osse-mon waits for alice Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hvor er de prinsipielle forskjellene på å forby røyking av nikotin og røyking av marihuana? Ingen! Personlig frihet er veldig subjektivt! "Jeg vil gjerne slå kona, men loven forbyr meg dette og inskrenker min personlige frihet" Om man ikke liker valgene staten tar på dine vegne, så får man engasjere seg i politikken for å endre systemet Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Å forby alkohol og sterkere rusmidler er jo ikke prinsipielt værre enn å forby tobakk og alkohol. Jeg tenker jo selv "å nei, det er mitt eget valg om jeg vil røyke eller ikke!" sånn umiddelbart når jeg ser sånne forslag, men jeg stiller ingen spørsmålstegn ved forbudet på heroin f.eks. Så jeg tror ikke egentlig vi må pløye ny moralsk grunn for å forby tobakk. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Hvor er de prinsipielle forskjellene på å forby røyking av nikotin og røyking av marihuana? Ingen! Marihuana bør helle ikke forbys. Ser du ikke forskjellen på å røyke marihuana (fredelig atferd) og å banke kona (initiering av tvang)? Skal alle ha frihet, må man totalforby røyking. Du skiller ikke mellom positiv og negativ frihet. Liberalister vil ha negativ frihet (frihet fra tvang og vold), mens sosialister vil ha positiv frihet (frihet til å bestemme over andres liv). Endret 19. januar 2010 av Rothbard Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Argumentet med at jeg "vil gjøre som jeg vil på egen eiendom" er bortkastet; du kan ikke slå, voldta, drepe, stjele, svindle eller forgifte andre, uansett hvor mye du eier eiendommen du er på Selvsagt ikke, det er vold mot andre mennesker og derfor ikke akseptabelt. Om du vil utføre vold mot deg selv, så synes jeg at du burde ha lov til det. Jeg er på ingen måte noen DLFer, men akkurat på det punktet er jeg enig med DLFere. Hva jeg gjør i mitt hjem, så lenge jeg ikke skader andre, så er det ingen som har noe med det - det er nå min mening. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) asdf Endret 25. januar 2010 av Raudridder Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg er på ingen måte noen DLFer, men akkurat på det punktet er jeg enig med DLFere. Jeg synes nå det virker som du er enig med dem i det meste. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Dette spørsmålet er for meg litt vanskelig. På den ene siden er det opptil enhver person å avgjøre selv hva man ønsker å gjøre mot seg selv. Men på den andre siden så har jo faktisk røykeloven vist seg å fungere adskilig bra. Derfor vet jeg egentlig ikke hvor jeg står i denne saken.. Jeg er jo selvfølgelig for legalisering av cannabis. Men tobakk er jeg mye mer imot, selv om jeg røyker (er på vei til å slutte om dagen). Vanskelig spørsmål. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg er for røykeloven, da røyking på offentlig sted skader andre enn røykeren selv, da passiv røyking bevist har en negativ effekt. Nå kan man da trekke dette litt lenger og se på barn av røykere, burde det være forbudt for voksne som har barn, å røyke i sitt eget hjem, da man må kunne regne det å utsette sine barn for passiv røyking er å utøve vold mot disse barna. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 NikkiYoichi: Ja, selv om det er kontroversielt så synes jeg faktisk at det er alvorlig galt å utsette barn for passiv røykning. Jeg er også helt og holdent for røykeloven. Dog ser ikke noen grunn til at alkohol ikke kan nytes fritt i det offentlige rom. Jeg synes innskrenkingen på hva man gjør av fredelige ting i egne hjem er ganske latterlig. Hvorfor skal man opphøye seg selv til moralist og beste slik over andres liv? Så lenge det ikke har noe med deg eller andre å gjøre kan de ikke få holde på? Om de nå absolutt vil røyke tobakk, hasj eller heroin. Som vi alle vet er det eneste kriminalisering gir oss et robust kriminelt miljø med en god inntekt. Vi har allerede alt for mange ting kriminalisert. Skal vi gi de kriminelle enda flere lettjente penger. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Hvor er de prinsipielle forskjellene på å forby røyking av nikotin og røyking av marihuana? Ingen! Personlig frihet er veldig subjektivt! "Jeg vil gjerne slå kona, men loven forbyr meg dette og inskrenker min personlige frihet" Om man ikke liker valgene staten tar på dine vegne, så får man engasjere seg i politikken for å endre systemet Som tidligere sagt er ikke problemet røyk, mat, akohol eller narkotika. Det jeg derimot har STORE problemer med er at en gjeng tilfeldige politkere, som jeg engang ikke liker til å begynne med, skal bestemme hva jeg har lov til å foreta meg. I et ideelt samfunn skulle det vært opp til hver enkelt hva som var riktig og galt, så lenge det ikke påvirket andre. MAO kardemommeloven. Hva staten har av utgifter/inntekter på oss som personer er ting som ikke burde ha betydning. Da bør man gjøre det slik: Hvis du gjør x får du ikke y gode. Enkelt og greit, gjør som du vil. Flytter snart til helvette inn i bushen en eller annen plass og nekter å benytte offentlige goder, samt gir klar beskjed om at futen blir skutt på døren. Mange maktsyke totalitære politkere ute å går. Lenke til kommentar
Glutexo Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det blir vanskelig å forby røyk når det blir så mye smugling. Jeg har lest at staten tener på røykere, så det de bør gjøre er å oppfordre folk til å røyke, men samtidig gjøre så alle som vil slippe slipper unna røyken. Det blir vanskelig å forby, men man kan redusere det. Røyking bør være forbudt i eigen og andres heim dersom det er noen som ikke syns det er greit, barn eller dyr til stede. Røyking bør også bli forbudt på togstasjoner, bussholdeplasser og andre steder. Det bør i hvert fall bli forbudt på gågater, mye av poenget med disse er at man skal slippe forurensning. Det bør kanske bli forbudt når en kjører bil også, og sikkert andre steder. Men om man forbyr det blir det smugling og andre dumme ting. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 på den andre siden så har jo faktisk røykeloven vist seg å fungere adskilig bra. Hvordan da, mener du? Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Liberalister er mot offfentlige steder. Dog ser ikke noen grunn til at alkohol ikke kan nytes fritt i det offentlige rom. Det er det neste på programmet til sosialistene. Først skal tobakk totalforbys. Deretter skal sjenketidene bli strengere og alkoholavgiften høyere, og sakte men sikkert skal også alkohol forbys. Smuglere og andre kriminelle gnir seg i hendene. Røyking bør være forbudt i eigen og andres heim dersom det er noen som ikke syns det er greit, barn eller dyr til stede. Sosialistene bør passe sine egne problemer, og ikke stikke nesa si i hva andre gjør i sitt eget hjem. Røyking bør også bli forbudt på togstasjoner, bussholdeplasser og andre steder. Nei, disse bør i stedet privatiseres, så får eierne bestemme hva de vil tillate og ikke. Det bør i hvert fall bli forbudt på gågater, mye av poenget med disse er at man skal slippe forurensning. Gater bør også privatiseres. Endret 19. januar 2010 av Rothbard Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 på den andre siden så har jo faktisk røykeloven vist seg å fungere adskilig bra. Hvordan da, mener du? I form av at færre begynner å røyke og at inneluften på offentlige steder har blitt mye bedre. Selv har jeg vært røyker i store deler av mitt liv, jeg røykte også da røykeloven kom og jeg må med hånden på hjertet si at jeg var glad til, at den loven kom. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Om ett par århundrer kan man lese i historiebøkene om hvor dumme folk var på denne tiden, at vi faktisk betalte penger for å skade oss selv. Kanskje er ett totalforbud langt å gå men det er nok dit vi er på vei.... heldigvis! Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 færre begynner å røyke Å holde folk friske er ikke en oppgave for statens, men for individet. inneluften på offentlige steder har blitt mye bedre. Ikke en oppgave for staten, men for eieren. Personlig tjener jeg på røykeloven, da jeg hater røyk, men jeg hater røykeloven enda mer. Folk må ha lov til å åpne et utested hvor røyk er tillatt, dersom de ønsker det. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Nasciboy: Eller kanskje vi skjønner at noen synes det er greit med risiko for demselv for å gjøre ting de liker? Noen synes det er greit at alkohol og usunna mat er farlig, men ønsker alikavel å innta det. Noen synes det er greit at hasj har enkelte risikoer, men synes rusen er verdt det. Noen vet at fallskjermhopping er farlig, men liker alikavel adrenalinkicket. Skal vi bli et kjedelig autoritært samfunn hvor det er fy og gjøre noe som er risikabelt og hvor vi skal kaste alle som gjør ting vi ikke liker i fengsel? Å holde folk friske er ikke en oppgave for statens, men for individet. Så lenge staten betaler for folks helse så er det da ikke rart at staten ønsker en frisk befolkning. Om staten burde betale for folks helse er en annen diskusjon og off topic. La oss forholde oss til den virkerlige verden. Endret 19. januar 2010 av Pivotal Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Om ett par århundrer kan man lese i historiebøkene om hvor dumme folk var på denne tiden, at vi faktisk betalte penger for å skade oss selv. Kanskje er ett totalforbud langt å gå men det er nok dit vi er på vei.... heldigvis! Naziboy, det er mye du kan forby dersom det er tilstrekkelig at det er farlig. Liberalister ønsker kun å forby vold og tvang. Men dessverre tror staten at den er mora vår, og at det er dens oppgave å beskytte folk mot seg selv. I dag har jo ikke ungene lov til å klatre i trær engang i barnehagen. Endret 19. januar 2010 av Rothbard Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Naziboy, det er mye du kan forby dersom det er tilstrekkelig at det er farlig. Liberalister ønsker kun å forby vold og tvang. Men dessverre tror staten at den er mora vår, og at det er dens oppgave å beskytte folk mot seg selv. I dag har jo ikke ungene lov til å klatre i trær engang i barnehagen. Wow, skikkelig ordspill med nicket mitt +1 for den... du er kul assa. Når man ser hvor mange som røyker trenger vi vel også den beskyttelsen... Endret 19. januar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Så lenge staten betaler for folks helse så er det da ikke rart at staten ønsker en frisk befolkning. Å betale for folks helse er ikke en oppgave for staten, men for individer. For å spre risikoen kan man kjøpe helseforsikring. I et fritt marked ville dette ikke kostet mye, siden folk ville tatt mer ansvar for egen helse. Når man ser hvor mange som røyker trenger vi vel også den beskyttelsen... Så du ser på politikere som übersunne overmennesker? Si meg, hvem har mest interesse av at du holder deg frist - deg selv eller politikerne? Mennesker som dette skal altså passe på helsa di? Endret 19. januar 2010 av Rothbard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå