Gå til innhold

Trenger en kreativ sjel (eller hundre)


Anbefalte innlegg

Typen og jeg bor sammen i ett stort hus. Her bor også kompisen (la oss kalle han A) til typen. Han er en spesiell sjel. Både typen og jeg mistet kattene våres i sommer. A og jeg gikk til anskaffelse av to kattunger som er søsken. Vi har alle blitt glad i dem. Nå venter typen og jeg en baby til sommeren, så da må A ut av huset. Han vil ta med katten sin, men så kommer problemet:

 

A har ingen ansvarsfølelse. Han glemmer alltid å gi dem mat. Tror faktisk jeg er den eneste som har gitt dem mat og vann siden vi fikk dem. Kattene er inne da det er masse trafikk utenfor (sånn vi mista de to andre kattene), og han leker aldri med dem. Eneste han gjør er å kose katten sin mot hans vilje. Katten må klore han for at han skal slippe han ned. Men mot typen og meg er kattene verdens mest kosete katter. A er ikke interessert i ansvaret det er å ha en katt, men vil ha en katt som han kan gjøre det han vil mot, og når han vil. Kan jo nevne at han dusjer katten ofte, kun fordi det er moro!?! :( Katten kommer ikke til å få det godt der de evnt måtte finne på å flytte. Og siden kattene er søsken, og innekatter så har dem kun hverandre.

 

Så, hvordan skal jeg få overtalt han til å la katten hans være her? Jeg er villig til å betale for katten opptil noen tusen (i verstefall).. Men er det noen som har noen tips til hva jeg kan si, evnt gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trusler om bruk av lovverk er vel kanskje ikke veien å gå her da. Ikke med en gang, ihvertfall - vi lever ikke i USA.

 

Så:

 

Trådstarter beskriver A som en "spesiell" type. Betyr dette at man ikke kan appellere med at lodottene tross alt er søsken, i sammenheng med en realitetsorientering om hva som skal til for å ivareta et dyr - forpliktelser (i forhold til feks ferier etc), kostnader til mat, tømming av sandkasse, børsting, kloklipping, ormekurer (hvis de er ute en sjelden gang) etc. Less på med alt arbeidet som må til, gjerne i form av en daglig oppgaveliste, så kanskje A konkluderer med at han ikke gidder å ta med seg katten.

 

Når trådstarter sier at A behandler katten skjødesløst/dårlig og kun etter eget forgodtbefinnende (med et beskrevet ubehag for katten) bør trådstarter gjøre alt i sin makt for å beholde begge. Mennesker med svekket empati overfor dyr har som regel større issues å slite med, og vil ikke kunne utvikle et godt dyrehold sånn over natta.

 

NB: Kun mine subjektive innspill basert på den informasjonen trådstarter ga i første post.

Lenke til kommentar
Trusler om bruk av lovverk er vel kanskje ikke veien å gå her da. Ikke med en gang, ihvertfall - vi lever ikke i USA.

 

Så:

 

Trådstarter beskriver A som en "spesiell" type. Betyr dette at man ikke kan appellere med at lodottene tross alt er søsken, i sammenheng med en realitetsorientering om hva som skal til for å ivareta et dyr - forpliktelser (i forhold til feks ferier etc), kostnader til mat, tømming av sandkasse, børsting, kloklipping, ormekurer (hvis de er ute en sjelden gang) etc. Less på med alt arbeidet som må til, gjerne i form av en daglig oppgaveliste, så kanskje A konkluderer med at han ikke gidder å ta med seg katten.

 

Når trådstarter sier at A behandler katten skjødesløst/dårlig og kun etter eget forgodtbefinnende (med et beskrevet ubehag for katten) bør trådstarter gjøre alt i sin makt for å beholde begge. Mennesker med svekket empati overfor dyr har som regel større issues å slite med, og vil ikke kunne utvikle et godt dyrehold sånn over natta.

 

NB: Kun mine subjektive innspill basert på den informasjonen trådstarter ga i første post.

 

 

 

Det er vel mer en prinsippsak at han vil ha med seg katten sin, dessverre. Og denne karen er sta. Det er kanskje en ide å la han få ta de oppgavene i en stund fremover, så kan det jo tenkes (tviler, men er lov til å håpe) at han ikke gidder. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

1: Prate med idioten, og fortelle han hvor landet ligger.

2: Samme som over, bare at du får med deg gubben din.

 

3: Prøve å få idioten til å mene at han egentlig ikke bør ha katt.

(Alle teite, barnslige, og dumme forslag her):

-- a: Gni katteavføring på hans sengetøy, og/eller eiendeler. ("Ojsann katten bææsja visst på rommet ditt!") hehe

-- b: Rive og raspe opp litt; bøker, klær, o.s.v. "Klor" opp med ei saks.

-- c: Vask sengetøyet og klærne hans med et sterkt parfymert og billig vaskemiddel, gjerne med et jalle-merke fra Europris. Og legg i tillegg ifra deg gammelt, skittent, og vått tøy i senga hans for å skape mest mulig midd. ("Du er nok blitt allergisk mot katt!") (Denne blir litt bob-bob.., men men).

 

--- Pass på at du ikke blir avslørt!

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Han virker som en ekstremt sær type.

Du har fått tips om å henvise til dyrevernsloven, få han til å ikke like katter og snakke med ham.

Alle er gode tips.

 

La han ta ansvaret litt ja, plukke opp bæsj o.l.

Så kan han se hvor gøy det er. Ikke hjelp ham med noe som har med kattene å gjøre!

Så, hvis han fortsatt ikke tar seg av dem, så sier du at du kan anmelde ham for dyremishandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...