Synt4xx Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hei, har sett litt på mulighetene mine for å utdanne meg som jagerfly pilot i forsvaret, og det er noe som er spesielt aktuelt for meg. Men jeg vet at det også stilles veldig høye krav til å bli jagerfly pilot og lurer derfor på om helsen min er god nok. Jeg har astma, dette er ikke noe som plager meg normalt, jeg har medisiner mot det som jet tar hver dag når jeg står opp slik at jeg ikke kjenner det i det hele tatt utover dagen, og jeg vil kanskje ha klart å bli kvitt det innen jeg er klar til å gå i forsvaret. Det jeg lurer på er om astma kan hindre meg i å ta denne utdannelsen. Bortsett fra at jeg har astma har jeg ingen ting jeg vet om, som skulle kunne hindre meg. Synet mitt er perfekt, og formen er fin. Har sjekket styrke kravene for å komme inn, og jeg ligger allerede godt over kravene. Takk på forhånd Endret 22. januar 2010 av Jarmo Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 syn må være 100%.. jeg hadde 98,5% og da kunne jeg bare glemme det Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Jeg har astma, dette er ikke noe som plager meg normalt, jeg har medisiner mot det som jet tar hver dag når jeg står opp slik at jeg ikke kjenner det i det hele tatt utover dagen, og jeg vil kanskje ha klart å bli kvitt det innen jeg er klar til å gå i forsvaret. Det jeg lurer på er om astma kan hindre meg i å ta denne utdannelsen. Tviler veldig sterkt på at du får utdanne deg. Jeg har aldri hørt om noen som har astma i papirene sine og som får fly jagerfly for forsvaret. Du har en risiko ved deg og en sykdom som jeg er ganske sikker på er diskvalifiserende. Hvorfor ta inn en med astma når de kan ta inn en som ikke har det? Skjønner Vi snakker tross alt om ekstreme forhold, og litt av poenget er vel at man skal kunne klare seg i noen døgn uten hjelp fra noen medisiner overhode. Man skal være et ekstremt menneske uten et snev av medisinske behov eller mangler. Noen kan sikkert bekrefte nærmere mine påstander. Endret 19. januar 2010 av Mantoius Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Ganske sikker på at du ikke blir tatt opp til flygerutdanning med Astma. Faktisk så er det ikke sikkert at du kan komme inn på en Befalsskole heller, desverre. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 astma er jo noe som kan gjør deg ikke tjenestedyktig (mulig det bare er i fredstid). Men tviler sterkt på at de tar deg inn som jagerpilot. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Ok, skjønner. Men hvis jeg skulle klare å kvitte meg med denne jævelskapen innen jeg skal i militæret, ville jeg da kunne bli tatt opp, eller vil de se at jeg har hatt det og nekte meg på grunn av det? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hvis du får legeerklæring på at du har blitt kvitt det, at det på ingen måte kan komme tilbake. Eller at det kan øddelegge på noen som helst måte. Så er det mulig at de tar deg inn. Men sjansen er fortsatt liten. De velger heller en som aldri har hatt, enn en som har hatt det. Hvis du skjønner. Og det er få som blir jagerfly pilot av de som søker.... Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Ja jeg vet det er vanskelig, men dette er noe jeg virkelig vil. Har aldri hatt noen spesiell interesse for å noen yrker før jeg ble intressert i jagerfly noen måneder siden. Det er bare noe med det som fasinerer meg grenseløst. Men uansett kommer jeg til å søke å gjøre det jeg kan for å komme meg inn, men hvis jeg ikke kommer meg inn, er det noe lignende det går an å drive med? Har hørt at hvis du ikke kommer inn, setter forsvaret deg opp til å prøve noe lignende, noen som vet hva dette er. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 hva med hundefører? Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Ikke akkurat det jeg ser etter, vil helst være i lufta. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Navigatør er det aller nærmeste, men såvidt jeg vet er det noe man blir ved å feile litt på Bardufoss, og for å overhode komme til uttaksflyving på Bardufoss må man ha tilfredsstilt helsekravene for pilot. LBSK har linje for "besetningsmedlem", som er betegnelse på folkene baki alle større jernfugler. Blir mye glaning i dataskjerm, enten man er sonaroperatør på Orion eller kanskje sambandssabotør i EK-flyene. Muuuuuligens det også kan lede deg til tjeneste som skytter på helikoptrene som gjør grisete ting mot Taliban. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Navigatør er det aller nærmeste, men såvidt jeg vet er det noe man blir ved å feile litt på Bardufoss, og for å overhode komme til uttaksflyving på Bardufoss må man ha tilfredsstilt helsekravene for pilot. LBSK har linje for "besetningsmedlem", som er betegnelse på folkene baki alle større jernfugler. Blir mye glaning i dataskjerm, enten man er sonaroperatør på Orion eller kanskje sambandssabotør i EK-flyene. Muuuuuligens det også kan lede deg til tjeneste som skytter på helikoptrene som gjør grisete ting mot Taliban. Alle de du nevner her har samme krav til medisinsk helse som flyger så det går ikke. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Tja, flyvere må tilfredsstille A1, evt. A2, besetningsmedlem trenger kun A3. Forskjellene er imidlertid primært syn, rygg og vekt, så det hjelper ikke astmatikeren. Astma er forøvrig ikke spesifikt nevnt i kravene, men hvis det går under det samme som allergi er medisinering etter 12 års alder diskvalifiserende. Lenke til kommentar
Spreeky Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Hva med de som har allergi da? Jeg klarer meg helt uten medisiner. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Så det du sier penny, er at hvis jeg har gått på medisiner etter at jeg var tolv, kan jeg ikke få noen av jobbene på de store flyene? Er det samme krav for å fly helikopter btw? Endret 20. januar 2010 av Synt4xx Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Det er samme krav uansett flytype. Og du kan ikke velge fra starten av at du skal fly jagerfly, dette kommer senere. Etter opptak blir du sendt til Bardufoss, her har man flere måneder med uttaksflygning og etter at de har silt ut de som er dårligst så blir det bestemt hvem som kommer videre til de forskjellige flytypene(helikopter defineres også som en flytype). Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Helikopter er altså uaktuelt? Er pesonnel på fly også uaktuelt? Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Helikopter er altså uaktuelt? Er pesonnel på fly også uaktuelt? Dersom du kunne flydd helikopter så kunne du også i teorien flydd jagerfly. Du må gjennom de samme testene og bestå alle testene uansett hva du skal fly. Flytype blir bestemt ut på et senere tidspunkt og vil derfor ikke ha noe å si. Jeg ville tatt en telefon til forsvaret på 03003 og forhørt deg litt om hvilken muligheter du har der. Det er tross alt de som vet dette best Jeg har allergi mot støv og husmidd, men jeg har aldri hentet ut noe som helst form for medisin siden jeg var 11 år. Dette var en nesespray som jeg hentet ut fordi legen ba meg om det. Jeg testet den noen ganger, men merket ingen forskjell. Var verken tett i nesen før eller etter. Jeg har aldri hatt plager med noe som helst og merker ikke noe som helst. Akkurat her er det litt støvete, men jeg merker ingenting. Legen sa i sin tid at jeg kunne bli litt tett i nesen, men jeg har ikke merket noe som helst. Eneste jeg kan nyse litt dersom jeg f.eks ligger oppi hybelkaniner med nesen, men det tror jeg de fleste gjør :!: Tviler på det jeg har er diskvalifiserende. Kan ikke se at det har noe som helst av betydning. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Problemet er at du KAN få anfall plutselig, selv om det er kanskje 1% sjans for at det skjer, ever, så tar de heller noen som ikke har astma (og dem er det sikkert flust av som søker). Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Du skjønner ikke Bytex, jeg får ikke bare plutselig et "anfall". For at astmaen skal komme må det være noe jeg reagerer på, og da får jeg ikke et anfall, da blir det sakte tyngre å puste for meg, men det blir aldri vanskelig nok til at jeg ikke kan utføre vanelige ting med kroppen min. Jeg har en medisin jeg tar hver dag, og jeg klarer kanskje å ungå å ta denne medisinen senere hvis ting blir bedre. Men med denne medisinen uteblir astma fullstendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå