Bjarnemann Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hei, jeg er en 18-årig gutt på 1.78 som veier ca 68 kg. Jeg trener relativt mye med boksing 2 dager i uka, vekter 3 dager i uka, og jogging 2-3 dager i uka. Har nå gått igjennom hva jeg får i meg på en ganske vanlig dag, og er litt interessert i hvordan dette ser ut for dere proffene. Jeg ønsker å beholde vekten min, samtidig som jeg pusher fettprosenten så langt ned som mulig, og får meg så mye muskler som mulig. Kostholdet kan variere litt fra dag til dag, jeg spiser feks stort sett middag, og da med noe ala 40% kjøtt, 40% grønnt, og 20% potet/ris/pasta. Da blir det gjerne litt mindre til kvelds. Frokost: 0.33l h-melk 2 egg 2ss tran 2dl juice Lunch (fordelt jevnt utover skoledagen): 6 knekkebrød med ost og pålegg 2-3 frukter (eple,pære, klementin, banan) ca 300g blanding av gulrøtter og kålrabi Lunch2 (i forbindelse med trening): Proteinshake Neve nøtter, rosiner, eller 0.5l h-melk Rester fra forrige lunch Kvelds: 0.5l h-melk 1dl fløte ~100g nøtter Spiser alltid etter prinsippet om at er jeg sulten, da trenger jeg påfyll av mat. Er derfor aldri veldig sulten, men heller aldri sprekkmett. Endret 18. januar 2010 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Knife Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Skal se gjennom kostholdet når jeg kommer hjem, men liker oppsettet med 40% kjøtt, 40% grønnt, og 20% potet/ris/pasta Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Er ingen ekspert, men syns det ser ganske bra ut. Hvor lenge har du vært på 68 kg, og hva ligger kroppsfett på? Du er såpass aktiv og hvis vekten holder seg stabil og fett % er relativt lavt så blir det mye mer fokus kosthold. Har egentlig ikke noe konstruktivt å komme med fordi det virker som om du har god peiling. Hvis du holder deg like aktiv og vekten går ned så juster kalori inntaket opp. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Har vært på 68 kg i et par måneder nå. Hadde en veldig behagelig sommerferie som fikk meg opp i 75 kg, men de var jeg kvitt i slutten av Desember Kroppsfett har jeg ikke peiling på, men jeg er tydelig markert når jeg strammer musklene. Vet ikke hvor mye det sier deg, men Opplever faktisk til min store fortvilelse at vekten faktisk fortsatt går nedover. Veide 67 kg i dag tidlig, og så lite som 66 kg etter treninga i dag. Rart dette, for etter min oppfatning spiser jeg som en hest.. Dytter og dytter i meg, men vekta står i beste fall på stedet hvil. Har nå drukket en liter h-melk, 2 dl fløte, 2 dl lettmelk, 3 dl eplejuice (100%) og spist en bauget, en pizza, en banan, 200g grønnsaker og 2 egg i ren panikk. Dette BØR hjelpe Pijus: Ja, prøver å være bevist på å ikke få i meg for mye karbohydrater. Dessuten er det bar godt med litt ekstra kjøtt og grønnsaker Lenke til kommentar
Knife Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Og et tips, dette kan variere fra person til person, ikke drikk mye! Jeg hadde min tid med 6-8 liter væske om dagen. Nå har jeg nyre problemer. Spis så clean som mulig, altså ingen pizza, ingen bauget. 0.33l h-melk (190kcal) 2 egg (2egg = 90g kokte, 140kcal) 2ss tran (20g fett? Sier at det er 10ml i hver skje, altså 10g, 180kcal) 2dl juice (80kcal) Totalt: 590kcal Lunch (fordelt jevnt utover skoledagen): 6 knekkebrød med ost og pålegg (vi sier at hver knekebrød er 50-100kcal, altså blir det 300-600kcal.) 2-3 frukter (eple,pære, klementin, banan) (40g karb.. 160kcal) ca 300g blanding av gulrøtter og kålrabi (...) Totalt: 460kcal Lunch2 (i forbindelse med trening): Proteinshake (35g protein, 140kcal) Neve nøtter, rosiner, eller 0.5l h-melk (...) Rester fra forrige lunch Totalt: 140kcal - nøtter/melk Kvelds: 0.5l h-melk (330kcal) 1dl fløte (362kcal, kremfløte) ~100g nøtter (500-600kcal) Totalt: 1192kcal Ikke rart du ikke går opp i vekt, det er ca 2500-3000kcal. Du trener mye så du skulle ha vært på rundt 4000-5000kcal.. + 300kcal i overskudd.. Lenke til kommentar
DoubleF Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Wow. Spis MER!. Nå er du i kcal underskud. Det betyr at du ikke klarer å legge på deg, og evnt går ned i vekt. Som Pijus sa. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Dæven, viste ikke jeg fikk i meg så lite energi? Føler jeg spiser som en hest.. Angående bauget og pizza, så spiser jeg det egentlig aldri. Sist gang må vel ha vært før nyttår Hm.. får vel bare spise mer da! Noen forslag til grei mat med litt energi i? Gulrøtter og knekkebrød får vel ikke opp energiinntaket så mye i grunn.. Og det er jo begrenset hvor mye melk man kan drikke. Mye, mye mer egg kanskje? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Mange som føler det ja. Iallefall de skinnene som sier at "Jeg kan spise hva som helst uten å gå opp i vekt!" men sannheten er at de spiser bare 2-3 måltider om dagen. Ellers hadde de ikke vært skinny. Helmelk (660kcal per liter, drikk 4 liter hvis nødvendig. Men da anbefales det å ikke drikke så veldig mye utover dagen), egg er ikke spesielt kaloririkt (160kcal per 2egg), fløte, oljer, masse smør, majoness på eggene. FETT OG FETT Endret 20. januar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Mer helmelk skal bli. Smaker jo ikke så aller verst heller da Hvordan blir det med nøtter, er det greit og spise røstede nøtter med salt på, eller er den typen fett som er tilsatt der fy fy? Er det noe hold i utrykket om at man kan få for mye tran, eller kan jeg dytte i meg noen spiseskjeer ekstra? Og olje ja, det hadde jeg helt glemt Lenke til kommentar
Knife Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Nøtter er forsåvidt kaloririkt. Proteine er ikke de beste men men.. Unngå salt. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Okkidokki. Føler bare at det blir litt vel mye meieriprodukter når jeg allerede drikker tett opp mot en liter melk om dagen, noen dl med fløte, mye ost, og godt med smør. Et så enspora kosthold kan umulig være bra? Edit: Hvor dårlig er proteinet i nøtter? Takker for svar btw. Setter pris på hva dere har å komme med Endret 20. januar 2010 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Bra innlegg, Pijus! Forøvrig må jeg pirke litt, ved å si at det ikke er bare å dytte i seg alt som er heller. Ha hele tiden i bakhodet konsekvenser av hva du dytter i deg, ved siden av det å ta hensyn til treningen. F. eks. så er det viktig å ta hensyn til hva slags type fett du får i deg i de forskjellige måltidene. Edit: Så ikke siste innlegget ditt, Bjarnemann. Nja, altså.. som nevnt, så er det viktig å vurdere alt en matrett inneholder, være seg om den er flytende eller fast. Ting som er bra for trening og bygging av muskler er ikke nødvendigvis bra for alt det andre i kroppen. Prøv å variere kostholdet litt mer. Har du prøvd havregryn, diverse frokostblandinger (all-bran, havrefras osv) eller noe i den duren? Endret 20. januar 2010 av Goldshoten Lenke til kommentar
Knife Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Okkidokki. Føler bare at det blir litt vel mye meieriprodukter når jeg allerede drikker tett opp mot en liter melk om dagen, noen dl med fløte, mye ost, og godt med smør. Et så enspora kosthold kan umulig være bra? Edit: Hvor dårlig er proteinet i nøtter? Takker for svar btw. Setter pris på hva dere har å komme med La oss si at det er en proteintabell fra 0-10 Der 10 er den beste og 0 ikke bra. 10; egg og melk (melk er på vippen mellom 9 og 10) 5; nøtter Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Bra innlegg, Pijus! Forøvrig må jeg pirke litt, ved å si at det ikke er bare å dytte i seg alt som er heller. Ha hele tiden i bakhodet konsekvenser av hva du dytter i deg, ved siden av det å ta hensyn til treningen. F. eks. så er det viktig å ta hensyn til hva slags type fett du får i deg i de forskjellige måltidene. Edit: Så ikke siste innlegget ditt, Bjarnemann. Nja, altså.. som nevnt, så er det viktig å vurdere alt en matrett inneholder, være seg om den er flytende eller fast. Ting som er bra for trening og bygging av muskler er ikke nødvendigvis bra for alt det andre i kroppen. Prøv å variere kostholdet litt mer. Har du prøvd havregryn, diverse frokostblandinger (all-bran, havrefras osv) eller noe i den duren? Har prøvd diverse forkostblandinger, men har egentlig bestemt meg for å holde meg unna dem. De fleste er altfor usunne, og de som ikke er det smaker tørket papp. Men tenker jeg putter inn en brødskive eller noe til frokosten, så det blir litt mer karbohydrater å brenne på når jeg trener. Har hatt noen treninger i det siste der hele kroppen har vært tung, og jeg har vært trøtt og uopplagt. Mistenker at det har vært pga for lite karbohydrater(?). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå