larseer83 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Lurer på en sak.... Skal selge bilen min (får 60-70.000 for den) og i den sammenheng må jeg ta opp et lån for å kjøpe meg en ny bil. Men har funnet rett bil NUH, og venter jeg til jeg får solgt min bil blir denne bilen solgt rett foran nesa på meg.... Bilen jeg har sett på koster 150.00 kr noe som absoulutt er overkommelig for min økonomi. MEN, spørsmålet er om hvorvidt jeg kan låne 100% av bilens verdi (altså 150.000) og tilbakebetale de 60-70.000 kr etter jeg har solgt bilen jeg har nå? Er selvsagt klar over rentefordeler ved egenandel over en viss antall % etc... men det er ikke det som er greia her... Vil bankene i dette tilfellet enten Sparebank 1 eller Skandiabanken (er kunde hos begge) godta en etterbealing på 70-80.000 kr inn på billånet?? Endret 19. januar 2010 av CCCCyanide! Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Kanskje dumt svar... Men hør med dem? Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Sjekke med andre banker først hvis du får tilgang til lån der, så kan du se om du får billigere lån i dine banker etterpå. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Du kan sikkert få et forbrukslån for den resterende summen. De har ofte ganske høy rente så det bør du tilbakebetale så fort den gamle bilen er solgt. Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Lurer på en sak.... Skal selge bilen min (får 60-70.000 for den) og i den sammenheng må jeg ta opp et lån for å kjøpe meg en ny bil. Men har funnet rett bil NUH, og venter jeg til jeg får solgt min bil blir denne bilen solgt rett foran nesa på meg.... Bilen jeg har sett på koster 150.00 kr noe som absoulutt er overkommelig for min økonomi. MEN, spørsmålet er om hvorvidt jeg kan låne 100% av bilens verdi (altså 150.000) og tilbakebetale de 60-70.000 kr etter jeg har solgt bilen jeg har nå? Er selvsagt klar over rentefordeler ved egenandel over en viss antall % etc... men det er ikke det som er greia her... Vil bankene i dette tilfellet enten Sparebank 1 eller Skandiabanken (er kunde hos begge) godta en etterbealing på 70-80.000 kr inn på billånet?? Skandiabanken godtar garantert ikke det! Er det en kort periode det er snakk om kan du ta forbrukslån, men det kan sette deg ien skvis dersom du ikke får solgt biln din raskt. Hva med å høre med en forhandler hva de gir for den? Da går det hvertfall raskt, men mulig du taper for mye på det Lenke til kommentar
pitchyou Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hvis du skal kjøpe av forhandler kan du gjøre det. Er litt usikker hvis det er snakk om privatkjøp. En murlighet kan være at banken får pant i begge bilene dine. Hør med DNB, erfarer at de er ganske liberale på dette.. Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg vet ikke hva som vanlig billån-praksis. Boliglån kan jeg mye om, og det er egentlig de samme prinsippene her. Du har en bil med verdi kr 70' og skal kjøpe en til med verdi kr 150'. Total verdi kr 220'. I alt trenger du ett lån på 150', noe som gir en gjennomsnittlig belåning på 68%. Det virker ikke umulig. I innlegget foran her ble det sagt at Skandiabanken garantert ikke godtar det, og det er fullt mulig men Skandiabanken har et svært begrenset tilbud til kundene. Dette er noe folk ikke tenker over når de velger Skandiabanken men det kommer frem når man trenger noe spesielt. Det du trenger er en bank som godtar pant for et nytt lån i ny og gammel bil. Det burde være forholdvis lett! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Det du trenger er en bank som godtar pant for et nytt lån i ny og gammel bil. Det burde være forholdvis lett! Nei, det er nok antakelig ikke det. Av en eller annen merkelig årsak, så går det såvidt jeg har forstått rett og slett ikke an, rent teknisk/juridisk, å pantsette en (gammel) bil, med mindre det gjøres når den skifter eier. Dette i sterk kontrast til fast eiendom, som kan pantsettes og belånes når man vil.. Mest realistisk løsning er da et kortsiktig forbrukslån, eller å belaste kredittkort for nødvendig egenkapital på den nye bilen, og deretter kvitte seg med den gamle så fort det lar seg gjøre, før rentene på forbrukslån/kort begynner å løpe alt for langt.. Lenke til kommentar
KS Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hva? Kan man ikke pantsette en bil annet enn ved eierskifte? Det hørtes rart ut. På denne siden er det link til skjema for "Pantobligasjon i motorvogner" som kan brukes til "for tinglysing i Løsøreregisteret" som motorvognregisteret er en del av. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Hva? Kan man ikke pantsette en bil annet enn ved eierskifte? Det hørtes rart ut. På denne siden er det link til skjema for "Pantobligasjon i motorvogner" som kan brukes til "for tinglysing i Løsøreregisteret" som motorvognregisteret er en del av. Ja, ikke vet jeg hvorfor det er sånn. På siste side i den blanketten står det "Blanketten kan berre nyttast ved pantsetjing frå den som er næringsdrivande etter pantelova §3-5", så det er nok til liten hjelp for trådstarter. Så vidt jeg har klart å begripe, så er det kun pantelovens §3-2 om håndpant (altså at man må fysisk overlate rådigheten over pantet til panthaveren) som er mulig, når §1-1, 4.ledd (som fastslår at "...Løsøreregisterets motorvognregister regnes ikke som realregistre") så effektivt avskjærer det som står videre i §3-3. ("Løsøre som kan registreres i et realregister, og tilbehør til slikt løsøre, kan pantsettes og får rettsvern ved registrering i vedkommende register. ") Den formen for pantsettelse som må brukes ved billån er dermed salgspant etter §3-14 bokstav b: "lån som tredjeperson har ydet kjøperen til hel eller delvis betaling av krav som nevnt under bokstav a, og som långiveren utbetaler direkte til selgeren." Videre følger det av paragraf 3-17, 1.ledd at: " Ved forbrukerkjøp må avtale om salgspant for å få rettsvern inngås skriftlig og senest samtidig med at salgstingen blir overgitt til kjøperen." For næringsdrivende gjelder imidlertid andre regler etter paragrafene 3-4 til 3-13. (derav blanketten) Og hvorfor det står så eksplisitt i §1-1 at motorvognregisteret ikke regnes som realregister (som jo ville åpnet for avtalepant etter §3-3), det vet ikke jeg. Syns i likhet med deg det er nokså merkelig.. Endret 24. januar 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå