Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lav Fps og random freeze. ATi 5970.

Anbefalte innlegg

Hei.

For 3 dager siden mottok jeg min nye selvbygde PC.

Sette den sammen og starte den følte jeg gikk greit.

Komponentene er som følger:

PowerColor Radeon HD 5970 2GB GDDR5

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

WD VelociRaptor® 300GB SATA

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA

Intel Core? i7 Quad Processor i7-920

Corsair HX 850W PSU

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Microsoft Windows 7 Home Premium NO

Jeg bruker en BenQ 24'' LCD E2420HD skjerm.

Jeg installerte OS på 10 000 rpm HDD. Samt en rekke spill + antivirus.

Tidlig ble jeg veldig skuffet over hva pcen presterte. I f.eks WoW kunne jeg ligge på 22~ fps i raids på aoe packs.

Fikk også en random freeze igår, noe som førte til at jeg måtte restarte spillet med ctrl+alt+del. Jeg kan heller ikke ha på shadow effects, for hvis jeg snur meg fort in-game blir det «en» laggspike.

Det har også skjedd at jeg måtte reboote pcen fordi jeg spiste middag og når jeg kom tilbake hadde pcen gått over i dvalemodus og skjermen sa: «No signal detected» uansett hva jeg trykket på.

Jeg har også prøvd Left for dead 2 og Modern warfare 2. I left for dead må jeg relativt ha grafikken på lavt for at spillet skal runne smooth. Også når jeg starter spillet gjenkjenner ikke spillet skjermkortet. Og kan derfor heller ikke bruke optimal resolution på options. Det har allerede skjedd 2 ganger mens jeg spiller left for dead at jeg har måtte reboote pcen fordi den fryser og ikke viser bilde.

Modern warfare er nesten akkurat det samme, bortsett fra at jeg kan velge riktig resolution. Også når jeg trykker «Optimal settings for this system blabla» blir nesten alt satt ned til low.

Jeg har ikke overclocka noe. Og kjørte de cdene som fulgte med Hovedkort og skjermkort, etter jeg hadde installert Windows. Jeg tviler på at ingen overclocking ikke kan være feilen. Jeg har også sett at CPU'en plutselig går over 100grader helt uten grunn. Men den ligger som regel på under 50 grader i spill.

Dette er veldig frustrerende. Siden pcen er 4 dager gammel :S

Også bruker jeg ruter med kabel. Ikke trådløs. MS'en er ikke utrolig bra. Har ligget på alt mellom 80-220 i det siste. 90% ligger den over 150+MS.

Jeg håper noen vil ta seg tid til å lese gjennom posten og komme med råd og tips.

Når jeg kommer hjem kan jeg ta screenshots samt bilder av hvordan pcen ser ut inni. Hvis dette hjelper.

Jeg er ingen ekspert på HW. Burde jeg reinstallere Win? Sette sammen pcen på nytt? Alle forslag og tips er velkommene.

Setter kjempe stor pris på hvis noen legger til fremgangsmåte. :)

Hvis det er noen programmer eller annet informasjon som kan være nyttig, vær så snill å si det. Så skal jeg gjøre mitt beste med å finne, installere og ta bilder så dere kan se.

edit: Også en ting. hvis jeg f.eks avslutter MW2 og starter opp left for dead, ser jeg alltid siste bilde som skjedde i MW2 i ca 0,5 sekund når spillet starter. Vet ikke om dette er unormalt eller en nyttig informasjon. Men jeg kan likevel gi all informasjon så det blir lettere med feilsøking!

Tusen takk på forhånd!

Endret av Okei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oppdater driveren til skjermkortet.. som jeg ser bruker du de som følger med, og den er gamle og lite optimalisert

Tusen takk for raskt svar!

Første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem :))

Men btw, når jeg putter i cden, så dirigerer den meg til en nettside. Er ikke 100% sikker. Men tror jeg har siste versjonen. Skal se etter når jeg komemr hjem ;)

Endret av Okei
Lenke til kommentar
er vel ati.com og så download drivers på høyre side, så velge GPU og OS.. last ned og installer

Burde jeg avinstallere den jeg allerede har før jeg installerer den nye? (sikkert et dumt spørsmål. Men spør siden jeg ikke er 100% sikkert)

Endret av Okei
Lenke til kommentar
den vil bare legge seg over, så avinstallere den gamle trenger du ikke...

du har vel koblet til begge strømkablene i skjermkortet regner jeg med? så du ikke sulter kortet ditt :p

Har koblet til begge strømkablene.

Hmm: ATI Catalyst™ 9.12 Suite for Windows 7 (64 bit)

Endret av Okei
Lenke til kommentar
Jeg har ikke overclocka noe. Og kjørte de cdene som fulgte med Hovedkort og skjermkort, etter jeg hadde installert Windows. Jeg tviler på at ingen overclocking ikke kan være feilen. Jeg har også sett at CPU'en plutselig går over 100grader helt uten grunn. Men den ligger som regel på under 50 grader i spill.

Sikker på at CPU kjøler er montert riktig? stock kjøler? Alle clips sitter riktig på plass.

Koblett 24pin til hovedkortet (20+4)

Tror det blir for lite strøm til PCI-e spor med kun 20 pin montert.

post-203373-1263909272_thumb.jpg

Koblet 8pin til CPU.

post-203373-1263909308_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sikker på at CPU kjøler er montert riktig? stock kjøler? Alle clips sitter riktig på plass.

Koblett 24pin til hovedkortet (20+4)

Tror det blir for lite strøm til PCI-e spor med kun 20 pin montert.

post-203373-1263909272_thumb.jpg

Koblet 8pin til CPU.

post-203373-1263909308_thumb.jpg

Jeg har koblet 4 til, sånn som deg. Og CPU'en blir ikke varm. Den holder seg under 50 grader:/

Endret av Okei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...