EspenFe Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei. Trener fast tre dager i uken, uten proteinshake. Etter trening spiser jeg som regel to bananer og drikker ett rått egg. Til middag spiser jeg ofte fisk, kjøtt og kylling. Er det VIRKELIG nødvendig med proteinshake? Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det er ikke nødvendig hvis du får i deg nok proteiner på en annen måte. Proteinshake er bare en veldig lett måte å få i seg proteiner etter trening på. Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kommer vel an på hvilket resultat du er ute etter. Personlig synes jeg ikke det. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Rått egg er rett og slett farlig og har ingen fordeler. Proteinshake er ikke nødvendig som i liv og død men det er absolutt anbefalt etter trening for å så spise en middag når du kommer hjem igjen. Det finnes tusenvis av studier som backer opp det, her er en av dem. En til, 30min vindu. Protein i seg selv. Merk at det gjelder på bulk/opp i vekt. På deff er det enda mer viktig om man vil beholde muskelmassen. Egentlig gjør det ikke så mye for x gram protein må du ha den dagen uansett og dropper du etter trening blir det bare mer i de andre måltidene.(+ at du mister effekten ved å droppe etter trening) Som skrevet over, det må ikke være shake, melk går også, tunfisk. Shake er bare lettere. Endret 18. januar 2010 av War Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Spørs jo helt hvilket mål du har. Om målet er å bygge muskler så er det helt _kritisk_ å få i seg 20 gram protein etter trening eller mer for maksimal proteinsyntese. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Minst 20g, tar selv en 50-60g protein etter trening, og har oppnådd en god effekt etter jeg begynte med det for ca. et halvt år siden. Endret 18. januar 2010 av Eksentron Lenke til kommentar
War Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det lønner seg å kutte den shaken i 2, så tar du resten til et måltid som ikke har så mye protein. Burde være ca 2gram pr kg fettfri masse pr dag . Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det vet jeg (2-2.5gram per kg på bulk), og etter det jeg har lest/erfart skal man ha 30 til 50 gram innen en halvtime etter treningen for best resultat. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Quote fra Fagerlis H&F C-A ...Selv om studier viser en maksimal effekt på proteinsyntese i muskulatur med bare 20g protein, så antyder flere forskere at hos hardt trenende utøvere vil det også være nødvendig med aminosyrer for å støtte beinbygning, ledd, bindevev, hormoner, enzymer og immunforsvar. Når et høyt inntak av protein ikke er skadelig, og flere ting peker mot et høyere proteinbehov, så kan vi bruke ”føre var” prinsippet og tillate oss mer protein. Som Layne Norton viste i sin presentasjon (se referanselisten), basert på både eksisterende og egen forskning, ser man en såkalt refraktorisk respons når aminosyrenivåene holdes høye over lengre tid. Dette betyr at aminosyreresponsen blir hemmet hvis man spiser for ofte og for mye protein. Det er imidlertid mulig å motvirke denne refraktoriske responsen ved å innta en hurtig proteinkilde eller rene aminosyrer (spesielt leucine) MELLOM måltider, det virker altså som musklene er følsomme ikke bare for absolutte nivåer men også endring i nivåene av aminosyrer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå