Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installasjon av OS funker ikke :S

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en skole-pc og er derfor svært avhengig av at den funker, men nå har det seg slik at etter å ha prøvd ut Windows 7 på den og funnet ut at det ikke egnet seg noe særlig i skolesammenheng, så prøvde jeg og instalere xp utlimate. Men saken er den at under den første innstallasjonen så gikk noe galt. jeg vet ikke helt hva det var, men det har seg vertfall slik at når jeg nå starter pcen så får jeg valge mellom og starte Windos XP Ultimate, eller Recovery.

Velger jeg Windows XP, er det neste steget valget mellom og starte vanlig eller i forskjellige sikkerhetsmodus, men uansett hva jeg velger er det eneste som skjer at "XP-loadscreen'en" kommer opp i noen få sekunder før jeg blir angrepet at Blue screen of death.

Velger jeg recovery får jeg opp et valg der jeg først må skrive inn hvilken disk jeg øsnker. også må jeg velge å bruke forskjellige "repair-komandoer" som jeg ikke finner særlig stor hjelp i.

Pga. dette har jeg valgt og prøve å instalere xp på nytt. i og med at den instalasjonen som "ligger på disken" ikke er fullført, og bare fører til Blue screen.

Dette funker helt fint inntil xp-instalasjonen viser Finishing installasation. Da er det nemlig meningen at pcen resetter seg noen ganger i løpet av prosessen (dette gjør den selv) og når maskinen starter på nytt gjennoptar den ikke den kjørte installasjonen, men jeg får bare valget mellom og boote fra cd. Velger jeg dette alternativet starter hele instalasjons-prosessen på nytt. Velger jeg og ikke trykke noen tast går pcen videre og gir meg det samme alternativet som tidliger. Og starte Windows XP ultimate eller recovery, og begge alternativene fører samme vei som tidligere.

Håper jeg har gitt med tilstrekkelig med informasjon til at dere kan hjelpe meg, og jeg er selvfølgelig MEGET takknemelig for alle svar som kan komme til nytte:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er Windows XP Ultimate? er det en lovlig versjon, eller snakker du egentlig om Windows Vista Ultimate?

Det er en lagd versjon. Men typen OS har ikke noe å si. har prøvd med den cden med Windows 7 som jeg brukte tidligere, og samme problemet dukker opp da.

Lenke til kommentar
Hva slags feilkode får du?

Det rekker jeg ikke og få med meg. Pcen slår seg av såpass fort at det er umulig og se noe annet enn at skjermen "flasher" blått

Pass på at harddisken din står i "Compability", og ikke "AHCI" mode når du installerer xp

Hva er dette, og hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar

Helt tilstrekkelig informasjon er det likevel ikke. Problemet kan være i Windows XP installasjonsdisken du bruker. Hvis modifikasjonen har endret orginale Windowsfiler, så står du litt i fare for å ødelegge installasjonen.

Ut i fra det du skriver i din første post, så høres det ut som om du har kjørt Windows 7 på den, men ble ikke helt fornøyd med den.

Men når vi kommer til din andre post, så skrive du at den feiler på samme måte. Hva er fakta?

Ut i fra første post kan det høres ut som en korrupt Windows XP installasjons disk. Enten korrupt via modifikasjonene som ble gjort, eller på grunn av brenningen.

Men uansett, jeg klarer ikke å komme med et klart svar med den informasjonen.

Kanskje driveren til diskkontrolleren mangler slik at XP ikke får kjørt minisetupen skikkelig.

Kanskje PSUen er ustabil eller for svak.

Hvilken error kode fikk du på blåskjermen?

Har du kjørt en skikkelig minnetest og disktest?

Har du opplevd andre feil?

Hvis det fulgte med en recoverydisk til maskinen, ville jeg kjørt den. Hvis ikke, ville jeg forsøkt å fått tak i recoverydisken til maskinen (kanskje via noen medelever med samme maskin?)

Eller kan du kanskje prøve:

* Reset BIOS (CMOS)

* Oppdater BIOS til nyeste versjon

* Konfigurer BIOS hvis det er behov for noen endringer

* Start maskinen fra en orginal Windows installasjons CD

* Under installasjonen velger du clean install, og du sørger for at disken blir formatert under installasjonsprosessen. (ta backup først dersom det er nødvendig).

Kryss fingrene og håp på det beste.

Lenke til kommentar

Chr1steR sitt tips burde du prøve, det går på mangel av driver til diskkontrolleren som jeg nevnte.

Konfigurasjonen til dette finner du i BIOSen, men det varierer alt etter hvem som har produsert BIOSen hvor konfigurasjonen ligger.

Konfigurasjonen har med disk/diskkontrolleren å gjøre, så du finner den i en kategori som har med disk eller interne komponenter å gjøre tipper jeg. Fra før står den kanskje på AHCI, RAID eller noe lignende (tror det er en annen intel raid forkortelse som starter på I.. og). Du skal uansett forsøke å sette den til SATA/ATA/Compatibility Mode.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelpen. Pcen er nå oppe og går, og det som var løsningen i mitt tilfelle var dette med "sata-instillingene" i Biosen (Christer) i utgangspunktet Chr1steR sitt forslag, men da med god hjelp fra Grimmy på det selve praktiske :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...