brusher11 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei. Har lett rundt på nett om hvorvidt det er mulig å lage sine egne portable applikasjoner (programmer som kan installeres og kjøres fra en minnepinne). Har funnet mange oppskrifter, men ingen som ikke krever doktorgrad i IKT. Er det i det hele tatt mulig å lage disse selv og hvordan går jeg i så fall fram? Noen erfaringer? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det er ingen sak å lage portable applikasjoner, men hva er det du skal lage? All programmering krever kunnskap og erfaring, det er ikke noe en lærer over natta. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Vil tro det ikke er snakk om å programmere selv, men å få programmer f.eks lagrer ting som går i %appdata% til å kunne kjøre fra en minnepenn. Then again, vil tro dette ofte krever litt programmering. Ikke uten grunn at de fleste programmer som er modifisert til å kunne kjøre fra en minnepenn er åpen kildekode Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Veldig mange programmer kunne jo fint gjort dette også. Det er bare registernøkler og dll-referanser som hindrer dette. Dll-er kan en jo bare kopiere til .exe mappen, men registernøkler er litt verre og krever at programmet må endres. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Selv registernøkler burde vel i teorien kunne eksporteres, legges inn på en vertsmaskin og fjernes etter bruk med en finurlig batch-fil? Men her snakker vi kjip jobb! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jepp. Men jeg skjønner ikke at folk bruker registernøkler til slikt lenger. Det eneste registernøkler fører til, er at programmet ikke lenger kan flyttes fritt. Det finnes programmer som til og med bruker registernøkler for å finne ut hvor det er blitt installert, som er helt sinnsykt etter min mening. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Det finnes jo verktøy som kan gjøre dette for deg: http://www.digitalprank.org/top-5-tools-to...e-applications/ Noen ganger fungerer det, andre ikke. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jepp. Men jeg skjønner ikke at folk bruker registernøkler til slikt lenger. Det eneste registernøkler fører til, er at programmet ikke lenger kan flyttes fritt. Det finnes programmer som til og med bruker registernøkler for å finne ut hvor det er blitt installert, som er helt sinnsykt etter min mening. Er sikkert masse jeg ikke tenker på, men syns generelt registeret er litt overflødig. Hva lagres der som ikke kan lagres i konfigurasjonsfiler? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Registrering av dll-filer kan være kjekt, for eksempel hvis du installerer Office, så er det greit å kunne bruke Office DLL-er uten å vite hvor Office er installert, eller at Office legger DLL-ene i System32. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå