverandør, som tar imot mail'en hvis hjemmeserveren er utilgjengelig. Tenker at backup-serveren sender posten videre til hjemmeserveren når denne er oppe igjen. Endret 21. januar 2010 av MrQuiet Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 DNS er egentlig ikke så vrient. Man trenger 2 MX records, begge har en prioritet. Det er viktig at begge hostene som settes opp i MX-recordene har en gyldig revers DNS (mange mailservere blokkerer mail fra servere som ikke har det) MX-recordene settes litt ulikt opp avhengig av DNS-server, men hovedpunktene er det samme. F.eks gjøres det omtrent sånn i BIND: IN MX 10 mail.dittdomene.com. IN MX 20 backupmail.dittdomene.com. Revers-DNS må ISPen din sette opp for deg. Leier du en server/VPS/e.l til den andre serveren din, vil i de fleste tilfeller leverandøren av denne tilby deg dette uten noen ekstra kostnad. For videresending av mail fra backup til primær, er alt som skal til en konfigurasjon på backupserveren som relayer mail videre til hovedserveren. Skulle hovedserveren være nede, vil disse få status "deferred", ligge på vent, og etterhvert prøves igjen. Tas som default vare på i en uke eller så i default konfigurasjon i de fleste mailservere, noe som bør holde for de fleste. Ellers har jeg selv fulgt denne guiden litt løst. Den er ganske omfattende, og deler kan kuttes hvis du ikke trenger så mye "bells and whistles". Forøvrig, hvis du ikke har vurdert det allerede - tenk over om google kan gi deg det du trenger med Google Apps. Det er gratis inntil 50 brukere eller så, og du kan "koble til" ditt eget domene, dvs, du får i praksis GMail for ditt eget domene. Hadde jeg ikke allerede brukt en del tid på å sette opp egen mailserver, hadde jeg nok glatt gått for dette, da det sparer en hel del hassle. Det er f.eks ikke gøy når du havner i spam block lists. Det skal svært lite til i disse dager, og trenger overhodet ikke være din feil. (Hele nettblokka til VPSen min ble blacklista - ble noen dager uten å kunne sende mail) Du må også tenke på backup av mailen (backupserveren backer den jo ikke opp - den er bare et dumt relay) Alt i alt har jeg lært masse av å sette opp og drifte egen mailserver, så jeg angrer ikke - men det kan være litt jobb, det er det ingen tvil om. Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Litt av moroa ligger jo i å prøve å få dette til å fungere da... Uansett, jeg har dynamisk ip fra ISP'en (NGT) med tilhørende dynamisk DNS så da blir det jo vanskelig å få satt opp revers DNS. Men kan jeg ikke sette opp SMTP relay via ISP'en (NGT) sin SMTP-server for å unngå hele revers DNS problemet? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det går fint, og er den foretrukne metoden. Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Da jeg tidligere har prøvd å installere rTorrent og ruTorrent så har jeg fått problemer med at store datamengder (over rundt 2Gb) har blitt vist som veldig store negative verdier. Dette kommer visstnok av at de originale libtorrent- og rTorrent-pakkene pakkene til Hardy er kompilert med en eldre versjon av xmlrpc-c. Som fersk linux og Ubuntu-bruker så har jeg da forsøkt å kompilere nytt xmlrpc-c arkiv, libtorrent og rTorrent. Litt prøving og feiling har det vært, men nå ser det ut til at det virker. Testingen er gjort på den virtuelle maskinen jeg har på Windows-boksen min, via VirtualBox. Jeg har skrevet en guide som tar for seg alle stegene i prosessen. Jeg gjorde dette på engelsk da jeg tenkte muligens å lage en helt komplett guide på oppsett av hele serveren. Etterhvert kommer en guide på oppsett av rTorrent slik at denne starter ved boot og oppsett av apache. Her er'n: Compile rTorrent on Ubuntu 8.04 Hardy Introduction How to compile and install rTorrent with XMLRPC-C on Ubuntu 8.04 server 64-bit (Hardy) so that ruTorrent would display sizes of large files properly - without negative numbers. The original problem is caused by the standard version of XMLRPC-C that is shipped with Ubuntu Hardy. At the time of writing (Jan 2010), the current versions were rtorrent 0.8.6, libtorrent 0.12.6 and the stable (1.16) version of XMLRPC-C (This guide is a slight rewrite of this guide on how to compile rTorrent on Ubuntu 8.10) Prepare ~/$ sudo apt-get update First the build tools ~/$ sudo apt-get install build-essential libtool automake1.9 Then the dependencies ~/$ sudo apt-get openssl libcurl3 libcurl4-openssl-dev libsigc++-2.0-0c2a libsigc++-2.0-dev libncurses5 libncurses5-dev Remove existing packages (if installed) ~/$ sudo apt-get remove libxmlrpc-c3 rtorrent libtorrent11 Make working directory and change into it ~/$ mkdir build ~/$ cd build XMLRPC-C Download the stable version (1.16) of the xmlrpc-c archive from SourceForge ~/build$ wget http://xmlrpc-c.svn.sourceforge.net/viewvc/xmlrpc-c/stable.tar.gz I recieved the file named stable.tar.gz?view=tar so I renamed it to stable.tar.gz ~/build$ mv stable.tar.gz?view=tar stable.tar.gz Build and install ~/build$ tar xvzf stable.tar.gz ~/build/stable$ cd stable ~/build/stable$ autoconf ~/build/stable$ ./configure --prefix=/usr ~/build/stable$ make ~/build/stable$ sudo make install At this point I got an error because I couldn't execute a file, so I changed the permissions on install-sh ~/build/stable$ chmod a+x install-sh ~/build/stable$ sudo make install ~/build/stable$ cd.. Libtorrent Download latest libtorrent archive, build and install ~/build$ wget http://libtorrent.rakshasa.no/downloads/libtorrent-0.12.6.tar.gz ~/build$ tar xvzf libtorrent-0.12.6.tar.gz ~/build$ cd libtorrent-0.12.6 ~/build/libtorrent-0.12.6$ ./configure --prefix=/usr ~/build/libtorrent-0.12.6$ make ~/build/libtorrent-0.12.6$ sudo make install ~/build/libtorrent-0.12.6$ cd .. rTorrent Download latest rTorrent archive, build and install ~/build$ wget http://libtorrent.rakshasa.no/downloads/rtorrent-0.8.6.tar.gz ~/build$ tar xvzf rtorrent-0.8.6.tar.gz ~/build$ cd rtorrent-0.8.6 ~/build/rtorrent-0.8.6$ ./configure --prefix=/usr --with-xmlrpc-c ~/build/rtorrent-0.8.6$ make ~/build/rtorrent-0.8.6$ sudo make install ~/build/rtorrent-0.8.6$ cd .. Finished ~/build$ cd .. ~/$ rtorrent Check version numbers at top of rtorrent display. Endret 22. januar 2010 av MrQuiet Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Et flett nytt Intel D510MO hovedkort kom i posten i går. ;D Fikk skrudd det inn i minikabinettet og slått fast at de gamle minnemodulene jeg hadde liggende var DDR og ikke DDR2... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Noen som vet om det er 4GB minne tilgjengelig på Intel D510MO hvis man setter inn 4GB minne og installerer 64bits os? Den integrerte grafikken stjeler vel av systemminnet, eller? Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) De siste kveldene har jeg brukt litt tid på å installere Ubuntu på den lille serveren min, men sliter en del. Først så var det problemer med det integrerte skjermkortet, som funket fint i VGA-modus under installasjon, men gikk i svart når Ubuntu startet opp. Dette ble via diverse forum sporet til å være et problem som kunne fikses med en BIOS-oppdatering. Installasjon av Ubuntu 9.10 server (Karmic Koala) gikk deretter fint. Men jeg har jo lyst til å kjøre Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) og med denne versjonen så virker ikke nettverkskortet slik det skal, det er maks ustabilt. Dette er sporet til at det integrerte nettverkskortet (Realtek 8111DL) ikke detekteres korrekt og Ubuntu laster så inn feil nettverksdrivermodul. Jeg har funnet denne tråden som tar for seg problemet. Da nettverkskortet på den nye maskinen foreløpig er ubrukelig så er det litt pes å få installert siste versjon av Realtek drivermodulen. Først laste ned modulen fra Realtek med en annen maskin og kopiert dette over via en CD. Deretter satt opp Ubuntu installasjons-CD'en som apt-get source, installert build-essential og linux-headers, deretter kjørt scriptet som følger med Realtek-moduken for å bygge og installere den korrekte modulen. Puh! Desverre er ikke endringen permanent. Etter hver omstart startes nettverkskortet opp med feil drivermodul. Så jeg er fortsatt i research-modus... Endret 30. januar 2010 av MrQuiet Lenke til kommentar
tingo Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hvorfor ønsker du å kjøre en gammel versjon (8.04) av Ubuntu, istedet for nyeste (9.10)? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Sannsynligvis fordi den er LTS-versjonen. Spørs om det ikke er bedre å kjøre 9.10, for så å oppgradere til 10.04 når den kommer, dog. (Denne blir også LTS) Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Da er Ubuntu 8.04 server (Hardy) installert på miniserveren min, som er basert på et Intel D510MO mini-itx hovedkort. Som nevnt over så hadde jeg problemer med det integrerte nettverkskortet, men her er løsningen min: > Deaktivere netverkskortet i BIOS > Laste ned de siste driverfilene fra Realtek sine nettsider > Kopiere filene til den nye boksen via CD > Installere build-essential og linux-headers ved å sette opp installasjonsCD'en som apt-get kilde > Følge mesteparten av denne guiden som tar for seg installasjon av riktig drivermodul > Aktivere nettverkskortet i BIOS > Sette opp nettverkskortet ved å kikke litt i denne guiden Har installert SSH-server, så nå er jeg klar til å koble fra skjerm og tastatur og begynne oppsett av Samba, Apache, PHP, MySQL, rTorrent og ruTorrent. Fornøyd etter å ha løst opp i denne lille floken Endret 1. februar 2010 av MrQuiet Lenke til kommentar
MrQuiet Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Etter et par kvelder med søk og lesing om ulike mailserver-oppsett, så falt jeg ned på iRedMail. iRedMail er ikke en egen programvare, men et installasjonsscript, som gjennom en relativt enkel dialog setter opp hele pakka med programvare som skal til for å få igang en mailserver, inkludert webmail. Scriptet setter opp: > Postfix > Amavisd > Policyd > Spamassassin > ClamAV > Dovecot > Apache2 > MySQL (eller OpenLDAP) > RoundCube webmail (eller Squirrelmail) Scriptet setter også opp noen hjelpeverktøy: > PostfixAdmin (eller iRedAdmin) > phpMyAdmin > Awstats I forkant av installasjonen måtte jeg åpne opp port 11371 for å få tilgang til de nye apt sources. Det var også slik at det hele går smidigere om det ikke allerede er installert Apache eller MySQL, så jeg valgte å fjerne disse og purge konfigurasjonsfiler først. Jeg har bare 2-3 ulike maildomener å forholde meg til, så jeg valgte løsningen MySQL/PostfixAdmin fremfor OpenLDAP/iRedAdmin da jeg tenker at det er best å bruke løsninger der det er et stort antall brukere og bidragsytere. Dette for å ha tilgang til hjelp via Google-søk, forum, etc. (På iRedAdmin sine sider kan man kjøpe et Admin-verktøy for $99, til de som administrerer mer avanserte servere, men dette er mer enn jeg trenger.) Selve installasjonen gikk veldig raskt og smidig, ikke langt unna de 2 minuttene som loves på nettsidene til iRedMail. Jeg hadde litt problemer med oppsettet av den delte DNS-løsningen min, der brannmuren (m0n0wall) fungerer som DNS-server for LAN- og DMZ-delen av nettverket mitt, men etter litt justering i resolv.conf og fikling med regler og NAT i brannmuren (m0n0wall på WRAP) og ADSL-boksen min så bare virket dette av seg selv... Jeg har endret oppsett i Postfix, slik at jeg sender ut (relayhost) via NGT (ISP'en) sin SMTP-server for å unngå problemer med at jeg sitter på dynamisk IP og således ikke har reverse DNS innslag. Jeg har også lagt til SPF og DKIM i DNS. Alt dette for å unngå at mail fra serveren min skal oppfattes som spam. Så da er tiden moden for å finne ut hvordan jeg setter opp en god løsning for backup og så skal jeg etterhvert få på plass rTorrent og ruTorrent, slik at hjemmeserveren også fungerer som en privat seedbox. Endret 15. februar 2010 av MrQuiet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå