Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor er tyskland et rikt land?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en oppgave på skolen hvor jeg skal presentere tyskland. Det innebærer å fortelle hvordan det har utviklet seg til å bli et rikt land.

Jeg har skjekket wikipedia, men fant ikke noe særlig relevant stoff der.

Noen som vet hvorfor Tyskland er blitt et rikt land?

På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står iallefall på wikipedia gode hint til kvifor Tyskland er eit rikt land.

Avsnittet er ikkje så stort men det gir ei kort samanfatning av dagens situasjon, viss du då ser på europeisk historikk (industrielle revolusjon blant anna) så vil mange av svara på spørsmåla dine komme fram.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

Jeg har en oppgave på skolen hvor jeg skal presentere tyskland. Det innebærer å fortelle hvordan det har utviklet seg til å bli et rikt land.

Jeg har skjekket wikipedia, men fant ikke noe særlig relevant stoff der.

Noen som vet hvorfor Tyskland er blitt et rikt land?

På forhånd takk :thumbup:

Vet ikke om dette kommer litt sent, men gir deg et svar allikevel jeg.

Jeg vill tatt med en del historisk bakgrunn for å redgjøre for disse årsakene, og da spesielt det som skjedde under 2. verdenskrig og rett etter.

Under 2. verdenskrig så vart hele Tyskland lagt i ruiner. Når krigen var over var hele landet ødelagt, landet ble delt, og Vest-Tyskland, som stod mot kommunismen fikk støtte gjennom Marshall-hjelpen for å bygge opp igjen industri og næringsliv. De bygget opp fra grunnen igjen, noe som betød at de fikk den mest moderne og effektive industrien i verden, og voks raskt forbi blant annet Storbritania. Dette før 1950. På denne tiden produserte Vest-Tyskland produkter innen hvite og brunevarer. Eksport førte også til at landets valuta vart viktig i verdenssammenheng.

I tillegg hadde Tyskland godt velutdannede arbeidsfolk og ingeniører som gav de et fortrinn som de til en hviss grad har beholdt.

Dette er en meeeget kort reproduksjon av det som skjedde, men det er helt klart et viktig moment for hvorfor Tyskland i dag er et rikt land...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...