Gå til innhold

Førsteinntrykk: Star Trek Online


Anbefalte innlegg

For å si det med en gang: Jeg likte Star Trek: Voyager og Deep Space 9 en stund, men gikk relativt fort lei av begge. The Next Generation klarte jeg ikke å holde ut mer enn noen få episoder, og har ikke sett de andre. Jeg liker konseptet med Star Trek, men ikke tv-seriene. Derimot liker jeg sci-fi og bra MMO-spill, og nå har jeg endelig fått prøve en beta-versjon av Star Trek Online.

 

Når det er sagt: Jeg burde hate Star Trek Online, men jeg elsker det.

 

Førsteinntrykket var... vel, elendig. Jeg brukte tre forsøk bare på å laste ned selve klienten, og den alene var på nesten 7GB. Deretter fulgte en patch på 5.5GB, og det selv om spillet ikke er ute engang. For å være sikker på at jeg fikk rett klient prøvde jeg å laste ned på nytt fra hovedsiden til spillet, men der lå den stabilt på rundt 5kb/s. Det ville med andre ord tatt en stund å laste ned... :p Men takket være forum og snille brukere her fant jeg ut hva som var feil, og en patch på 5.5GB ble redusert til 125MB. Ikke verst.

 

Selve spillet var greit nok, men egentlig ikke det helt store. Vi fikk først velge en av tre klasser (jepp, kun tre), og så en av en lang rekke raser som i bunn og grunn er forskjellige varianer av mennesker. (mye grunnet lavt budsjett og høyt tidspress i tv-seriene). Alle har forskjellig skills, men fordi vi får velge to eller tre skills selv i tillegg er forskjellen ikke så veldig stor. I tillegg kan vi lage en egen rase (seriøst) og velge alt selv.

 

Når jeg så var inne i spillet var det heller ikke det helt store i starten. I stedet for en pistol eller sverd har vi en phaser, og de er som kjent ikke de mest fargesprakende våpnene. Alt vi får er en lysstråle, og fiendene dør uten noe særlig klaging. De bare faller om, som om de ikke følte noen ting. Og romkampene? Kaotiske, men mest fordi jeg ikke ante hvor jeg skulle dra.

 

I bunn og grunn burde dette spillet ikke hatt livets rett, om jeg skulle dømme det etter dette førsteinntrykket. MEN! Det er et viktig "men!" her. Etter å ha spilt en stund begynte spillet å vokse på meg, og da snakker vi følelsen av å se sin førstefødte ta sine første sted på egen hånd. Og la meg si det rett ut. Jeg elsker Star Trek Online.

 

La oss ta det fra starten igjen. Vi har bare tre klasser. Det burde vært kjedelig, men det er stikk motsatt. Hver klasse har veldig mange skills å velge mellom, og hver eneste har ni grader. Det gjør at man kan spesialisere seg veldig mye og gjøre klassen unik. Dessuten har vi kit's, eller små ting man kan ta med seg for å få flere skills. Ingenøren min plukket med seg en kit for å lære seg å legge ut miner, for eksempel. Forskeren min valgte heller å slå ned fiendene fra avstand (tenk Force Push). Dessuten kan vi kjøpe offiserer å ha med på skipet vårt. Disse gir oss nye skills vi kan bruke i rommet, for eksempel. Og selvsagt kan skipet vårt modifiseres, og vi kan kjøpe nye. Det er med andre ord liten sjanse får å møte en som er identisk med deg, selv om begge er human engineer. ;)

 

Phaseren er litt kjedelig i kamp i lengden, men det tok ikke lang tid før jeg fikk en rifle. Denne har egne skills, og disse vil morsomt nok legge seg i en egen hotbar, og hotbaren byttes automatisk når du skifter mellom våpen (du kan bære to våpen om gangen og bytte med Z). Kontrollene er meget bra, og for første gang på lenge skiftet jeg bare ut en eneste tast (byttet hopping fra Space til V), men selv det var unødvendig.

 

Og level-greiene? Det var ganske forvirrende en stund siden jeg startet med Ensign 1, deretter Ensign 2, Løytnant 1 osv. Men selv det er helt enkelt. Ensign er bare i tutorialen, så du blir ikke lvl 1 før du når lieutenant. De første ti gradene er du lieutenant så når du når level 11 blir du neste (lieutanant commander). Deretter er det Captain når du når lvl 21 osv, opp til Admiral på lvl 50.

 

Noen klager over at det ikke føles so met MMO, men der vil jeg protestere litt. Det er stadig liv i chat-loggen, og det er svært sjelden et problem å få grupper. Har ennå ikke satt meg inn i det systemet, men det virker meget bra. Dessuten dro jeg til en planet på et vanlig oppdrag og havnet automatisk i en gruppe. Det var ganske bra, for fiendene var litt vel sterkere enn jeg hadde regnet med... :p Dette var for øvrig en romkamp, og spillet fikk virkelig vist hva det kan. Det var ikke noe å bare plaffe ned fiendene som vanlig. Jeg har en laser både fremme og bak på skipet, så jeg måtte snu skipet ganske sidelengs for å nå fienden med den bakerste laseren. Men snudde jeg for langt nådde jeg dem ikke med protontorpedoen jeg har montert fremst. Dessuten må jeg passe på å overføre nok kraft til det skjoldet som trenger det mest, og i tillegg tenke på at de forskjellige våpnene har forskjelige ulemper og fordeler. Laserne er for eksempel bra mot skjold, men dårlig mot selve skipet. Torpedoene er motsatt, så de gjør bra skade mot skipet, men liten mot skjold. Og nevnte jeg at skip snur ufattelig tregt? Som om ikke det er nok er det selvsagt ikke nok å bare trykke forover for å kjøre forover. Neida, her må man gi gass og vente på at skipet skal akselrere. Forvirret? Jeg også, men bare til jeg fikk satt meg inn i det. Nå elsker jeg det og kunne gjerne tenkt meg å ha det enda mer avansert. :p

 

Og alt dette etter bare noen timer i betaen. Jeg har selvsagt forhåndsbestilt Deluxe-utgaven og får starte noen dager før de vanlige. Litt kjipt at folkene jeg lager i betaen vil slettes når betaen avsluttes, men jeg overlever nok noen dager. Tror jeg. Følelsen jeg har nå har jeg ikke hatt for noe MMORGP siden Lord of the Rings Online, og det spilte jeg i godt over to år. På andreplass er WoW med under to måneder... :blush:

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje, kanskje ikke. Jeg har prøvd veldig mange MMORPG'er opp gjennom årene, og svært få har vært interessante etter en dag eller to. STO er helt klart en av de jeg har likt mest helt fra starten. Dette er som sagt førsteinntrykket, så vi får se hvordan det klarer seg over tid. Skal nok gi en oppdatering når jeg har kommet skikkelig i gang om et par uker.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Liker du fremdeles spillet?

 

jeg kjøpte det i forrige uke, og ble hektet. Men etter at jeg ble Lt. Commander mistet jeg litt av gnisten. Da var det liksom så lenge til neste tier...

 

Blir det noen kule story arcs, eller må jeg bare utforske ukjente systemer for å få xp?

Lenke til kommentar

Hadde helt glemt denne tråden. :blush:

 

Førsteinntrykket var meget bra, men det var i betaen. Da spillet ble sluppet tok det to uker (!) før jeg klarte å være innlogget lenge nok til å gjøre et eneste oppdrag. Etter det ble det mer stabilt, men jeg ramlet fort av likevel. Grafisk ser det bra nok ut, men oppdragene og kampene var for kjedelige i lengden, og det som var av historie ble for uengasjerende for meg. Med null crafting og andre ting å ta seg til mellom kampene og fint lite grunn til å møte andre folk ble det en trist affære etter en stund. Synd, da betaen viste enormt potensiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...