mroystein Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei Jeg har en ekstern harddisk (My book 500gb). Denne er formatert til NTFS. Jeg har lyst å dele harddisken opp i en NTFS del og en FAT32 del. Jeg har lest meg til at dette går ann. På harddisken ligger det 300gb med filer. Jeg kunne tenke meg å gjøre om de resterende 200gb til FAT32 format. Er det mulig og formatere den ubrukte 200gb plassen til FAT32, uten at hele harddisken blir reformatert? Det virker som en veldig stor jobb og måtte flytte alt fra harddisken, for så å reformatere og legge tilbake. Er dette mulig? Eller har dere noen tips eller triks for å gjøre jobben lettere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ja, det er mulig. Hvordan det kan gjøres avhenger av hvilken Windows versjon du har. XP har ikke innebygd de mulighetene som Vista og Win7. Først må partisjonen 'krympes' til 300 GB. SÅ lager du en ny partisjon i det utildelte området, og formaterer den. Men Windows vil ikke partisjonere den til FAT32, til det trengs et eksternt program. GParted kan gjøre alt dette. Det er en Linux CD. Lenke til kommentar
mroystein Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Takk for svar. Det skal prøves! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå