Gå til innhold

Trenger litt tips til Gaming PC Under 20 000kr!

Anbefalte innlegg

@pcyn

Alt 1 er et dårlig gameroppsett, out off the box ok, men ikke optimalt, hvorfor, elendinge utbyggingsmuligheter med kun 4x4 mulighet for crossfire-

Alt 2 er noe bedre, her har du i allefall 8x8 crossfiremulighet. Men burde hadd 16x16

Og går du i trua at i5-750 er en bedre gamer cpu ??

tja skal skal du spille på lave setting så kanskje.

Men regner med du skal spille på maks grafikk. Med radeon 5850 taper i5-750 alt mot phII 965 når det gjelder gaming Link

Og konklusjonen er vel grei.

Synthetic benchmarks swayed back and forth between AMD and Intel, while Pro/ENGINEER 2001 CAD performance leaned heavy on the Core i5-750. This indicates that Intel offers a strong workstation processor, great for industrial applications. That's good news for the corporate environment, where engineering software will benefit. Enthusiasts aren't terribly worried about CAD/CAM performance, however. Video game frame rate performance unanimously favored the AMD Phenom II X4-965 processor series in each of the gaming tests we conducted, and the unlocked Black Edition feature allowed for a rediculously simple overclock from 3.4 to 4.2GHz using standard air cooling. In summary, the new 125W version of the AMD Phenom II X4 965 BE processor follows deep in the footsteps
Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Osse, Crossfire-støtte er kun en fordel hvis du skal bruke det, x8 pci-e burde holde til 58xx-serien. Her kan du se forskjellen mellom x8 og x16 pci-e her.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486110 - Dette kortet ville jeg satset på til i5-750 hvis jeg skulle hatt Crossfire.

I testene jeg har sett stiller AMD og Intel likt, Intel er marginalt bedre med Nvidia skjermkort og AMD marginalt bedre med ATI skjermkort. Forskjellene er så små at jeg ikke ville valgt cpu etter ytelsen, det er ikke kritisk om du får en halv fps mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Med 5870 i cf har brukere både her på forumet i den store amd radeon 5xxx serien konstatert opp til 18% ytelsetap blant annet i crossfire, mellom 1366 og 1156 plattforemen med cf av 5870. Dette er også veriferisert av andre forumbrukere på andre fora. Du finner sikkert posten i tråden der om du leser gjennom den.

Når det gjelder nvida kort så er det en liten morsom sak, i7-920 gjør det dårlig med blant annet gtx 280, er lenge siden men mener faktisk at i7-920 tapte på opp mot 11% på gamersettinger mot phii 955, var en pussig sak det, kanskje det var driver realitert.

Derimot er det større forskjeller hvilke spill nvidia og ati gjør det godt i.

Men sant nok det er kun marginale forskjller begge veier, men i de 3 relevante tester ute på nettet med så gode rigger som det kan bygges for både intel og amd, så har

phenom 11 marginale seiere

2 uavgjorte

4 marginale tap

dette med radeon 5850, 5870 og 5970 mot henholdsvis i5-750, i7-940 og I7-1266 overklokket begge.

Men uasnsett i disse priklasser er det vel nesten for dumt å ikke ha gode utbyggingsmulighter , eller hva ???

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Osse, 18% ytelsetap mellom 1366 og 1156 har jeg faktisk litt vansker for å tro på - er du sikker på at du ikke blander to ulike ting? Hvis jeg ikke har misforstått deg så er det plattformen eller chipsettet du mener er 18% ytelseforskjell i. Altså at 3-kanals minne og andre funksjoner i 1366 gir 18% mer ytelse i forhold til 1156. Det er mulig jeg ikke har lest nok tester, men jeg har ikke fått inntrykk av at dette er tilfelle.

Eller mente du at dobbel pci-e 8/16x er 18% raskere enn dobbel pci-e 4x? Sistnevnte kan jeg tro på da 5870-serien bruker et sted mellom 4 og 8x pci-e båndbredde (4x blir da en flaskehals). Isåfall blir det ikke helt riktig å kreditere denne ytelseforskjellen til 1366-plattformen, for 1156-hovedkort med dobbel x16/x8 pci-e vil yte tilnærmet like bra.

Når det gjelder å være fremtidsrettet med tanke på utbygging senere så er verken Crossfire eller SLI fremtidsrettet men luksus for dagens hardware. Hvis du senere skal oppgradere pcen vil det å oppgradere til SLI/Crossfire i 99% av tilfellene være lite gunstig.

Eneste jeg vil anbefale Crossfire til er de som vil bruke mye penger på spill og vil ha best mulig grafikk i dagens spill.

Lenke til kommentar

Her på forumet får du spørre nizzen det var han som postet målingen mellom de to intelbaserte crossfire løsningen. Jeg sjekket rundt på andre fora og så flere målinger som viste det samme.

Nizzen konstaterte 18% forskjell mellom x8 crossfire på 1156 og x16 crossfire på 1366, om jeg ikke husker feil var det likt klokkete cpu altså i5-750 og i7-920, nå er det en ektremt stor tråd så jeg gidder ikke lese gjennom den igjen. Dog skal det sies at det er den største forskjellen jeg har lest mellom x8 og x16 ved crossfire.

Anandtech målte forskjellen til ca 5% men det var med 4870.

Edit:

Og så hva er det som kan trenge slike enorme grafikkmuskler som 2 x5870 er , ikke en skjerm nei, men et eyefinety oppsett har absolutt behov for en slik ytelse. her er vi opp i 5760 x 1080/1200. Og det er vel liten tvil om at dette er det råeste av rått en kan ha innenfor gaming.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...