Gå til innhold

Innemellom blir ikke harddisken funnet

Anbefalte innlegg

Har fått ett problem i det siste at pc'en plutselig ikke finner harddisken. I begynnelsen holdt det å trykke på knappen en ekstra gang så ble den funnet.

En annen gang skrudde jeg opp maskinen og dyttet litt på sata kablen og skrudde sammen igjen. Nå har den stort sett virket siden det.

I dag begynte den å tulle igjen, men etter 4 forsøk så fant den disken og startet opp.

Slik jeg ser det kan det være to feil her.

1. SATA kabelen er dårlig sitter ikke ordentlig og dermed finner ikke maskinen disken.

2. Disken er på vei til å dø og jeg må fort som fan få gjort noe med den.

Det som taler mot 1 er jo at den virker fint innimellom, om jeg trykker 4 ganger på startknappen burde ikke ha noe å si.

Jeg velger derfor å tro at det er alternativ 2 som gjelder. Og da kommer spørsmålet, hvordan løse det best mulig.

Hvis jeg kjøper en ny disk og tar en komplett kloning, vil det da i neste øyeblikk bare være å bytte disken og så er jeg i gang igjen? Det er jo det mest fristende.

Alternativet er jo en komplett reinstallasjon og shit og det tror jeg ikke at jeg orker..

Hvilke klone-verktøy anbefales? Jeg har forsøkt Ghost engang, men da ble det noe tull og kloningen virket ikke. Finnes det noe freeware programvare som gjør jobben?

Må jeg ha helt lik disk for å unngå problemer, tenker da siden jeg skal klone også alt som har med oppstart og system å gjøre.

Evt hvis jeg velger en større disk og kloner, vil jeg da kunne allokere det som blir til overs som en ny partisjon?

Maskinen er bare 1,5 år gammel så strengt tatt har jeg vel garanti, men å drive og sende inn shiten og sikkert miste alt på disken anser jeg ikke som verdt det.

/vonGrepa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ghost er jo et av de beste verktøyene til jobben. Hvis du har problemer med det så vil du svært sannsynlig også ha problemer med gratisprogram.

Noen gratisprogram krever lik disk, men Ghost bryr seg ikke om det.

Har du forsøkt å restarte uten å slå strømmen av og på? Dvs du slår på strømmen, det stopper opp: du restarter med reset knapp eller Ctl-Alt-Delete. Det kan jo være så enkelt at disken bruker litt lenger tid på oppstart enn BIOS er satt opp til å vente.

Flytter denne til Lagringsmedier.

Lenke til kommentar
Har du forsøkt å restarte uten å slå strømmen av og på? Dvs du slår på strømmen, det stopper opp: du restarter med reset knapp eller Ctl-Alt-Delete. Det kan jo være så enkelt at disken bruker litt lenger tid på oppstart enn BIOS er satt opp til å vente.

Litt usikker på om jeg har brukt reset eller bare strøm av på i kabinettet (ikke psu)

Skal teste det neste gang problemet kommer.

Får vel forsøke å lage meg et Ghost bilde. Mange år siden sist jeg bruke Ghost, kan jo ha blitt bedre med tiden.

/vonGrepa

Lenke til kommentar
....

1. SATA kabelen er dårlig sitter ikke ordentlig og dermed finner ikke maskinen disken.

...

Det som taler mot 1 er jo at den virker fint innimellom, om jeg trykker 4 ganger på startknappen burde ikke ha noe å si.

....

Din beskrivelse er ikke til hinder for at dårlig kontakt er årsak til problemet. Varierende dårlig kontakt (vakkel) kan endre seg når maskinen blir varm. Forsøk å bytt ut kabelen. Det kan være alt som skal til.

EDIT:

Lagt til tekst i kursiv.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...