Gå til innhold

Vil totalforby røyking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_smoking#Risk_level

"The US Surgeon General, in his 2006 report, estimated that living or working in a place where smoking is permitted increases the non-smokers' risk of developing heart disease by 25–30% and lung cancer by 20–30%."

Du kan jo se igjennom de 136 referansene til artikkelen på wikipedia og se om du fortsatt tror at det er som å røyke 5 sigaretter.

Red.: Dette er ekstra interessant faktisk ...

While there is scientific agreement regarding the existence of a link between passive smoking and heart disease, the magnitude of the increased risk remains debated by a minority of epidemiologists.[82] For example, John Bailar, of the University of Chicago, found it "hard to understand how environmental tobacco smoke, which is far more dilute than actively inhaled smoke, could have an effect that is such a large fraction of the added risk of coronary heart disease among active smokers.".[83] One proposed explanation is that secondhand smoke is not simply a diluted version of "mainstream" smoke, but has a different composition with more toxic substances per gram of total particulate matter.[82] The more toxic makeup of secondhand smoke was first recognized in the tobacco industry's own research, though it never published its findings.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Tåpelig forslag. Dog bør det gjøres noe, fordi røyking er fortsatt populært blant ungdommer og det er som regel der det starter for de fleste. Selv om det er 18års grense er det ikke noe stort problem for en 14 åring å skaffe. Det er et stort problem.

Lenke til kommentar
Tåpelig forslag. Dog bør det gjøres noe, fordi røyking er fortsatt populært blant ungdommer og det er som regel der det starter for de fleste. Selv om det er 18års grense er det ikke noe stort problem for en 14 åring å skaffe. Det er et stort problem.

Kanskje en bra ting hadde vært å totalforby røyking for alle under 18 for det er vel ikke forbudt å røyke men kun å kjøpe hvis man er under 18, slik har ihvertfall jeg forstått det.

Trolig ikke like mange som hadde røykt hvis de hadde risikert å møte på et politipatrulie som kunne bøtelegge de under 18 som røyker... noen tusenlapper svir hardt.

Etter man har fylt 18 er nok "det er kult å røyke" holdningen borte hos de fleste.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kanskje en bra ting hadde vært å totalforby røyking for alle under 18 for det er vel ikke forbudt å røyke men kun å kjøpe hvis man er under 18, slik har ihvertfall jeg forstått det.

Trolig ikke like mange som hadde røykt hvis de hadde risikert å møte på et politipatrulie som kunne bøtelegge de under 18 som røyker... noen tusenlapper svir hardt.

Etter man har fylt 18 er nok "det er kult å røyke" holdningen borte hos de fleste.

Vel, ikke noen dum ide. Det er uansett ulovlig å kjøpe til mindreårige men et totalforbud ville jo gitt politiet mulighet til å bøtelegge mindreårige som røyker. Det ville nok hatt en preventiv effekt. Om politet hadde hatt ressurser da....

Lenke til kommentar
Røyk så mye dere vil... men vi må fikse på helsesystemet slik at alle andre ikke-røykere slipper å betale helsekostnadene deres!

Enig! Og hvordan gjør vi det? Jo, vi privatiserer helsevesenet og legger ned velferdsstaten!

Stemmer fordi da vil ikke bare røykere måtte betale for sine helseproblemer selv... også alle andre som utsetter seg for diverse må re-tenke sin aktiviteter.

Lenke til kommentar
I tillegg unngår man å straffe måtehold. Alkoholprisene i Norge er latterlig høye.

For å få til alt dette, må man selvfølgelig stemme DLF.

Billigere alkohol, billigere bensin, billigere biler, færre avgifter, ut med svartingene. "Hurra". Flotte argumenter blant naive VGS-elever.

Lenke til kommentar

Hva er naivt, og hvorfor?

Jeg tror også du misforsto litt. Argumentet er ikke "billigere alkohol", men individuell frihet under ansvar. Det er deg selv - og ikke Kristin Halvorsen - som eier kroppen din. Det er derfor du som skal ha råderett over den, og ingen andre.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Hva er naivt, og hvorfor?

Jeg tror også du misforsto litt. Argumentet er ikke "billigere alkohol", men individuell frihet under ansvar. Det er deg selv - og ikke Kristin Halvorsen - som eier kroppen din. Det er derfor du som skal ha råderett over den, og ingen andre.

Jeg vet ikke med deg, men JEG nekter kjæresten min å gjøre ting med hennes kropp som skader henne.

Ikke fordi jeg ikke respekterer hennes frihet, men fordi jeg er glad i henne og ikke vil at hun skal pådra seg lidelse som i tur skader meg som bryr seg om henne.

Selv om røykere velger å ta den første røyken selv, og ikke makter å slutte selv fordi de er avhengig av det sterkeste tillatte avhengighetsskapende stoffet som finnes i landet, så skader både det, passiv røyking samt røyking under svangerskapet ikke bare den røykende fysisk, men også den røykendes pårørende.

Når min beste venn sin mor fikk KOLS grunnet røyking, så sliter hun med hverdagen.

MEN det gjør også de pårørende.

Hadde hun visst at hun kom til å få KOLS ville hun aldri begynt.

Hadde ikke tobakk inneholdt nikotin ville hun aldri fortsatt: Tobakk er som en brødskorpe i et fengsel uten mat, man konsumerer ikke den fordi den er god, men fordi man føler man må (for å overleve).

Det er slik avhengighet fungerer også: Det er en ukontrollerbar instinktiv trang til å konsumere en vare som inneholder dette stoffet: Først når man er kvitt avhengigheten kan man ta et objektivt standpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...