Gå til innhold

[Løst]Flaskehals i minnebrikker?

Anbefalte innlegg

Heisan!

Driver å oppdatere meg igjen etter noen fraværende år på markedet innen pc kjøp/bygging.

Er ute etter en rimelig bra gamer pc (stasjonær) til en ok pengelapp, men er villig til å spytte inn rundt ca 12000 maks. Det jeg tenkte på er innen AMD for å få dette komplett (etter som jeg forstår er Intel sine "high-end" interne komponenter meget rå, men også til råe priser).

Når jeg kjøper komponenter er det greit at alt burde være kompatibelt, og ser at mange hovedkort (spesiellt innen AMD) ikke støtter blant de raskeste minnebrikkene (eks der ett hovedkort støtter maks PC-10666 = 1333 MHz, mens en ønsker å invistere i PC-16000 = 2000MHz brikker, og det viser seg at en ikke får utnytte "originalt" mer 1333 MHz). Uten at jeg er inne på dette kan en jo overclocke å styre for at det jevner seg ut osv.

Ble mye skriv her, men spørsmålet kort å greit er: Hvis jeg kjøper "high end" produkter innen AMD og invisterer i f.eks 1333 MHz minnebrikker som hovedkortet støtter, vil brikkene bli en flaskehals i ytelsen totalt sett (i forhold til skjermkort/prosessor osv) ?

Burde jeg kjøpe større brikker og overclocke? Hva er smart å gjøre?

Takk :)

Mvh

Sten R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei - hastigheten på minnebrikker har minimalt å si for ytelse. Unntaket er om man klokker, da er det greitt med litt raskere brikker for at disse ikke skal være "stopperen" for klokking. Dette gjelder faktisk uansett hvilken plattform man satser på, og har vært en realitet i en lang rekke år. Det ble gjort noen tester for en del år siden, og da var forskjellen på DDR2 667 Mhz og 1066 Mhz, ca 0 - 4 % i reell ytelse. Dette gjelder i stor grad fremdeles.

Det er ellers feil at AMD ikke støtter mer enn 1333 Mhz, mange kort støtter også 1600 Mhz eller høyere.

Ellers har overklokking særdeles lite effekt på spillytelse. Pr dato er det primært GPU som er flaskehals, og et oppsett med X4 965 BE, i5 750 eller i7 920 ligger på 20 - 40 % belastning av CPU i de fleste spill.

Så kjøp med god samvittighet et OK 1333 Mhz 4 GiB sett til 800 - 900 kr. Til gamer legger man pengene i GPU.

Lenke til kommentar

Takk for svaret, da har jeg den biten ute av verden :)

Du har helt rett ang at AMD-hovedkort støtter raskere brikker enn 1333 MHz, var jeg som formulerte påstanden litt difust, registrerte at flertallet anntall hovedkort ikke støttet mer enn 1333 Mhz innen AMD, men dog skal jeg ikke gå på tynn is mtp at jeg ikke har sjekket ut alt for mange leverandører på det området enda.

Takk takk :)

Mvh

Sten R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...