Gå til innhold

Trenger litt tips til Gaming PC Under 20 000kr!

Anbefalte innlegg

Hei folkens,håper dere ikke blir skremt av min lille -big-wall-of-text menneh håper dere svarer og ser fram til en liten diskusjon :) budsjettet mitt burde være greit nok til å sette i sammen en helt ok pc til å game minst et par år fremover i tid.

DET JEG HAR (4 og et halvt år gammel)

Asus A8N-Sli Deluxe HK

Club Nvidia Geforce 6600 GT PCI-E Skjermkort (x2 Sli)

AMD64 3200+ Prosessor

4x Ram brikker 2x 512 2x 1024 (3gb totalt) hadde 1gb ved kjøp oppgraderte med 2gb ekstra for ca 1 og et halvt år siden.

helt standard Sata harddisk 250gb (og typ 5 små harddisker på 30-70 vær som jeg har fått av kompiser, bruker til random crap/windows/etc..

jeg har lest utrolig mange posts, jeg har også hjulpet venner med å bygge dems gamer pc'r hvorav hva dem vil ha for det meste.

problemet er at det er på tide å sette sammen noe selv og jeg veit ikke hva jeg vil ha.

Kompis av meg har i7 920 prosessorn, klokkan litt og han har aldri hatt over 20% CPU usage selv om han gamer på det hardeste, hvor jeg med min lille crap har 100% med bare 1 spill kjørende :p kan såvidt ha VT på samtidig.

note: jeg gamer bare wow, og litt CoD MW2, men vil ha en pc som klarer alt, men en pc som værtfall klarer wow så er det ok, min setup var helt konge for wow når det kom ut, men ikke like godt nå, GPU'n er awesome til wow, men prosessorn og min trege ram er ikke så gøy.

har bygget meg selv utallige pcr over 2 år nå men aldri trykket fullfør på komplett sine sider og andre, men har lanna på no rundt 17k og vært veldig fornøyd, så noe i den duren tenker jeg, helst under 20k værtfall da men :) og jeg skal sette det opp selv (jeg har win7 64bit så trenger ikke tenke på det som en utgift)

DET JEG VIL HA

jeg vil ha i7 920 prossesor ved mindre noen klarer å overbevise meg om at AMD er bedre.

minst 16000mhz ram, 1tb harddisk

Vil ikke ha SSD / Velociaraptor elns bare vanlig 7200rpm

Kraftig Prosoessor og Helst Crossfire HD Radeon kort.

(og helst Asus HK, har veldig gode minner om det, selv om mitt kort hadde fuck'd chipset vifte som alle andres av denne modellen så er jeg veldig fornøyd, men gigabyte er helt ok)

Vannkjøling. jeg er ikke erfaren så mest sannsynelig bare all-in-one kits som bare er for prosessor funker fint for meg (Corsair H50 har jeg sett på)

Ikke tenk på pris, men hold dere under 20 000 :p 19 999.99 funker helt fint :)

Endret av Olizandri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det er det en PC som 90 % er bygd for gaming du vil ha.

Da er i7 920 et valg som medfører at du betaler 1 000 - 1 500 kr ekstra uten at du får reelt sett noe igjen. Tenker man pris/ytelse i spill er det i5 750 og AMD Phenom X4 965 BE som gjelder.

Ellers må det sterkt poengteres at for WOW og COD MW2 må du ha en skjerm med oppløsning over 1920 x 1200 skal det i realiteten ha hensikt å gå for noe mer enn HD 5870 til dags dato. COD MW2, Fallout 3 og S.T.A.L.K.E.R flyter alle helt akseptabelt på min HTPC med X3 720 BE og GTS 250 og 40'' FullHD-TV.

Klokking betyr ellers nesten null og niks når det gjelder spillytelse.

Om man tenker et i5 750 oppsett så ville jeg valgt som følger - harddisk, kabinett, skjerm etc bryr jeg meg ikke om, det er omtrent hipp som happ hva man velger.

Hovedkort: EVGA P55 ForTheWin, kr 1 750,-. Valgt fordi det har x16 CF og ikke x8 som rimeligere P55 hovedkort. Mulig det finnes rimeligere med x16.

CPU: Intel Core i5 750, kr 1 595,-

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9, kr 849,-. Generelt har minnehastighet særdeles liten innflytelse på spillytelse. Spill utnytter heller ikke særlig mer enn 2 - 3 GiB.

Skjermkort: PowerColor Radeon HD 5870, kr 2 899,-

PSU: Corsair HX 750W, kr 1 268,-. HD 5870 i CF trenger nok minst 750 Watt, da oppsettet vil dra en 500 - 550 Watt uten klokking.

CPU-kjøler: Cooler Master Hyper 212 Plus, kr 315,-. Denne ligger så nær kjølere til 600 - 900 kr i ytelse at jeg ikke ser hensikten i å kjøpe noe bedre. Særlig ikke på i5 750 som er en relativt kjølig CPU i seg selv.

Sum er da ca 8 700 kr.

Kabinett, harddisk, DVD trenger du neppe å bruke mer enn et par tusen på.

Om du tenker AMD er det faktisk bare CPU og hovedkort som må byttes.

Hovedkort: Gigabyte GA-790FXTA-UD5, kr 1 379,-. Helt nytt 790FX kort fra Gigabyte, med støtte for USB 3.0 og Serial ATA-600. x16 CF, men også mulighet for et tredje kort selv om man da ramler ned til x8.

CPU: AMD Phenom II X4 965 BE kr 1 499,-

Resten likt som for i5 oppsettet.

Sum ca 8 300 kr, besparelsen er på Hovedkort og CPU.

Spillytelsen vil være svært lik på de to oppsettene, i5 oppsettet bruker noe mindre strøm og kan klokkes relativt litt lengre (som da ikke påvirker spillytelse særlig uansett).

Men ellers så ville jeg med de spillene du primært spiller faktisk droppet HD 5870 og valgt en HD 5850 i stedet.

Ellers så skriver du at du ikke vil ha SSD. Nå er faktisk SSD noe som vil gi effekt på opplevd spillytelse. SSD gir erfaringsmessig raskere lasting av spill og langt mindre med framedrops.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Min oppfatning er at i7-920 er bra til rendering og tunge applikasjoner, mens i5-750 er bedre egnet til spill. Jeg kjøper ny spill-pc og velger i5 nettopp av denne årsaken, mer fps i spill.

x58 (i7) har støtte for dobbel x16 pci-spor, men jeg vet ikke om x8 pci er en flaskehals for dagens kort (isåfall gir x16 pci ingen merkbar økning i ytelse).

Jeg ville ha vurdert å kjøpe SSD-disk(er), de gjør loading mye kjappere.

Skal du ha noe fremtidsrettet må du kjøpe billig, og oppgradere når du har hov. For 20,000kr kan du kjøpe helt ny datamaskin 3 ganger.

Men det er gøy å kjøpe overkill pc også, helt til det utdateres etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Hei folkens, jeg kjører en 24'' tommer full hd skjerm med oppløsning 1920x1200 som jeg glemte å nevne her, ja jeg vil ha en gamer pc, bruker ikke til stort annet enn det og jobb, og jobben min innebærer ikke noe annet enn mail/nett surf osv.. (IT-Driftansvarlig) bruker ikke Photoshop og redigering.

tingen er at, ja det høres kanskje dumt ut, men jeg vil ha en spill som kjører de spillene som er ute nå på så høy fps max graphics som overhode mulig, er klar over at loading og generelt pcn blir en del raskere ved raskere disk men jeg har ingen behov for raskere enn det mine allerede 7200rpm klarer.

hmm jeg vil ha litt overkill pc, og jeg liker å klokke litt selv om det ikke er nødvendig, så sterke vifte/vannkjøling vil jeg helst ha.

generelt så kjønner jeg saken deres, men tbh, jeg vil ha en skikkelig pc, som ikke bare drar spillene jeg spiller på max, men når jeg finner ut at jeg vil spille nye spill om et halvt år/år så vil jeg liksom at den skal dra de også på max. hvor da teorien deres med å betale lite og heller oppgradere da senere når nye spill kommer ville vært et helt ok alternativ.

kjønner ikke helt hvorfor du valgte Radeon hd kort og et sli hoved kort, kjører ikke Radeon hd bare i crossfire?

pris/ytelse er ok, men siden jeg har penger jeg vil bruke så tar jeg heller en sterk prosessor til 2-3 lapper enn en "mer-for-pengene" 1000-1500 prosessor..

kabinett trenger dere ikke tenke på, jeg driver å modd'r en egen big tower atm.

Lenke til kommentar
x58 (i7) har støtte for dobbel x16 pci-spor, men jeg vet ikke om x8 pci er en flaskehals for dagens kort (isåfall gir x16 pci ingen merkbar økning i ytelse).

.....

Skal du ha noe fremtidsrettet må du kjøpe billig, og oppgradere når du har hov. For 20,000kr kan du kjøpe helt ny datamaskin 3 ganger.

EVGA kortet har x16 CF og SLI. x8 gir ca 10 - 15 % reduksjon i ytelse.

@Olizandri:

Om 2 år vil en rigg til 10 000 kr og en rigg til 20 000 gir akkurat lik spillytelse, så lenge den har samme skjermkortet. Men en ny rigg til 10 000 om to år vil med all sannsynlighet yte langt bedre enn en rigg til 20 000 i dag. Vi som følger med vet at år 2011 blir et meget interessant år på CPU fronten.

En rigg til 10 000 kr vil kjøre alle spill pr dato på omtrent maks setting og med fps høyere enn skjermen din kan takle (den viser bare 60 fps uansett). Unntaket er det notoriske Crysis og Far Cry spillene. Men der hjelper det ikke med dyrere CPU heller.

Så vidt jeg vet kommer det heller ikke spill nærmeste halvår som vil endre dette.

Spill er i all hovedsak avhengig av GPU, og personlig tror jeg GPU-en vil bli viktigere og viktigere, noe som har vært utviklingen de siste årene. E8500 som ble lansert for et par år siden gir nesten samme ytelse med HD 5870, både som singelkort og i CF som i7 920. Ytelsen til det skjermkortet som ligger på topp har i mellomtida omtrent doblet seg.

Ellers så vil jeg faktisk påstå at en 7200 rpm disk faktisk er "flaskehals" i dagens spillverden. Særlig i FPS-spill er det ikke uvanlig at man opplever framedrops (virker som om spillet lagger når man må laste fra harddisk) pga at harddisken ikke henger med. De som har testet å spille med SSD, sier at dette forsvinner i stor grad ved SSD.

Så mitt råd er alltid å bruke den nødvendige sum for en optimal løsning i dag, noe som for gaming-PC er ca 8 - 11 000 kr, og ikke en krone mer.

Lenke til kommentar

Olizandri,

Left 4 Dead ytelse:

Core i7-975: 132,7FPS - Pris: 7,895kr

Core i5-750: 130,1FPS - Pris: 1,595kr

Core i7-920: 119,7FPS - Pris: 2,350kr

6300kroner for 2,6fps, eller 2% mer ytelse..

I de fleste benchmarks jeg har sett får du ganske nøyaktig 5% mer ytelse hvis du bruker 6300kroner mer på CPU. Det koster å ha en overkill pc, spesielt hvis den ikke engang er merkbart bedre.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.a...i=3634&p=16

http://www.cpu-wars.com/2009/09/intel-core...benchmarks.html

Jeg skal forresten også ha en pc til omtrent samme budsjett/bruksområde som deg, Oppsett. Nvidia lanserer en ny generasjon grafikkort i mars, jeg ville ventet og kjøpt det nye kortet hvis du vil være konge på haugen mer enn noen uker :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1194324&hl=

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

@Pycnopodia:

Det er langt verre en de testene du viser til. Øker du 1920 x 1080 og bruker typiske gamers setting (high settings) i stedet for medium kvalitet forsvinner hele forskjellen, så du betaler faktisk 6 300 kr for null fps. 1920 x 1080 og høyere settings enn medium er langt vanligere enn det de tester med.

Derfor er de fleste CPU-tester nesten verdiløse for vurdering av gaming pc-er.

Lenke til kommentar

Skal du bruke 20k på en rigg for blant annet wow, ja du har råd til et oppsett som dette da

wow i eyefinetymode

Her er det slik at det er best cf støtte for radeon 5970.

Du trenger 2 like skjermer til som det du har, samt activ overgang fra minidiplayport til dvi, og da nærmer du deg 20k, og har behov for de innsparinger et amd system gjør, og med 5970 så er er faktisk amd 965 like så god som i7-920 begge klokket til 4 ghz, har tar amd 5 av 9 marginale seiere, taper mariginalt 3 og like 1

i7 vs ph 965 med radeon 5970

Endret av Osse
Lenke til kommentar

så la meg se om jeg forstår dere rett, jeg burde heller kjøpe meg en bra pc nå til 9-13 tusen og heller bruke mine resterende penger til oppgradering senere?

jeg har lest en del tester, og kjønner ikke helt hvor dere har det fra at AMD 965 er så god i forhold til i7 920, jeg har ikke lest 100% av alt, men det ser ut som at i7 slår 965 når det kommer til å dra ytelse av gpu til ATI kortene.

men men! har et par ting jeg kansje ender opp med, er en av disse, kom med inspill.

AMD SETUP:

Amd 965(vifte) + 4gb 1600mhz ram(2x 2gb)

1 tb HD + (Velocia raptor eller ssd?)

hva burde jeg ha på ssd/raptor? operativ systemet bare? eller operativsystemet + spillet jeg spiller mest?

ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3

med en 750w Strømforsyner(corsair) og mitt eget custom laga big tower

vil også kjøre en ATI Radeon HD 5970 2gb GDDR5

INTEL SETUP:

i7 920 (vannkjøling) 6gb 1600mhz ram

1 tb HD + som forige, SSD eller velocia + hva skal være på hva.

750w Strømforsyner(corsair) og mitt eget custom laga big tower

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

kjører også her ATI Radeon HD 5970 2gb GDDR5

kommer til å klokke i7'n litt.

kommer til å kjøre win7 64bit professional. intel setupen er litt dyrere men tror den vil vare mye lengre, som jeg vil, men spørsmålet til dere er om det er verdt å betale 2-3 lapper ekstra og hvor lenge vil den vare? som det står øverst i tråden her har jeg min egen eld gamle pc som fortsatt funker fint til mitt bruk, men den blir litt varm og bråker en del så er på tide med en oppgradering og få opp graphicsa igjen :)

Lenke til kommentar
jeg har lest en del tester, og kjønner ikke helt hvor dere har det fra at AMD 965 er så god i forhold til i7 920, jeg har ikke lest 100% av alt, men det ser ut som at i7 slår 965 når det kommer til å dra ytelse av gpu til ATI kortene.

Ser du på beskrivelsen av testene så kjører de spilla som oftest på 1680 x 1050 med medium settings. Da vil i7 920 vinne, fordi skjermkortet ikke er en begrensing. Men da er du også oppe på fps som ikke har hensikt på en LCD skjerm.

Regner med at du vil utnytte at du kjøper deg HD 5970, og da har det ikke hensikt å spille i lavere oppløsning enn 1920 x 1200 eller høyere og på så høye settings som mulig. Faktisk får du ikke utnyttet HD 5970 i 1920 x 1080 en gang.

Det er heller intet som tilsier at 1366 sokkelen vil bli mer oppgraderingsvennlig enn AM3. På 1366 vet vi i dag om kun en reell oppgradering, nemlig i9 til en pris på 7 000 kr pluss. Sandy Brigde i 2011 kommer trolig også til 1366. Når det gjelder AM3 er foreløpige opplysninger at Bulldoser vil være pinnkompatibel med AM3.

Det finnes faktisk minimalt med tester som reelt tester kombinasjonen CPU og GPU på en måte som er i samsvar med hva som er reell spillbruk. Legion Hardware har en, Guru3D har en annen. Xbit Labs har gså en, men de har tabbet seg så grundig ut på valg av testoppsett at det er til å gråte av.

Ellers så konkluderer du rett i hva vår anbefaling er, kjøp noe som er bra til 9 - 13 000, om to år vil du for ca 7 - 10 000 får noe som slår et 20 000 kr oppsett med god margin.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Selv sikler jeg etter et eyefintyoppsett, og da kan det forsvares å bruke 20k, jeg føler meg som om jeg er i tenårene igjen når jeg driver å planlegge hvordan stua (favorittveggen) skal bli når jeg bare blir ferdig........først 3 x 22" skjermer i eyefinety, så 40" lcd tv, alt styrt av Ghtpc, jo det er unkarsleielighet så inga idiotiske kjærringhensyn å ta her i gården.

Så trådstarter ta nå les deg litt opp på eyefinety, da har du det råeste av det råe som er å få, punktum !. Du har råd til det innenfor budsjettet ditt. Og det uten å ofre ytlese.

Og ta nå å les phenom vs i7 review med 5970 så ser du at phenom er vel så god som i7 til gaming.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom hele tråden, og sier ikke at du skal gå for i7.

Men vil gi deg ett innblikk i hva jeg skal bestille.

Denne PC'en skal brukes til alt, den skal ha mulighet for Eyefinity, kjøre bra i spill, se bra ut, være rask og slå overklokkingsrekorder (mine egne :p).

Den skal være en stabil arbeidsmaskin for tunge oppgaver, samt at den er ett lite prosjekt her på diskusjon.no, ettersom jeg skal optimalisere luftstrømmen i 800D.

Sjekk ut Project Cartman

Men for kun gaming bruk ville jeg gått for ett system som ligner dette, bare kast på 3 stk. 24" skjermer!

Lenke til kommentar

jeg siklet når jeg så i linken til eyefinity over i inleggene her, men nå har det seg sånn at jeg har en samboer (1år og still going!) som ikke kjønner helt min passion for pc, så det å bruke så stor plass ville vært drømmen for meg, men når vi flyttet i ny og større leilighet nå i fjor sommer så endte pcn min opp nedi hjørnet...

så eyefinity trengs ikke, men ye, ser at AMD 965 er the thing to go, så vurderer sterkt det, med 1600mhz ram, forslag til HK? og fikk ikke no svar på SSD/Velocia raptor er det point? burde mer en OS være på den? (feks spillet jeg spiller mest, har det no å si?)

vanlig billig dvd drive, og 5970.

noen som har noen erfaring med corsair H50 vannkjølinga? bråker den mye? eller er det mye ber å bare kjøre på med god gammeldags vifte? de aller fleste vifter er vel relativt stillegående nå tildags om man skrur ned rpm til et nivå prosessorn har det godt right?

jau 800d har jeg vurdert, men min Pc passion er Casemodding o.l, som dere ser er å mekke gaming pc ikke en av mine sterke sider, så har et projekt going for kabinett.

anyways, bruke 8-10k på en pc nå blir fortsatt syk uppgrade fra mitt gamle system (2ghz AMD 3200+, geforce 6600gt 128mb, 3gb DDR2 ram, 250gb hdd, asus A8N-Sli deluxe)

takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Utifra scores på 3dmark f.eks så gir I920 best scores per §.

http://www.yougamers.com/hardware/stats/3d...andperformance/

Denna lista er vell ikke helt til å stole på å sånt, men I920 gir iallefall 6000 3dmark scores en den beste AMD.

Eller er jeg helt ute å kjøre? Føler at det er lettere og forholde seg til Intel processorer, men så er ikke jeg så skilled på PC, nor vant med AMD.

Endret av Crayzi
Lenke til kommentar

Jaok, så vis du da skal mekke deg kabinett selv så burde du se på dette oppsettet.

SSD er tingen å gå for, da raptor ikke har sjans på SSD diskene. Å spytte inn penger i en SSD disk vil gi deg en helt ny brukeropplevelse. Alle programmer som er på den vil gå mye raskere, og med SSD disken i oppsettet mitt så vil du få plass til favoritt spillene og OS uten problem, prøv å ikke fyll den opp mer enn 50% :)

Siden du skal casemodde, så hadde det jo vært kult om du laget ett prosjekt her på diskusjon.no, så vi kan se fremgangen din.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Olizandri, Nedenfor ser du oppsettet jeg har satt opp for meg selv. Jeg kjøper ny maskin i mars og har omtrent samme budsjett/bruksområde som deg (WoW, MW2).

Oppsett 1

Dette oppsettet er det jeg sannsynligvis vil ende opp med å kjøpe. PSU er muligens i snaueste laget til Crossfire, WD-Green harddisken er tregere enn WD-Black men støyer mindre.

Oppsett 2

Stort sett det samme som oppsett 1, men med mer overklokkingsvennlige deler som burde gjør 3,8-4,0Ghz lett.

Ulempen med dette oppsettet er at det rett og slett koster mer enn det smaker, og hvis målet var spillytelse ville det vært bedre å satse på Crossfire i Oppsett 1.

Jeg skal bruke EyeFinity og da blir skjermkortet flaskehalsen selv med 5970, dermed er det ikke mye vits i å overklokke CPU. 4Ghz hørtes mye ut men i praksis er forskjellen ubetydelig ettersom 2,8Ghz allerede var rikelig (og når fremtidens spill kommer er hele maskineriet utdatert og behøver oppgradering likevel). Samtidig liker jeg ikke overklokking/2x skjermkort-løsninger da jeg frykter pcen kan bli ustabil. Det eneste som er verre enn en hyppig random krasj er en mindre hyppig random krasj, som selvsagt alltid kommer på verst tenkelige tidspunkt.

Det er ikke lett å bestemme seg, men jeg regner med at jeg går for oppsett 1 og bruker pengene jeg sparer til å oppgradere når Cataclysm kommer ut. Med mindre jeg får blod på tann og bare kjøper det dyreste..

Angående SSD vs Velociraptor - raptorene skriver filer fortere (vil gå fortere å save games eller installere spill) mens SSD har mye kjappere random read. Du vil merke at loading i WoW går fortere på en SSD. Det jeg vil gjøre er å sette en Intel 40gb SSD som OSdisk og i tillegg ha en 80Gb SSD med WoW/Steam/MW2 installert på.

Crayzi, Jeg syntes det er helt uvesentlig.. Hva hjelper det med 6000 poeng i 3dmark hvis du ikke får 1 ekstra fps? I spill er ytelseforskjell mellom i7-920 og i5-750 opptil 5%, og det er ikke alltid i7 er kjappest heller. Har du 40 fps er det snakk om 2fps forskjell. Og om du i fremtidens spill har 20fps med i5 vil du ha 21fps med i7.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Greie oppsett det der, men hvorfor 2 forskjellige SSD disker, ikke modulær PSU og hvofor 8 GB RAM? Ingen spill utnytter mer enn 3 GB uansett.

Sorry for at jeg er gal etter at ting skal se like bra ut inne i maskinen som hva selve maskinen yter. Men må si at inne i denna kommer det til å se ut som et sirkus.

Lenke til kommentar

Crayzi, Les Post #6 i tråden. Forskjellen er mindre enn man skulle tro.

bap__ip, PSU er nå skiftet ut til en som er modulær. Angående ram og SSD så trenger jeg disse selv, men jeg vil anbefale å gå for halvparten med mindre man har spesielle behov (4Gb ram og 1 SSD holder for de fleste).

Tror kanskje det kan være en idé å kjøpe ekstra kjøling etterhvert - heller dersom det blir behov enn i tilfelle det er behov. Det er ikke sikkert du ønsker å overklokke eller syntes stock-kjøleren trenges å byttes ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...