insanity1976 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) SymNAS Har du en symbian s60 telefon med WiFi, så har du sikkert ønsket deg muligheten til å koble denne opp til hjemmenettverket. Det er akkurat det SymNAS fra Telexy Networks gjør. Det at denne funksjonen ikke er innebygget i alle mobiler med WiFi er noe underlig, men det har kanskje noe med segmentering av mobilmarkedet å gjøre. SymNAS er, som navnet indikerer, et lite program som gjør telefoner med WiFi og symbian s60 om til NAS (Network-Attached Storage). Programvaren kan lastes ned på Telexy sine hjemmesider www.telexy.com , og installeres på samme måte som all annen software. Det første som må gjøres etter installasjonen er å velge et navn som identifiserer mobilen i nettverket. Etter dette er det må man lage en network jack. Fyll inn navnet på domenet eller workgroupen du ønsker å knytte deg til. Da er det bare å koble til. Du kan selvfølgelig lage flere network jacks tilpasset individuelle netverk. Simsalabim og du er tilkoblet,helt uten kabler, ekstra software, minnekort leser, eller blå-tann. Overføring kan nå skje ved hjelp av ditt favoritt filbehandlingsprogram. Mitt favoritt program. Total Commander: Explorer: Du kan også velge hva du vil dele fra telefonen, hvem som skal ha tilgang, og lese/skrive rettigheter. Musikk og bilder kan streames direkte fra telefonen, og du kan fremdeles bruke telefonen som vanlig. Jeg brukte winamp til musikken og windows slideshow til bildene. Dette fungerer bra uten tegn til hakking eller andre problemer. Jeg hadde litt mer problemer med å streame video. Både VLC og Nokias egen mp4 player ble prøvd, men jeg opplevde at videoene hakket og humpet avgårde. Usikker på hva dette skyldes i skrivende stund, men jeg skal bruke litt tid på problemet, og se om jeg finner ut av det. Her er et screenshot av nettverksaktiviteten på telefonen under video stream. Ser ikke helt bra ut dette. Det eneste negative jeg har å si om symNAS er at den koster ca 160 kr. Men etter noen dagers bruk ble jeg klar over at jeg ikke kunne klare meg uten. Såvidt jeg vet finnes det ikke noe alternativ til dette programmet for symbian-brukere, men gi for all del beskjed under hvis du har / kjenner til tilsvarende software. Er du lei av kabler og programvare for å få overført filer mellom PC og mobil, bør du prøve dette programmet. Det har dessuten støtte for symbian touch panel. En full liste over kompatible enheter og annen informasjon finner du på Telexys hjemmesider http://www.telexy.com/Products/ProductInfo.aspx . Her kan du også laste ned en demoversjon (14 dagers fri bruk). Testen ble utført med en nokia 5800 XM 8GB, netgear WGR614 V9, og HP Pavillion zd8000 WinXP pro SP3. Endret 28. januar 2010 av insanity1976 Lenke til kommentar
Martin Bergvill Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hei Dette var virkelig en perle av en programvare. Det gjør sitt til at backup blir gjort en hel del lettere. Må nok kjøpe dette jeg også. Litt smågreier her. Prøvde å bruke Teracopy her til å kopiere mapper fra NAS til pc. Fikk flere filer som den ikke klarte å lese. Brukte jeg vanlig copy så gikk det bra. VLC er vanligvis ikke noe særlig å bruke til å streame ting. Har ikke testet noe særlig her om hvordan det fungerer hos meg. Men Windows Media Player med K lite codec pack skal også testes her for å se om VLC eller Windows Media Player funker best. Takk for tipset. Mvh Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Noe lingnede enkelte N-telefoner til nokia har, noe som heter hjemmenettverk. Hvor du kobler deg opp til det trådløse nettverket og inn på pc`en og henter over det du vil ha av filer. Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Så ut som et meget godt program det ja. Kan man også gå inn på hva enn PCene deler? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Litt off topic. Hvilket tema har du (download link?)? Lenke til kommentar
Martin Bergvill Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Noe lingnede enkelte N-telefoner til nokia har, noe som heter hjemmenettverk. Hvor du kobler deg opp til det trådløse nettverket og inn på pc`en og henter over det du vil ha av filer. Hei Nokia E75 har det den også. Har aldri skjønt noe av det. Har ikke googlet meg til noe svar. Denne saken var veldig enkel å sette opp. Har mappet opp E driven på mobilen nå og tar backup av ting der til serveren som også er mappet opp. Veldig greit. Sleit med å få mobildisken på wifi nettverket på jobb. Det har med at når jeg åpner en internett browser på mobilen så åpner den først en innlogg side. For så å vise den siden du vil ha. Har prøvd å logge inn og ha browsern i bakgrunnen for så å connecte med SymNAS. Men har ikke fått det til å fungere ennå. Prøver igjen imorgen. Mvh Lenke til kommentar
Martin Bergvill Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Så ut som et meget godt program det ja. Kan man også gå inn på hva enn PCene deler? Hei Nei det kan du ikke. Men har du Nokia og Ovi Files kjørende på pc'en du vil ha tilgang til så har du tilgang til diskene. Kjører du Ovi Files på flere pc'er så har du tilgang til alle diskene (uten at jeg har prøvd å kjøre på flere maskiner) Mvh Lenke til kommentar
toreddy Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Genialt program! Hilsen Toreddy;-) Lenke til kommentar
insanity1976 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Så ut som et meget godt program det ja. Kan man også gå inn på hva enn PCene deler? Nei. Dette er "passiv" deling fra mobiltelefonens side. Med SymNC har du muligheten til å utforske det som måtte være delt i et nettverk. Dette er en mer omfattende programpakke fra samme leverandør. Jeg holder på med en test av denne pakken også, men vet ikke når jeg får gjort den ferdig enda. :-) Lenke til kommentar
insanity1976 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Hei Dette var virkelig en perle av en programvare. Det gjør sitt til at backup blir gjort en hel del lettere. Må nok kjøpe dette jeg også. Litt smågreier her. Prøvde å bruke Teracopy her til å kopiere mapper fra NAS til pc. Fikk flere filer som den ikke klarte å lese. Brukte jeg vanlig copy så gikk det bra. VLC er vanligvis ikke noe særlig å bruke til å streame ting. Har ikke testet noe særlig her om hvordan det fungerer hos meg. Men Windows Media Player med K lite codec pack skal også testes her for å se om VLC eller Windows Media Player funker best. Takk for tipset. Mvh Post gjerne resultatet av hva du kommer frem til her. Har ikke hatt tid selv til å forske så mye på dette siste dagene. Lenke til kommentar
insanity1976 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Litt off topic. Hvilket tema har du (download link?)? Hei. Temaet du ser i testen er Greenland V2 av Kimi. Et bra tema til min 5800. Kan lastes gratis ned her. Lenke til kommentar
insanity1976 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Genialt program! Hilsen Toreddy;-) Genialt program, programert genialt. Nå kan du få nokiaen din inn i TC....... Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 jeg ville vurdert hele symnc-pakken hvis jeg skulle brukt penger på det. rdp fra mobil er jo helt genialt. Lenke til kommentar
Martin Bergvill Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 jeg ville vurdert hele symnc-pakken hvis jeg skulle brukt penger på det. rdp fra mobil er jo helt genialt. Hei Vurderte hva jeg trengte. Det jeg så for meg var på et enklere vis ta backup av valgte mapper på mobilen til serveren som står på hele tiden. Da var SymNAS tingen. Da kjører jeg http://www.handybackup.net/?adwords&gc...CFU833godTCnPzQ Handy Backup og synker (dog uten å slette på serversiden) filene fra mappet mobildisk til mappet serverdisk. Da har jeg en kopi av ting hvis jeg skulle ha slettet filene eller de på annet vis blir borte. RDP fungerer kun på 5th edition og det finnes bla Teamviewer for å fjernstyre mellom pc og pc som er gratis. Har ikke behov å gjøre det via mobilen. Når det gjelder VPN så har jeg ikke behov for dette. Det jeg mangler er en programvare som kjører på mobilen (Nokia E75) som tar backup av valgte mapper til en annen mappe på mobilen. Ved å sette igang Handy Backup før jeg sovner så har jeg alltid en backup av valgte mapper på serveren da. Men vært greit å hatt en lokal S60 versjon for å alltid kunne ha en backup av valgte mapper på minnekortet også. Kan aksessere serveren og alle filer på den via Nokia Ovi files saken. Det er gratis og fungerer helt ypperlig. Har tilgang til alle filer fra hvilken som helst pc også samt 10gb anytime file storage sak også. Så kan godt være du trenger hele pakken. Men SymNAS sammen med alt annet jeg har gjør sitt til at jeg er fornøyd. Selv om jeg mangler et backupprogram som kjører på mobilen. Kan ikke finne noe der ute som gjør det. Har du tips så si ifra. Mvh Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Litt off topic. Hvilket tema har du (download link?)? Hei. Temaet du ser i testen er Greenland V2 av Kimi. Et bra tema til min 5800. Kan lastes gratis ned her. Takk, laster ned nå Lenke til kommentar
Kriff Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei. Flott artikkel, men jeg føler at den blir litt ødelagt av orddelingsfeil som sniker seg inn i det som ellers er bra skrevet. Ord som filbehandlingsprogram, lese-/skriverettigheter, nettverksaktivitet og demoversjon skrives i ett ord, ikke to. I tillegg skal man bruke bindestrek på uttrykk som består av ett egennavn, som f.eks. Symbian-bruker. Jeg håper du ikke tar kritikken ille opp. Vanligvis kommenterer jeg ikke slike feil, men når artikkelen er såpass bra skrevet i utgangspunktet, er det fint at alt er på plass. :-) Lenke til kommentar
insanity1976 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Hei. Flott artikkel, men jeg føler at den blir litt ødelagt av orddelingsfeil som sniker seg inn i det som ellers er bra skrevet. Ord som filbehandlingsprogram, lese-/skriverettigheter, nettverksaktivitet og demoversjon skrives i ett ord, ikke to. I tillegg skal man bruke bindestrek på uttrykk som består av ett egennavn, som f.eks. Symbian-bruker. Jeg håper du ikke tar kritikken ille opp. Vanligvis kommenterer jeg ikke slike feil, men når artikkelen er såpass bra skrevet i utgangspunktet, er det fint at alt er på plass. :-) Bare bra at du retter på meg. Jeg hadde ingen ide om at amobil skulle legge denne testen ut på siden sin. Skal redigere testen litt og se om det blir bedre. ;-) Lenke til kommentar
-M- Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Noe lingnede enkelte N-telefoner til nokia har, noe som heter hjemmenettverk. Hvor du kobler deg opp til det trådløse nettverket og inn på pc`en og henter over det du vil ha av filer. Hvordan funker dette? Har hittil søkt på Nokia og "hjemmenettverk" uten å bli særlig klokkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå