Gå til innhold

Det gode og det onde

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er tråden blitt veldig mye kortere: Tema er ikke om vi kommer til himmelen eller til helvete, ei heller om kristne er bedre eller verre enn ateister, men sitat:

Til alle De ateistar (helst med evolusjonistisk tankegang, altså at menneske er ikkje meir enn repruduserande DNA) her på diskusjon.no:

Kva er rett og kva er gale?

Og kvifor er det rett eller gale?

Diskuter og tenk igjenom kvifor det er slik, ifølge den ateistiske tankegangen.

Vi har ørten hundre tråder her hvor dere kan diskutere Bibelen og tro generelt. Hold dere til tema her.

Geir :)

Lenke til kommentar
snip

Som jeg sa i den andre posten min (om du hadde lest hele) så skreiv jeg at:

Det gode og det onde er et resultat av samfunnet vi lever i, og vil derfor være irrelevant mtp om du er ateist, kristen eller noe annet.

Jeg påpekte også at den måten han rettet spørsmålet mot oss ateister på, insinuerer at vi er de som er på tynn is på dette området. Jeg skreiv da at dette stemmer ikke, siden den moral som vi har i dag ikke på noen måte er lik den moral som var et direkte resultat av kristendommen fra 1000-talelt og frem til et århundre siden. Dette er et argument på at samfunnet styrer helt og holdent et menneskets moral og syn på godt/ondt per dags dato.

Og at mennesket ikke er mer en reproduserende DNA stemmer helt. Man kan faktisk gå så langt å si at vi er en enorm kjemisk reaksjon, siden alle tanker og bevistheten vår er en elektrokjemisk prosess. DVS, fri vilje er en illusjon. Dersom vi kjente absolutt alle variablene i en hjerne vil vi kunne reprodusere tanken 100%. Om vi tar to 100% like individer, isolerer disse, og gir dem 100% lik stimuli, så vil de reagere identisk. Siden dette er praktisk umulig å oppnå kan man kalle disse variablene i stimuli for "fri vilje".

Dog ser jeg ikke hvorfor trådstarter mener dette er relevant?

Selv om man er dyr så har man jo en hjerne på lik linje med alle andre individer, kristen eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...