magnho Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hei jeg har en: Sony STR-D565 forsterker - Audio/Video control center - Digital delayes surround - Dolby surround pro-logic. Innebygd FM/AM receiver. Ser slik ut: http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=235270.jpg Specs: AC:220-230, 50/60Hz, 160Watt Høytalere: Og kjører nå, Proson Twin 1000 Kevelar høytaler x2 Bass: 10x2 (kevelar) Mellomtone:6x2 Diskant: ? Specs: Maxx power: 300Watt Imp. 4ohm Freq Resp: 25-20 000Hz Jeg kjører også 2 rear back høytalere, 2 sony høytalere, som er Mellomtone 8tommerx2 + diskant. Jeg hører for det meste på hard musikk, Trance, House, Hardstyle osv. Jeg syntes ikke lyden var som før, lyden har liksom daffa av litt, høytalerne slår for harde livet når jeg har på 50% på forsterkern, jeg kan ikke skru på høyere enn 50% for da vil jeg ødelegge bass høytalerne. Diskant og mellom tone lydene er veldig gode, men bassen er helt døde, de slår/jobber som bare rakkern, men gir ikke fra seg noe kraftig lyd. Kan dette ha noe med at enten forsterkern er for svak for høytalerne, eller omvendt? jeg har ikke så mye peling på dette, så trenger hjelp :/ Jeg har også en basskasse og en bass jeg snart er ferdig med som jeg har planer om å koble opp på anlegget. Dette er en 15Tommers bass, med egen kasse, egen forsterker. Jeg brukte denne bass kassa sammens med mine 2 Proson Twin 1000 Kevelar høytalere før, på en annen forsterker, men den forsterken røk, så jeg har nå bytte til Sony STR-D565. Og min forsterker til basskasse røk også, men jeg vet grunnen til dette, så det er ikke noe problem. Jeg har for tiden koblet forsterkern til Datamaskinen, så jeg spiller av musikk på datamaskinen og lyden kmr da til forsterkern, så ut i høytalerne, jeg har ikke noe lydkort, bare integrert, har dette noen negativ virkning ?, Jeg har en spiller, så kan bytte om anytime. Kort sagt: Bassen jobber hardt, men gir fra seg daff lyd. Kan ikke spiller over 50% på forsterker, for da vil bassen "sprenge" Jeg vet ikke om dette er nok nyttig info til at dere kan gi meg noen hjelp, men vær så snill, spør om mer/annen info om dere trur dere kan vite hva problemet kan være. Takk Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 50% eller klokka 12 på en forsterker er ofte max av hva man bør klemme ut av dem.. Tror nok ikke det hadde skada om du hadde kosta på litt bedre/større amp til de høytalerne. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Bytt til en kraftigere forsterker, eller sett på effekttrinn på frontene hvis forsterkeren din har pre-out. STR-D565 leverer kun ca 40W til fronter og senter, og ca 15W i bakkanalene. Det stemmer bra med at den er noen år gammel, og veier kun 6 kg. Specen oppgir uteffekt ved 1KHz og nesten 1% forvrengning, og disse tallene må reduseres endel for å få tallene ved 20Hz-20kHz ved 0,1% forvrengning. http://www.docs.sony.com/release/STRD665.PDF Den klarer ikke å levere nok strøm til alle de store tungdrevne høyttalerne du har koblet på. Når du i tillegg spiller tung musikk er det fare for at du svir den av snart. Tipper den blir ganske varm når du drar på ? Lenke til kommentar
magnho Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Bytt til en kraftigere forsterker, eller sett på effekttrinn på frontene hvis forsterkeren din har pre-out. STR-D565 leverer kun ca 40W til fronter og senter, og ca 15W i bakkanalene. Det stemmer bra med at den er noen år gammel, og veier kun 6 kg. Specen oppgir uteffekt ved 1KHz og nesten 1% forvrengning, og disse tallene må reduseres endel for å få tallene ved 20Hz-20kHz ved 0,1% forvrengning. http://www.docs.sony.com/release/STRD665.PDF Den klarer ikke å levere nok strøm til alle de store tungdrevne høyttalerne du har koblet på. Når du i tillegg spiller tung musikk er det fare for at du svir den av snart. Tipper den blir ganske varm når du drar på ? wow, du har peiling! , ja den blir faktisk veldig varm, glemte i skrive det, så jeg kan ikke spille høyt/spiller på "max-50%" i mer enn sånn... 10minutter for da er den så varm at det er helt rått, så jeg må bare skru den av. Jeg har faktisk testet å ha en vifte over forsterkern, som blåser konstant luft ned i forsterkern, da ble den ikke varm, men jeg kjente bare oppe på rissta, så vet ikke om det er like kjølig nede i forsterkern, på elementene osv. Trur du at vifte er en god jallamekk løsning, eller totalt nonsens? Endret 19. januar 2010 av magnho Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Bytt til en kraftigere forsterker, eller sett på effekttrinn på frontene hvis forsterkeren din har pre-out. STR-D565 leverer kun ca 40W til fronter og senter, og ca 15W i bakkanalene. Det stemmer bra med at den er noen år gammel, og veier kun 6 kg. Specen oppgir uteffekt ved 1KHz og nesten 1% forvrengning, og disse tallene må reduseres endel for å få tallene ved 20Hz-20kHz ved 0,1% forvrengning. http://www.docs.sony.com/release/STRD665.PDF Den klarer ikke å levere nok strøm til alle de store tungdrevne høyttalerne du har koblet på. Når du i tillegg spiller tung musikk er det fare for at du svir den av snart. Tipper den blir ganske varm når du drar på ? wow, du har peiling! , ja den blir faktisk veldig varm, glemte i skrive det, så jeg kan ikke spille høyt/spiller på "max-50%" i mer enn sånn... 10minutter for da er den så varm at det er helt rått, så jeg må bare skru den av. Jeg har faktisk testet å ha en vifte over forsterkern, som blåser konstant luft ned i forsterkern, da ble den ikke varm, men jeg kjente bare oppe på rissta, så vet ikke om det er like kjølig nede i forsterkern, på elementene osv. Trur du at vifte er en god jallamekk løsning, eller totalt nonsens? En vifte vil muligens hindre at den tar fyr, men vil selvfølgelig ikke forbedre ytelsen. Lenke til kommentar
magnho Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Bytt til en kraftigere forsterker, eller sett på effekttrinn på frontene hvis forsterkeren din har pre-out. STR-D565 leverer kun ca 40W til fronter og senter, og ca 15W i bakkanalene. Det stemmer bra med at den er noen år gammel, og veier kun 6 kg. Specen oppgir uteffekt ved 1KHz og nesten 1% forvrengning, og disse tallene må reduseres endel for å få tallene ved 20Hz-20kHz ved 0,1% forvrengning. http://www.docs.sony.com/release/STRD665.PDF Den klarer ikke å levere nok strøm til alle de store tungdrevne høyttalerne du har koblet på. Når du i tillegg spiller tung musikk er det fare for at du svir den av snart. Tipper den blir ganske varm når du drar på ? wow, du har peiling! , ja den blir faktisk veldig varm, glemte i skrive det, så jeg kan ikke spille høyt/spiller på "max-50%" i mer enn sånn... 10minutter for da er den så varm at det er helt rått, så jeg må bare skru den av. Jeg har faktisk testet å ha en vifte over forsterkern, som blåser konstant luft ned i forsterkern, da ble den ikke varm, men jeg kjente bare oppe på rissta, så vet ikke om det er like kjølig nede i forsterkern, på elementene osv. Trur du at vifte er en god jallamekk løsning, eller totalt nonsens? En vifte vil muligens hindre at den tar fyr, men vil selvfølgelig ikke forbedre ytelsen. Nei det er klart, jeg mente, om jeg bruker en vifte, vil det gjøre så ingen sikkreinger går / ikke noe ryker? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Bytt til en kraftigere forsterker, eller sett på effekttrinn på frontene hvis forsterkeren din har pre-out. STR-D565 leverer kun ca 40W til fronter og senter, og ca 15W i bakkanalene. Det stemmer bra med at den er noen år gammel, og veier kun 6 kg. Specen oppgir uteffekt ved 1KHz og nesten 1% forvrengning, og disse tallene må reduseres endel for å få tallene ved 20Hz-20kHz ved 0,1% forvrengning. http://www.docs.sony.com/release/STRD665.PDF Den klarer ikke å levere nok strøm til alle de store tungdrevne høyttalerne du har koblet på. Når du i tillegg spiller tung musikk er det fare for at du svir den av snart. Tipper den blir ganske varm når du drar på ? wow, du har peiling! , ja den blir faktisk veldig varm, glemte i skrive det, så jeg kan ikke spille høyt/spiller på "max-50%" i mer enn sånn... 10minutter for da er den så varm at det er helt rått, så jeg må bare skru den av. Jeg har faktisk testet å ha en vifte over forsterkern, som blåser konstant luft ned i forsterkern, da ble den ikke varm, men jeg kjente bare oppe på rissta, så vet ikke om det er like kjølig nede i forsterkern, på elementene osv. Trur du at vifte er en god jallamekk løsning, eller totalt nonsens? En vifte vil muligens hindre at den tar fyr, men vil selvfølgelig ikke forbedre ytelsen. Nei det er klart, jeg mente, om jeg bruker en vifte, vil det gjøre så ingen sikkreinger går / ikke noe ryker? Det stemmer ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå