Kvinnorna Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg har lyst til å disable raiden på Asus A7n8x. Har hørt noe snakk om at dette gjøres via jumpere. Kan noen forklare meg evt. hvilken jumper det er ? Slik at jeg kan få disabla raid en gang for alle Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Ingen som har peiling hvordan dette gjøres ? Er svært takknemlig for den hjelpa jeg kan få Lenke til kommentar
orjanskaar Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 På mitt A7N8X Deluxe var det en jumper i nedre del på hk. RTFM. Kortet vente-tiden i bios dramatisk noe sånt passe.. Lenke til kommentar
|Matrox Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Det følger med manualer over jumpere og slik. Les deg fram. Det er meget simpelt i grunn... Lenke til kommentar
m_folstad Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Hvorfor ønsker du å ikke ha raid? Hva er egentlig raid? Skal handle meg a7n8x selv snart. Lenke til kommentar
MullaKrekar Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 RAID = Redundant Array of Independent Discs. Brukes til feilhåndtering/fault tolerance - f.eks. speiling av disker, striping av disker etc. RAID brukes for at et system skal være mer tolerant mot feil, f.eks. hvis en disk skulle ryke. Du vil da fortsatt ha dataene intakte. Lenke til kommentar
lceger Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Jumper en sitter rett i underkant av batteriet, og er den som styrer S-ATA Lenke til kommentar
norgeeek Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Har ikke problemer med RAID, men med Serial ATA. (Egentlig ikke et proble, da... ) finner ikke jumperen som disabler den... Eller jumperen som bytter front/bass-høytalerutgangen... Lenke til kommentar
tjogrim Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Hvorfor ønsker du å ikke ha raid? Hva er egentlig raid?Skal handle meg a7n8x selv snart. Det er viktig å merke seg at RAID ikke nødvendigvis øker feiltoleransen. Brukes RAID 1 eller RAID 5, øker tolleransen. Kjøres RAID 0 derimot, blir feiltoleransen halvert, og ytelsen nesten dobblet. Dette er grunnen til at mange kjører på RAID 0. Hvis du ikke er redd for å miste data hvis uhellet er ute, er dette en grei løsning. Har du lagret viktige data (typisk Server o.l.) er ikke dette det lureste å gjøre, hvis du ikke har en god ekstern backupløsning. En annen stor fordel med RAID 0 i forhold til en enkel harddisk, er det at RAID 0 greier å opprettholde ytelsen bedre etter hvert som diskene blir fylt med mye data. En standard enkel harddisk taper ytelse etter hvert som disken blir fylt (nye harddisker har blitt noe bedre). Uansett, du trenger to like (anbefales, ikke et krav) raske harddisker for å få en optimal løsning. Hvis ikke, risikerer du å ende opp med en RAID 0 løsning som er like effektiv som en enkel harddisk, men med en dobbelt så liten feiltoleranse. Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Jumper en sitter rett i underkant av batteriet, og er den som styrer S-ATA Jeg fjerna den jumperen uten at noe skjedde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå