Gå til innhold

Kjører denne Crysis o.l på high?

Anbefalte innlegg

Mer en 4 GiB har ingen hensikt i en gamer PC. Du kan her spare 400 kr.

Ikke helt enig med den uttalelsen , det finnes allerede spill som støtter mer en 3Gb og tar man også i betrakning OS så vil man ofte få mer flyt med en gang man har litt ekstra minne.

Jeg oppgraderte fra 4Gb i 2009 og merker ytelseforskjellen mellom 4Gb og 8Gb i form av at ofte brukte spill starter opp langt raskere (superfetching) en del spiller benytter seg langt mindre av harddisken i midten av spillet etc.

Å begrense minnemengden til 4Gb når det koster såpass lite blir kanksje litt dumt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herlig komplisert, med andre ord. Da får jeg revurdere hele "kjøre 5770 i CF"-planen min...!

Så gjaldt det å finne riktig minne. :roll:

Det UD4 kortet jeg linket har 2 x16 spor. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt et 5870 for prisen til 2x5770 og hatt muligheten til å kjøpt et nytt 5870 på et senere tidspunkt.

Eller, dersom man er på budsjett, ett 5850 som jo er veldig overklokkingsvennlige.

Lenke til kommentar
Herlig komplisert, med andre ord. Da får jeg revurdere hele "kjøre 5770 i CF"-planen min...!

Så gjaldt det å finne riktig minne. :roll:

Det UD4 kortet jeg linket har 2 x16 spor. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt et 5870 for prisen til 2x5770 og hatt muligheten til å kjøpt et nytt 5870 på et senere tidspunkt.

Feil - UD4 har x8 i CF, spor 1 har x16, spor to har x8 - CF kan da kun kjøres med hastigheten til det tregeste sporet. HD 5850 og HD 5870 i CF vil medføre en klar reduksjon i ytelse kontra kort med x16 CF.

Hvorfor er det da slik. Jo det skyldes "standarddesignet" fra Intel når det gjelder PCIe kanaler i P55 brikkesettet. Standard har brikkesettet bare en PCIe x16 kanal, og den deles da på de kort som har mer enn et PCIe x16 spor. Kort som skal ha PCIe x16 CF trenger separat brikke for en ekstra PCIe x16 kanal, noe som løfter prisen.

@Malvado:

Tester er særdeles klare på at det ikke er særlig ytelsegevinst i å øke fra 4 GiB når det gjelder spill. Så vidt jeg vet er det heller ikke mange spill som ennå som ikke er begrenset av at de er 32 bit (3 GiB). Nesten 1 000 kr ekstra er heller ikke såpass lite etter min mening, faktisk er det på det nivået at jeg klart vil vurdere SSD, oppgradere skjermkort etc - i like stor grad som å gå fra 4 - 8 GiB.

Lenke til kommentar
Nesten 1 000 kr ekstra er heller ikke såpass lite etter min mening, faktisk er det på det nivået at jeg klart vil vurdere SSD, oppgradere skjermkort etc - i like stor grad som å gå fra 4 - 8 GiB.

+1

Forresten bolson, du ser ut til en som har peiling på hardware. Jeg har et gammelt (utdatert powercolor radeon 4850) skjermkort som er ca 3 år gammelt nå. Har hørt diverse steder at det kommer ny gen skjermkort i mars i år. Jeg hadde tenkt å bytte dette skjermkortet til et 5770 ettersom jeg ikke spiller såå mye. Budsjettet var/er rundt 1200-1500 - vil det da være bedre å vente til mars og kjøpe noe nyere til samme pris, eller dette til en enda lavere pris?

-wamp

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...