Gå til innhold

Ati Radeon Fra Multicom 350mhz RAMDAC????

erikstein

Anbefalte innlegg

Har dere som har fått kortet derifra sjekket hva slags ramdac dere har? da jeg sjekket i winxp så sto det 350mhz? er ikke det feil?

Nå skal det sies at jeg ikke fjerna den gamle nvidia driveren først...men det har vel ingenting å si? skal vel være 400mhz ramdac på RETAIL Ati? eller har jeg blitt lurt? :sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ati kjøper slike komponenter direkte fra underleverandører, slik som alle andre kortprodusenter gjør.

Retail-kortene er noe mer påkostet enn OEM og har fått en dyrere og RAMDAC, en RAMDAC er den komponenten som omformer det digitale signalet fra frame-bufferen til et analogt signal som går ut på vga-kontakten. Antall MHz setter grensen for hvor høy refresh og oppløsning den klarer å gi skjermen. Man trenger ikke 400MHz RAMDAC for å klare oppløsningene som en vanlig skjerm viser, men det viser seg at en RAMDAC med høy frekvens gjent over lager skarpere bilder enn en med lav.

Synes det er litt skummelt at ATI dytter selve produksjonen over på andre produsenter, de står fritt til selv å velge underleverandører slik at man risikerer å miste bildekvaliteten som ATI er kjent for :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-29 18:13, MailMan13 skrev:

Synes det er litt skummelt at ATI dytter selve produksjonen over på andre produsenter, de står fritt til selv å velge underleverandører slik at man risikerer å miste bildekvaliteten som ATI er kjent for :sad:

Synes det er spennende jeg. Håper at ATI skal bli en enda sterkere konkurent til nvidia nå.

Angående bildekvalitet så er det litt skummelt ja, vi får bare håpe at ATI stiller litt strengere krav til bildekvalitet enn det nvidia krever.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-29 18:13, MailMan13 skrev:

Ati kjøper slike komponenter direkte fra underleverandører, slik som alle andre kortprodusenter gjør.

Retail-kortene er noe mer påkostet enn OEM og har fått en dyrere og RAMDAC, en RAMDAC er den komponenten som omformer det digitale signalet fra frame-bufferen til et analogt signal som går ut på vga-kontakten. Antall MHz setter grensen for hvor høy refresh og oppløsning den klarer å gi skjermen. Man trenger ikke 400MHz RAMDAC for å klare oppløsningene som en vanlig skjerm viser, men det viser seg at en RAMDAC med høy frekvens gjent over lager skarpere bilder enn en med lav.

RAMDAC'en er med 99.9% sannsynlighet integrert på selve grafikk-prosessoren, slik det har vært på så og si alle kort de siste årene.

Lenke til kommentar

" RAMDAC'en er med 99.9% sannsynlighet integrert på selve grafikk-prosessoren, slik det har vært på så og si alle kort de siste årene. "

Hvor har du det fra?

Er det ikke nettopp det Bitboys OY skal gjøre med den nye XBA arkitekturen? (Du vet den waporware GPU'en som har blitt lovet så lenge)

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det, er eneste forskjellen på OEM og Retail (produsert av ATI), bios (kort med litt dårligere yield flashes sannsynligvis til OEM). Powerstrip pleier visst å vise 350mhz RAMDAC med ATI 8500, selv om den faktisk er 400mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...