Gå til innhold

Hvordan programmere? Trenger hjelp til altera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man skal hente informasjon fra altera fpga. Hvilke program skal man bruke, Nios ide? Må man bruke flere program? Informasjonen jeg får skal jeg vise i visual studio ,så det er jo greit,

Ehhmm hva er det du skal gjøre? Tittelen sier hvordan programmere. Siden du sier Altera så regner jeg med det er en FPGA, da må du benytte Quartus 2 vertfall. Samt eneten et Altera utviklings kit eller den enheten du har og et altera jtag interface.

Nå ser jeg du også nevner Nios samt Visual studio. Altsa Nios er en soft prosessor for Altera FPGA. Visual Studio er jo MS sitt IDE. Nå vet jeg lite om Visual Studio men mulig det finnes noe slags Nios plugin for det. Men hvorfor ikke da bare benytte det Nios IDE som du nevnte. Altsa Nios IDE er da utviklins verktør for Nios prosesseoren som du kan legge på en Altera FPGA.

Men du snakker om å hente informasjonfra en Altera FPGA, det kommer jo helt ann på hva slags protokoll å interface som kjøres på den FPGAen. Du kan heller ikke vise informasjonen fra FPGAen i Visual Studio, men du kan skrive et Windows program i Visual Studio for å vise informasjon fra FPGAen.

Altsa en FPGA kan med en soft prosessor kan benytte alle typer digitale protokoller samt interface, så det finnes ingen universell måte å hente ut data på. Så slik jeg forstår spørsmålet ditt så finnes ikke noe svar (eller det finnes tusenvis av svar).

Mener du derimot at du vil hente programmet fra en FPGA å vise det i visual studio så er ikke det mulig. Altsa programmet til en FPGA er enkelt sagt info om hvor det skal kortsluttes og hvor det ikke skal kortsluttes. Å ja du kan hente det ut med mindre det er kryptert, du kan også da programmere en ny FPGA med det samme programmet. MEN å se på det er helt uintresant om du ikke har innebyggd FPGA i hodet.

Så kom med litt (ehh mye mye ) merinformasjon om du vil ha mer hjelp.

Lenke til kommentar

Takk. Jeg skal få informasjon fra en trykkmåler, informasjonen skal deretter sendes som UDP-meldinger til pc'en, jeg skal så vise hvor stort trykket er, i visual studio. Saken er at jeg har vært syk i en lengere periode fra skolen på grunn av kyssesyke, så jeg vet ikke helt hva dette handler om siden dette er noe de har hatt mens jeg har vært borte. jeg tenkte jeg skulle bruke nios ide, men var ikke sikker.

Lenke til kommentar

Skal vi anta at du har et Altera utviklingskort tilgjengelig? Hadde vært greit om du opplyser litt mer om bakgrunnen.

Første spørsmål er om du har en CPU på det kortet? I såfall trenger du ikke programmere FPGA.

Du kan da skrive et C program (med NIOS IDE) som sender data på UDP.

På PC skal du så skrive et program som tar imot meldingene. At du buker Visual Studio er mindre relevant. Du må jo velge et språk å skrive i, man viser jo ikke data i Visual Studio.

Flyttet denne til Programmering, siden det var så uklart hvor elektronikk relevansen ligger.

Lenke til kommentar
Takk. Jeg skal få informasjon fra en trykkmåler, informasjonen skal deretter sendes som UDP-meldinger til pc'en, jeg skal så vise hvor stort trykket er, i visual studio. Saken er at jeg har vært syk i en lengere periode fra skolen på grunn av kyssesyke, så jeg vet ikke helt hva dette handler om siden dette er noe de har hatt mens jeg har vært borte. jeg tenkte jeg skulle bruke nios ide, men var ikke sikker.

Du gir litt for lite informasjon til å svare på spørmålet ditt.

Hvis du skal hente vise data som kommer over UDP på nettet på en PC så kan du skrive dette programmet i visual studio hvis du ønsker det. Å gjøre dette i mot en FPGA er ikke noe forskjell i fra å gjøre det i mot en annen PC eller en microcontroller for den saks skyld.

Du sier ikke om du skal implementere UPD senderen i FPGA'en selv. Hvis du skal det så er vil du typisk bruke Quartus til bygging av FPGA og skrive VHDL eller (System)Verilog til å hente data fra trykkmåleren. Hvordan du gjør dette er avhengig av hva slags grensesnitt det er i mot måleren, f.eks. SPI, I2C, eller kanskje den t.o.m har ethernet slik at den kan sende data over UDP selv.

Hvordan du skal implementere ethernet er avhengig av hvilken FPGA og hvilken ethernet PHY eller MAC (hvis det ikke er en MAC må du implementere den selv) som er koblet til FPGA'en. Det kan også være at dere har ferdig IP for dette.

Deretter er det implementeringen av UDP protokollen. Den kan skrives i VHDL eller (System)Verilog, men det er mange som ville brukt en NIOS-II soft-CPU som kjører på FPGA'en og skrevet et C program som implementerte UDP protokollen. For å kompilere programmer for NIOS-II brukes ofte NIOS-II IDE (man kan kjøre aller verktøyene fra kommandolinja også).

I FPGA verden brukes ofte programmere om det å laste den ferdige bitstrømmen (dvs innholdet som skal inn i FPGA'en) som du har bygget i Quartus ned til FPGA'en. Derfor blir spørsmålet ditt litt forvirrende og gir inntrykk av at du lurer på hva som skal gjøres på PC siden som skal presentere resultatet.

Hvis man skal gjøre alt dette selv kan det være en del arbeid. Siden det er et skoleprosjekt så vil jeg tro at dere har mange ferdige blokker (IP) som dere kan bruke. Mye vil da være avhengig av disse blokkene. For alt jeg vet så kan det være at hele designet er ferdig og at dere bare skal skrive C implementasjonen av UDP som skal inn i NIOS-II. Jeg ville snakket med lærer/veileder og andre elever for å få litt mer informasjon hvis jeg var deg.

Lykke til! Dette er nok et morsomt prosjekt.

Lenke til kommentar
Det er altera de2 education kit. Jeg skal bruke i2c til og hente informasjon fra audio codec. Jeg bruker en ferdig greie kalt media computer som gir meg tilgang til mye rart. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal sette opp dette med i2c.

Hmmm, tidligere snakket du om en trykkmåler. Jeg kjenner ikke kitet du snakker om, men generelt kan du gjøre I2C i fra VHDL eller (System)Verilog, eller i fra C-kode som kjører på en NIOS processor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...