Sovesofa Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 å fly jagerfly er ikke en vanlig ting Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Du skjønner ikke Bytex, jeg får ikke bare plutselig et "anfall". For at astmaen skal komme må det være noe jeg reagerer på, og da får jeg ikke et anfall, da blir det sakte tyngre å puste for meg, men det blir aldri vanskelig nok til at jeg ikke kan utføre vanelige ting med kroppen min. Jeg har en medisin jeg tar hver dag, og jeg klarer kanskje å ungå å ta denne medisinen senere hvis ting blir bedre. Men med denne medisinen uteblir astma fullstendig. Forsvaret har rett og slett ikke råd til å ta slike sjanser. Du skal kunne håndtere og overeleve enhver situasjon du kan havne opp i, og styrter du jagerflyet bak fiendes linjer for å ta et eksempel nytter det ikke å være avhengig av medisiner for å fungere. Jeg prøvde å søke da jeg hadde perfekt syn, men var 185cm, noe som diskvalifiserte meg pgr av at jeg var for høy, så kravene er hva man kan kalle ekstreme. Astma er helt klart en sykdom som diskvalifiserer deg som jagerflypilot, uansett hvor godt medisinene dine fungerer, og jeg tviler også sterkt på at det hjelper å si man er blitt kvitt det. Som mange andre nevner er det slik at de kan velge og vrake i søknader, og da blir alltid de uten noen svakheter prioritert. Endret 22. januar 2010 av archongamer Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Kravene er absolutte. Selv om du skulle vært kvitt problemene innen du skal inn, er det lite sannsynelig at de plukker deg ut. Astma er det alltid en liten sjans for at kommer igjen. Om denne sjansen er i promille vil de heller velge en som aldri har slitt med det. Når man i tillegg tenker over hvor mange "perfekte" som ikke blir plukket ut, så blir sjansen desverre liten. Men det er bare å søke. Du har ikke så mye å tape på det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Ja for all del, ingen som sier du ikke kan prøve. Bare søk og se Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Synt4xx: Uansett hvordan du reagerer på astmaen; du har astma. Det betyr at forsvaret ikke er villige til å bruke 20 millioner på å utdanne deg til pilot. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Ja, forstår hva dere sier og jeg aksepterer at mulighetene mine for å komme inn er små, jeg kommer dog alikevel til å prøve. Men det er ennå ingen som har svart på spørsmålet mitt om å bli flypersonell på noen av "de større fuglene" som penny kaller det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Du blir ikke militær pilot med astma. Sivilt vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg så du spurte om dine muligheter som helikopterpilot tidligere i tråden. I forvaret vil du med stor sikkerhet ikke komme inn, men kan hende de er litt snillere med krava i det sivile. Det finnes vel 3 større (?) sivile helikopterskoler her i Norge, hvor European Helicopter Center (torp) er den største. Her kan du ta det meste av helikoptersertfikater. Den store ulempen er selvfølgelig at du må betale alt selv. Hvordan det er med de helsemessige kravene vet jeg ikke sikkert, men mulig du finner noe på hjemmesiden deres her. Du er i lufta som helipilot og Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Takk for tipsene downhill virker interessant, skal se om jeg finner noe opm helse kravene nå. Men det er enda ingen som har svart på om de vet noe om kravene til å være personell på de større flyene, er det noen som vet dette? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Takk for tipsene downhill virker interessant, skal se om jeg finner noe opm helse kravene nå. Men det er enda ingen som har svart på om de vet noe om kravene til å være personell på de større flyene, er det noen som vet dette? Så vith jeg vet så er det de samme helse kravene for personell på fly som ikke er piloter. Kravene kalles for A3, men jeg vet ikke detaljer om hva som inngår i de kravene. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Er vel ikke så veldig strenge krav for piloter generelt. Så lenge du har nok av cash kan du garantert bli pilot. Men det ikke snakk om små summer altså. Uansett: Alt innenfor forsvaret kan du nok bare glemme. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Cash er det lite av, ser at det koster omlag 550 K kroner for å utdanne seg som helikopter pilot på EHC, dette er ikke allverdens forhold til andre litt avanserte utdanelser. Men å pilot utdanelse har altså de samme kravene som personell? Endret 22. januar 2010 av Synt4xx Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Forsvaret = gratis Privat = dyrt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Cash er det lite av, ser at det koster omlag 550 K kroner for å utdanne seg som helikopter pilot i forsvaret, dette er ikke allverdens forhold til andre litt avanserte utdanelser. Men å pilot utdanelse har altså de samme kravene som personell? I forsvaret får du lønn under utdanningen. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Unnskyld, mente selfølgelig på EHC Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Takk for tipsene downhill virker interessant, skal se om jeg finner noe opm helse kravene nå. Men det er enda ingen som har svart på om de vet noe om kravene til å være personell på de større flyene, er det noen som vet dette? Sjekk ut sidene til FMI Nederst finner du et pdf dokument som beskriver de medisinske kravene. Under kapittel 3 finner du seleksjonskrav. Kravene er de samme for alle kategorier luftpersonell dvs flygere på alle flytyper og personell som tjenestegjør på dem. Dette dokumentet gjelder dog kun for militært personell. Så sivile piloter har andre regler. Ikke meninga å være negativ, men med astma har du nok en dårlig sak. Hilsen en militær pilot... Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Takk for svar stringfellow, dette dokumentet hjalp mye. Greit å få svar fra offesielle kilder slik at jeg ikke er i tvil. Har du noen erfaringer selv btw? hvordan er det, har du vært på noen oppdrag i utlandet osv? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Er vel sånn at de skal ha kremen av folk til å styre de 100 millioners jagerflyene sine, så da må du være "perfekt" for å få lov å prøve engang. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Mhm, tror det er blitt gjort klart nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå