Gå til innhold

Intel basert spillmaskin rundt 6k, kontroller oppsett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter å leker med ideen om å kjøpe meg ny stasjonær PC vil ha rundt 6k til disposisjon, og har lyst på en Intel maskin. Fikk satt sammen en pakke her som jeg syns ble overraskende bra til den prisen :) Alle priser fra Amentio.

 

RAM: Kingston 4gb 1600Mhz 9-9-9-27 - 851,-

MB: Asus P7P55-M - 900,-

CPU: Intel I5 750 2.66Ghz - 1535,-

PSU: Chieftec 650W modulær - 662,-

Kabinett Antec Three Hundred - 422,-

GPU: XFX Radeon HD 4890 1GB - 1424,-

HDD: Western Digital Greenpower 500gb 32m cache - 361,-

ODD: LG DVDRW 22x - 169,-

 

Totalpris 6323,-

 

Hadde vært fint med tilbakemelding på hva folk syns om dette, eventuelt tips til forbedringer/endringer :) Blir hovedsaklig brukt til spilling, da jeg har Mac til bilderedigering, film og mesteparten av surfing etc. Vurderer å gå for 6gb minne, men syns det kommer litt høyt i pris da, allerede 6300, og jeg har ikke med skjerm eller OS..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tillater meg selv å bumpe litt her.. Bytter nok ut skjermkortet her med 5770 pga DX11, og enkel mulighet til crossfire i fremtiden. Minnet er det litt frem og tilbake på.

 

Mens kabinett og PSU ser jeg meg om etter en (ennå) rimeligere løsning, gjerne kombinert. Kikket litt rundt, men finner ingen kabinetter med innebygget strømforsyning som støtter crossfire.. Har regnet meg frem til at jeg ikke trenger mer enn 400-450W PSU, selv med crossfire.

Lenke til kommentar

Grei rigg egentlig, men det er galt å kalle det en spillemaskin, riggen er overhode ikke optimalisert for spill, den er optimalisert for videoredigering , tung encoding. Så det er ikke en gamer rigg. Men en ok allroundrigg med greie spille egenskaper.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger, skal ta med meg det med disken, da det var noe jeg ikke visste :)

 

Når det gjelder innlegget fra Osse, skjønner ikke hva du mener med at dette ikke er gamer-basert, okey det er et svakt skjermkort, men samtidig gir det en enkel oppgradering (ved neste lønn?) til crossfire, som jeg har lest skal gi veldig god ytelse for pengene. Om du har gode råd til hvordan det kan forbedres tas det selvfølgelig åpent imot. Som nevnt tidligere er altså crossfire en del av planen. Men jeg har et litt stramt budsjett..

 

Har sett det er en del AMD baserte oppsett rundt om her på forumet de siste ukene, samtidig stusser jeg litt på dette da i alle fall de fleste av testene jeg har lest peker mot Intel systemer når det gjelder 'bang for the buck' i alle fall i denne prisklassen.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Dette er en rigg optimalisert for gaming med gode allroundegenskaper også, til kr 6300,-

 

Den er ca 15-30% rasker i alle spill en ditt oppsett avhenging av oppløsning og spill, samt den har støtte for direct x11.

 

Radeon 5850

4 gb DDR3 - 1333

Samsung F3 500gb

Artic cooling 550w psu

Antec 300 kabinett

LG dvd brenner

AMD ph II 955 3,2 ghz

Gigabyte 770 hk, med usb 3.0 og sata 6

 

Totalt kr 6258,-

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for god tilbakemelding, vil nevne det jeg trakk frem i forrige innlegg om at I5-750 anbefales av mange foran 965/955 fra AMD. Verdt å ta med at jeg har litt forkjærlighet for Intel, basert på egne erfaringer. Anyway så ville jeg begrunne det jeg sa..

Kilde

A former flagship of AMD's Phenom II family, the Phenom II X4 955 BE has been relegated to second place status by the newer Phenom II X4 965 BE model. However, it's hard to recommend the Phenom II X4 965 for a new build when it is priced so closely to the superior Core i5-750.

 

Hurtigendring: Såvidt meg kjent støtter gigabyte hovedkortet jeg sier jeg bytter til 2 PCIe på 8x, og ikke 4x (som Asusen jeg linket til i første post)

 

Endring til, jeg hadde visst ikke nevnt det :p Men har altså "byttet" ut Asus hovedkortet med Gigabyte sitt i samme klasse :)

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Cpu tester gir ikke grunnlag for å si hvordan de fungerer i spill på gamersettinger. Jeg regner med du ønsker best mulig grafikkvalitet ?

 

En veklegger altid skjermkort først i en gameroptimalisert rigg, deretter velger en cpu.

 

Og i de 3 tester som til nå er ute på nettet så slår phenom II både i5 750, i7 920/940 i de fleste spill på gamersettinger, om enn marginalt begge veier.

Lenke til kommentar

Ehm, hele testen/anbefalningen hos tomshardware handler om CPU til gaming..

 

Anyway, godt argument med at man alltid velger GPU først, mener fortsatt derimot at 5770 i crossfire på 8x er et godt alternativ. Nå blir det hovedsaklig min kjennskap og favorisering av Intel som driver meg til et billigere skjermkort, og dyrere CPU i første omgang.

 

Men ja, maskinen blir nok kun brukt til gaming, har som sagt andre maskiner til andre oppgaver :)

Lenke til kommentar

i5 750 er bedre en phii 965 til videoredigering, encoding, men la oss nå ta spill, og ikke ta mine ord for dette, les tester.

 

Legion Hardware PHII 965 vs I7 med radeon 5970

Guru3d, phenom II 965 vs I7-940 med radeon 5870

Så går vi til PHII 965 mot i7-750 og ikke engang i Far-Cry som er kjent for å være Intel optimalisert greier I5-750 å dra flere frames ut av radeon 5850 Link

 

Rent bord for PHII 965

 

11 marginale seiere for AMD mot intel

2 uavgjort

4 marginale tap

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Vel jeg takker nok en gang for et svært godt innspill Osse :) Fine tester du linker til, blir naturligvis ikke helt rett pga i7 har blitt brukt til sammenligning gjerne, men fortsatt.

 

While the Phenom II X4 matched the Core i7 in Crysis Warhead, the only games where it failed was Company of Heroes Opposing Fronts, Left 4 Dead 2 and Batman Arkham Asylum. The Phenom II X4 was noticeably slower in these games, making the Core i7 the better choice here. Still, for the most part we found the Phenom II X4 to be every bit as good as the Core i7 processors when gaming with the new Radeon HD 5970.

 

Gaming then -- as this article has shown, the new Radeon HD 5870 is of course as beast and as such we now finally move onto a stage where the GPU requires faster processors. The Phenom II X4 965BE is definitely good enough to power up such a stallion of a GPU, but as the Core i7 series proves, it can be done better. Up-to say, a Radeon HD 4890 or GeForce GTX 285, you'll hardly notice a difference processor wise. But the new high-end generation GPUs or multi-GPU solutions do like faster processors, and as you have been able to see, the Core i7 does outclass the Phenom II X4 965BE.

 

Jeg henger derimot veldig med deg på at GPU må komme høyere på min prioriteringsliste, og skal ikke se bort ifra at mitt endelige oppsett ser veldig likt det du satte opp for meg :)

 

Tar også med denne sammenligningen for de som måtte være interessert, http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...p;limitstart=12

While the synthetic benchmark tests were inconclusive and favored the X4-965 or i5-750 depending on the suite, but gaming performance was definitive. The difference was minor, but a 2-3 FPS advantage for the AMD X4-965 over the i5-750 in every game we tested was enough to prove the point.

 

Så ja det heller faktisk mot AMD nå..

 

http://www.hardcoreware.net/amd-phenom-ii-...ition-review/4/

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Tallene når det gjelder gaming er i AMDs favør når det gjelder gaming, slik er det. Og ja i 4 spill tapte amd 965 mot i7-920 og 940 marginalt, men slo de marginalt i 7.

 

Men er du på jakt etter en tallknuser så er det i7/i5 som er best, men nok engang, er det en gamerigg, så er det i allefall inga tvil om at i denne prisklassen så er AMD overlegen. Av den enkle grunn at du kan velge et raskere skjermkort.

 

Jeg vil også kommenter guru 3d konklusjon, denne er basert på også de lavere oppløsninger, og ja ønsker du å spille på lave oppløsninger med dobbelt så mange frames som skjermen kan vise, greit nok, men en bygger da en gamerigg for å spille i 1920x1080 nå i dag.

 

Intresangt er det også at i7-940 på lavere oppløsninger banker phii 965, mens må gi tapt når vi kommer til 1920x1xxx, for det er det testen til guru sier.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...