Drunk_Panda Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Fant akkurat ut at passet går ut i morgen, neste tirsdag så skal jeg reise til utlandet, dette MÅ jeg få fikset før dette. En uke på å få nytt pass, PLEASE si det går... Lenke til kommentar
Kris Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Dra til politistasjonen og bestill et nytt Lenke til kommentar
Drunk_Panda Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 det vet jeg da at går, men problemet er fortsatt tiden... Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ring politiet. Det er noe som heter "nødpass" e.l. - det fikser de på flyplassen. Det koster en god del og passet er bare gyldig en kort periode. Ikke å anbefale, men må man så må man. Lenke til kommentar
Rambol Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Da vi bestillte oss pass informerte vi han i skranken om at vi skulle ut og reise om 10 dager. Passet lå i postkassa etter 2 dager, så kom deg til politiet og få ordnet dette så raskt som mulig. Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hvor går turen? Utlandet er stort og det er etter hvert en hel rekke land man kan besøke uten å ha gyldig pass. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Som andre sier, kom deg til politiet og skaff deg nytt. Tar ikke særlig mange dager å motta nytt pass vil jeg tro, i og med at januar/februar ikke er noe rushtid for folk som skal ha pass. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ikke lurt å sende pass som vanlig post. Og dere sparer en dag på å hente det hos politiet. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hvor går turen? Utlandet er stort og det er etter hvert en hel rekke land man kan besøke uten å ha gyldig pass. Både ja og nei. Du kan reise uten pass, men du må ha gyldig legitimason. Den eneste norske legitimasjonen som er gyldig i utlandet er - PASS. (nei, ikke førerkort heller) Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 I mange tilfeller er det anbefalt å ha pass med seg som gyldig legitimasjon, ja. Men det forandrer ikke det at det er et pågående hysteri og mange stresser med å skaffe seg pass uten at de egentlig trenger det. Skal man sjekke inn på hotell eller leie bil, stilles det gjerne krav til pass som legitimasjon. Også om man flyr med enkelte flyselskap. Hvis ikke, vil man nok klare seg greit mange steder uten pass. - Jeg har tidligere bodd i et EU-land i måneder før jeg oppdaget at min eneste legitimasjon, passet, var utgått på dato. Ikke noe problem, da jeg skaffet nytt pass før jeg skulle fly hjem. - I 09 var jeg 3 ukeslange opphold i Sverige. Uten å vise pass på tog, flyplass eller ved innsjekking på ulike hotell Selv om jeg stort sett alltid har passet med meg når jeg er ute og farter, har jeg ofte testet grensene litt i forsøk på å slippe å vise det frem. Mens jeg andre ganger bevisst heller bruker passet enn et ID-kort. Alt etter hvilket inntrykk man vil gi og hvilken service man ønsker. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 - I 09 var jeg 3 ukeslange opphold i Sverige. Uten å vise pass på tog, flyplass eller ved innsjekking på ulike hotellI Norden har vi lang tradisjon for passfrihet, Irland er derimot utenfor Schengen-området og du slipper hverken inn eller ut av det området uten pass. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Ikke lurt å sende pass som vanlig post. Og dere sparer en dag på å hente det hos politiet. Alle pass sendes som ordinær post fordi passet er godt sikret mot manipulering og forfalskning. Å sende pass som rekommandert post, ville koste NOK 19-20 millioner per år. Lenke til kommentar
Drunk_Panda Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Da var det ordnet, men dere som sier det går fortere å sende det i posten tar feil, hun damen jeg snakket med i skranken sa at det tok lengre tid hvis jeg skulle hente det hos de, siden passet da måtte innom deres interne postsystem eller noe i den duren... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Ikke lurt å sende pass som vanlig post. Og dere sparer en dag på å hente det hos politiet. Alle pass sendes som ordinær post fordi passet er godt sikret mot manipulering og forfalskning. Å sende pass som rekommandert post, ville koste NOK 19-20 millioner per år. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3024705.ece Vil gjerne høre en forklaring fra politiet på hvordan passet er beskyttet mot id-tyveri. 20 millioner i året er småpenger. Lenke til kommentar
Drunk_Panda Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Fikk forresten hentet passet i dag, det gikk da utrolig fort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå